עבור לתוכן העמוד
Menu

חשש מגל פיגועי נקם

הפיגוע במזרח ירושלים בוצע על ידי מחבל בודד אבל במערכת הביטחון חוששים שהוא מבשר את תחילתו של גל טרור חדש בתגובה על פעילות צה"ל ברצועת עזה ובעיר שכם • כוחות הביטחון חייבים להיערך לאפשרות של חידוש תופעת המחבלים הבודדים • הזעם ברחוב הפלסטיני הוא גדול והתסכול הוא רב, אסור לישראל לגלות סימני חולשה

הפיגוע השבוע בעיר העתיקה בירושלים, באזור הכותל המערבי שבמהלכו ירה מחבל ופצע שמונה אזרחים ישראלים, שניים מהם במצב קשה, שוב החזיר את הטרור לבירת ישראל והעלה לסדר היום את השאלה המתבקשת האם אנו ניצבים שוב בפני תחילתו של גל טרור חדש של פיגועי יחידים או מה שנקרא בעגה הביטחונית "זאבים בודדים".

המחבל, אמיר א-סידאווי, בן 26 תושב מזרח ירושלים ואסיר פלילי לשעבר, הסגיר את עצמו למשטרה ואת האקדח שבו ביצע את הפיגוע, מהחקירה הראשונה של השב"כ עולה כי הוא פעל לבדו ולא השתייך לשום ארגון.

הרקע לפיגוע נתפס כתגובה למבצע "עלות השחר" של ישראל ברצועת עזה ופעולת חיסול 3 המחבלים על ידי צה"ל והימ"מ בשבוע שעבר בעיר שכם ובראשם המבוקש אברהים אלנאבולסי.

במערכת הביטחון חוששים שהפיגוע בירושלים ישמש מודל לחיקוי ו"ידביק" צעירים פלסטינים נוספים לבצע פיגועי דקירה, פיגועי דריסה ואף פיגועי ירי בירושלים ובמקומות נוספים בישראל, מסתבר שלתושבי מזרח ירושלים אין קושי רב להשיג כלי נשק בשוק השחור העברייני.
לכן משטרת ירושלים תגברה את כוחותיה בירושלים לקראת הבאות.

קשה להילחם בסוג כזה של טרור בעיקר מבחינה מודיעינית. המחבלים הבודדים נוקטים בצעדי זהירות, הם כבר מודעים לכך שהם נתונים במעקב אחרי הרשתות החברתיות שלהם ומכשירי הסלולר, הם מקטינים את המעגל שיודע על כוונתם לצאת לפיגוע ולעיתים שומרים את דבר החלטתם עד לרגע האחרון ואינם משתפים איש.

הזעם הפלסטיני בשטחים הוא עצום ומחפש פורקן, חיסול 3 המחבלים בשכם על ידי צה"ל נתפס על ידי הפלסטינים כפרובוקציה של ישראל והפרה של הסכם הפסקת האש בינה לבין הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה.

במהלך מבצע "עלות השחר" נהרגו ברצועת עזה 49 פלסטינים, מהם רק 12 לוחמים של הג'יהאד האסלאמי והשאר "אזרחים בלתי מעורבים".
בחודש האחרון הרג צה"ל בעיר שכם 5 מחבלים של קבוצת "גדודי חללי אל-אקצא" של תנועת פת"ח שהיו מעורבים בפיגועי ירי לעבר כוחות צה"ל וקבר יוסף בעיר.

תמונה

וביום תשעה באב עלו להר הבית, תוך כדי מבצע "עלות השחר" ברצועת עזה, מאות יהודים תחת אבטחה כבדה של המשטרה.
מערכת ההסתה של ארגוני הטרור הפלסטינים משתמשת בנתונים האלה להסית את הדור הצעיר נגד ישראל בעיקר באמצעות הרשתות החברתיות ובראשן רשת "טיק טוק".

ארגוני הטרור ברצועת עזה שיבחו את "הפעולה ההירואית" של המחבל שעשה את הפיגוע בירושלים ותעתע במשטרת ירושלים שלא הצליחה ללכוד אותו ובסופו של דבר הוא הגיע במונית לתחנת המשטרה והסגיר את עצמו.

מבחינתם, הפיגוע הוא מכה קשה לישראל בלב הבירה והוכחה כי צה"ל אינו יכול לדכא את רעיון "ההתנגדות" וכי שוב הוכח כי מערכת המודיעין הישראלית איננה יכולה לאתר מבעוד מועד ולסכל פיגועים של מחבלים בודדים.

הפיגוע בירושלים פגע בתחושת הניצחון שהייתה ברחוב הישראלי בעקבות המבצעים המוצלחים של צה"ל ברצועת עזה ובעיר שכם.
הפיגוע האחרון בירושלים שוב מחזיר אותו לגל הפיגועים של המחבלים הבודדים שהחל ב-2015 בפיגוע הדקירה שעשה המחבל מוהנד חלבי בעיר העתיקה בירושלים. תופעה שקיבלה את הכינוי "אינתיפאדת הסכינים".

במשך הזמן השתכללה השיטה של המחבלים הבודדים והם עברו גם לבצע פיגועי דריסה ופיגועי ירי.

בשנה האחרונה היכה גל הטרור של המחבלים הבודדים באופן קשה ביותר בערי ישראל, המחבל מוחמד אבו אל-קיאען רצח 4 ישראלים בעיר באר שבע, אחר כך ביצעו שני מחבלים מאום אלפחם פיגוע ירי בעיר חדרה ורצחו 2 שוטרים ופצעו 4 אזרחים ישראלים.

המחבל דיאא חמארשה יצא מהעיירה יעבד באזור ג'נין וביצע פיגוע ירי בעיר בני ברק שבו נהרגו 5 ישראלים ואחריו הגיע המחבל רעד חאזם מאזור ג'נין שעשה את הפיגוע ברחוב דיזינגוף בתל אביב, הוא רצח 3 אנשים ופצע 6 אחרים.

וגם פיגוע הגרזנים בעיר אלעד שביצעו 2 מחבלים מאזור ג'נין שרצחו 2 תושבי העיר ופצעו ארבעה נוספים 3 מהם באורח קשה.

למרות ששום ארגון טרור לא עומד מאחורי הפיגוע האחרון בירושלים, בג'יהאד האסלאמי טוענים כי מדובר בהוכחה נוספת כי רעיון "אחדות הגזרות" של מנהיג הארגון זיאד אלנח'אלה הוטמע ברחוב הפלסטיני.

לכן, בעוד הפסקת האש השברירית ברצועת עזה נמשכת, ארגוני הטרור מעודדים מאוד מהצלחת הפיגוע בירושלים והם ידחפו באמצעות מערכת ההסתה שלהם את הדור הצעיר הפלסטיני לבצע פיגועי נקם נוספים.

מבצע "שובר גלים" של צה"ל שהחל ב-31 במרץ השנה לאחר שורה של פיגועים בערי ישראל נמשך אך בהחלט ייתכן שצה"ל ייאלץ לרענן אותו כדי לעצור פיגועים נוספים נוכח הפיגוע האחרון בירושלים.

קשה להעריך כעת לאן פני הדברים, האם ארגוני הטרור שוב ינסו להתמקד בירושלים? האם הם מנסים לעורר גל של פיגועי נקם או שמדובר בהתפרצות זעם ספונטנית?

כוחות הביטחון של ישראל אינם יכולים לסכל כל פיגוע ויצטרכו להתעמת בשטח עם כל מחבל, מה שחשוב כעת הוא שכוחות הביטחון של ישראל יבלמו בעוצמה כל ניסיון לחמם את מזרח ירושלים באמצעות פיגועי טרור של צעירים בודדים.

כוחות הביטחון חייבים להיערך לאפשרות של חידוש תופעת המחבלים הבודדים, הזעם ברחוב הפלסטיני הוא גדול והתסכול הוא רב, אסור לישראל לגלות סימני חולשה.