עבור לתוכן העמוד
Menu

חשש לקריסת הרש"פ בגלל הקורונה

ארה"ב העניקה סיוע לרש"פ למלחמה בקורונה • הסיוע יועבר לבתי חולים ומשפחות נזקקות • ישראל והקהילה הבינלאומית מתגייסות לסייע כלכלית לרש"פ כדי למנוע את קריסתה למרות ההסתה הפלסטינית והעובדה שהיא ממשיכה לשלם משכורות למחבלים ולבני משפחותיהם

ישראל הודיעה אתמול כי תקפיא העברה של חצי מיליארד שקל לרש"פ בעקבות גל ההסתה האנטישמי אותו מקדמת הרשות מאז תחילת משבר הקורונה. במקביל הודיע הממשל בארה"ב בסוף השבוע שעבר על חידוש הסיוע האזרחי לרש"פ לראשונה מאז שמחמוד עבאס הודיע על החרמתה בגלל ההכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל ב-2018.

 

 

משבר הקורונה: אבן הכעבה נטושה

הממשל הודיע כי יעניק לרש"פ סיוע של 5 מיליון דולר לצורך המאבק בנגיף הקורונה, הכסף יועבר לבתי חולים ומשפחות נזקקות.

עפ"י גורמים ברש"פ, הכסף יועבר באמצעות ארגונים אמריקנים.

הנכונות של ממשל טראמפ להתגייס מחדש לסייע בתחום האזרחי לפלסטינים מעידה על החשש הגדול מקריסתה של הרש"פ בגלל משבר הקורונה.

גם מדינות נוספות מסייעות לרש"פ בכסף ובציוד רפואי, העיתון "דאר אלחיאת" דיווח ב-17 באפריל כי ראש המודיעין הכללי הפלסטיני הגנרל מאג'ד פרג' פתח באישור מחמוד עבאס, "ערוץ חם" עם גורמי הביטחון הישראלים כדי לקבל ציוד רפואי עבור הרש"פ לטיפול במשבר הקורונה, הציוד מגיע דרך נתב"ג ועליו מפקח ראש המוסד יוסי כהן.

ישראל העבירה בתחילת משבר הקורונה סכום של 150 מיליון שקל לרש"פ כדי לסייע לה, האיחוד האירופי עומד להעביר לה 40 מיליון דולרים והרש"פ עצמה הודיע על הקמת קרן הנקראת "עמידת כוח" שעל פי ההערכות תוכל לגייס סכום של 27 מיליון דולר.

השר לעניינים אזרחיים חוסיין א-שיח' הודיע כי קטאר תעניק סיוע נוסף לרש"פ בסך 5 מיליון דולרים ושיבח את שליטה השיח' תמים בן חמד.

כל הכספים האלה מיועדים לסייע לרש"פ עצמה בשטחי הגדה ולא לרצועת עזה.

 

למחבלים יש, ולמאבק בנגיף אין?

שר האוצר הפלסטיני שוכרי בשארה הודיע בשבוע שעבר בישיבת הממשלה הפלסטינית כי הרש"פ תפנה לישראל כדי לקבל הלואה בסך 500 מיליון ש"ח בחודש כדי לשמור על הנזילות הכספית ברש"פ לפחות לחצי השנה הקרובה.

לדבריו, יש נכונות במשרד האוצר הישראלי לבוא לקראת הרש"פ דבר שיחסוך ממנה את הצורך לפנות לבנקים לקבלת הלוואות.

משבר הקורונה הביא לכך שהמערכת הכלכלית הפלסטינית שהתחזקה בשנים האחרונות החלה להתדרדר בצורה הדרגתית, גורמים ברש"פ מזהירים כי המגמה הזו עלולה להביא לקריסתה, האבטלה גוברת וגם העוני, אחמד מג'דלאני השר לפיתוח חברתי ברש"פ הודיע כי עשרת אלפים משפחות חדשות בשטחי הגדה חצו בשבוע שעבר את קו העוני בכך הגיע מספר המשפחות העניות מאז פרוץ מגיפת הקורונה ליותר מ-60 אלף משפחות בשטחי הגדה בלבד הזקוקות לסיוע דחוף.

גם מאות אלפי פלסטינים העובדים בתוך מדינת ישראל ובהתנחלויות בגדה עלולים לאבד את הכנסותיהם בחודשים הקרובים בגלל משבר הקורונה דבר שמשפיע לרעה על הכלכלה הפלסטינית.
מאז הקמתה הרש"פ תלויה כלכלית בישראל ואיננה בנוייה להסתמך על עצמה, היא איננה מייצרת את המוצרים שאותם היא צריכה ותלויה בכספי המיסים שישראל גובה עבורה ובסיוע כספי חיצוני.

ישראל איננה מעוניינת בקריסת הרש"פ וגם הקהילה הבינלאומית אינה רוצה בכך, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שומר על יציבות בשטחי הרש"פ ולמרות שהרש"פ ממשיכה לשלם קיצבאות חודשיות למחבלים בכלא הישראלי ולבני משפחותיהם ולהסית כי ישראל מפיצה את מגיפת הקורונה בתחומי הגדה, הדרג המדיני בישראל אינו מעוניין בהפלת משטרו.

 

האם ישראל מחויבת להעניק טיפול רפואי לפלסטינים?

הרש"פ צפוייה לקבל בחודשים הקרובים הנשמה מלאכותית זמנית מישראל, מארה"ב ומהמדינות התורמות כדי שתוכל לשמור את הראש מעל המים בזמן משבר הקורונה.
שליח האו"ם למזה"ת ניקולאי מלדאנוב הזהיר כי מגיפת הקורונה תפגע במערכת הבריאות, ביציבות הכספית והמוסדית של הרש"פ, ברמת החיים ובמרקם החברתי בשטחי הגדה וברצועה, אם המגמות האלו ימשכו,הוא אמר, הן עלולות להביא לקריסתה של הרש"פ.

ההשפעה על ישראל

ישראל שיגרה אזהרה לצמרת הרש"פ להפסיק את ההסתה נגדה באמצעות ניצול משבר הקורונה אך איננה מתכוונת להעניש את הרש"פ מבחינה כלכלית מכיוון שהאינטרס העליון שלה הוא לשמור כעת על אי קריסתה של הרש"פ ומניעת זליגת משבר הקורונה הפלסטיני לתוך שטח ישראל. ישראל איננה רוצה להיות זו שאחראית על הטיפול בנגיף קורונה בשטחי הרש"פ אם היא תקרוס.

הרש"פ מוציאה כ-200 מיליון דולר מדי חודש עבור משכורות ל-130 אלף פקידים, פנסניונרים ואלפי אסירים ביטחוניים, ככל שמשבר הקורונה ימשך היא תיאלץ לקצץ את המשכורות האלה בעשרות אחוזים, היא צפויה להיכנס לבעיית נזילות קשה, הירידה הגדולה הצפויה בהכנסות תגדיל כאמור את האבטלה ואת העוני בגדה.

אחד התרחישים המדאיגים את מערכת הביטחון הישראלית הוא הפסקת תשלום משכורות לאנשי הביטחון הפלסטינים בשטחי הרש"פ או קיצוץ משמעותי בשכרם, מדובר בעמוד השדרה הביטחוני של הרש"פ השומר על קיומה ועל מניעת טרור נגד ישראל.

מערכת הביטחון הישראלית חוששת כי התגברות המשבר הרפואי והכלכלי בתחומי הרש"פ תביא להגברת ניסיונות החדירה לישראל משטחי הרש"פ של מאות או אלפי פלסטינים כדי לקבל סיוע כלכלי או להסתערות על ההתנחלויות בשטחים, זו הסיבה שצה"ל שומר על נוכחות צבאית מוגברת בשטחי הגדה.

".