עבור לתוכן העמוד
Menu

חשש להסלמה אחרי חג הקורבן המוסלמי

הארגונים הפלסטינים שומרים על שתיקה ומתעלמים מירי הרקטות מדרום לבנון לעבר ישראל • גורמי הביטחון בישראל מטילים את האחריות לירי על חמאס ומביעים חשש להסלמה מרצועת עזה אחרי חג הקורבן המוסלמי

ארגון חמאס שומר על שתיקה כלפי האשמות ישראל כי הוא עומד מאחורי שיגור הרקטות אתמול מדרום לבנון לעבר ישראל באמצעות פעילים פלסטינים ובהסכמת חזבאללה.

שום ארגון לא לקח עד עכשיו את האחריות על ירי הרקטות, להערכת גורמי הביטחון בישראל, מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר מנסה לפתוח חזיתות נוספות מול ישראל בנוסף לרצועת עזה ולנקום בישראל על אי הכנסת הכסף הקטארי לרצועה.

התקפת הרקטות מלבנון, ללא "טביעות אצבע" נועדה לשמור על שקט ברצועה במהלך חג הקורבן ולא להרגיז את המודיעין המצרי באמצע מהלך התיווך שהוא עושה בין חמאס לישראל.

עיתון "אל-אח'באר" הלבנוני, המקורב לחזבאללה ולחמאס, דיווח ב-20 ביולי כי הפלגים הפלסטינים ברצועת עזה העבירו מסרים לישראל באמצעות המתווכים, המודיעין המצרי והאו"ם, כי המצב ההומניטארי הקשה ברצועה וההסלמה במזרח ירושלים מהוווים חציה של "הקוים האדומים" מבחינתם.

במערכת הביטחון חוששים כי בתום חג הקורבן יחדשו ארגוני הטרור את הפעילות שלהם נגד ישראל,כנראה בחידוש הפעילות על גדר המערכת בגבול עם עוטף עזה, מה שמכונה פעילות "ההטרדה הלילית" וגם יתכן את פרויקט "צעדות השיבה".

ההערכה הזו מבוססת על כמה סיבות:

א.מבוי סתום בהכנסת המענק הקטארי החודשי לרצועת עזה. תנועת חמאס והרש"פ דחו את המנגנון החדש שהציעה ישראל להכנסת הכסף הקטארי לרצועה באמצעות האו"ם והבנקים של הרש"פ. השגריר הקטארי מוחמד אלעמאדי עזב את רצועת עזה והודיע כי ימשיך במגעים להכנסת הכסף אחרי חג הקורבן. כך נותרו עשרות אלפי משפחות נזקקות ברצועה במהלך 4 ימי החג ללא המענק החודשי בסך 100 דולר למשפחה.

ב.מצב כלכלי קשה והומניטארי קשה ברצועה, אין שום התקדמות במגעים לשיקום הרצועה מהריסות המלחמה האחרונה, הפעילות המסחרית דלה, השווקים ריקים ויש ירידה בכוח הקניה במזומנים ועליה ברמת האבטלה, הציבור העזתי חש כי המלחמה האחרונה נגד ישראל רק החזירה אותו לאחור והרעה את מצבו.

ג. הסלמה בהר הבית ובמזרח ירושלים- קיימת ביקורת חזקה ברחוב הפלסטיני על ארגון חמאס על כך, שבניגוד להבטחותיו, הוא לא שמר על המשוואה החדשה שיצר הנקראת "עזה-ירושלים".

כ-1700 יהודים עלו ביום תשעה באב להר הבית בליווי משטרתי ואף התפללו במקום ושרו את הימנון "התקווה" מבלי שתנועת חמאס עשתה דבר.

משטרת ירושלים החלה שוב לפנות בכוח מאות צעירים שמתגודדים בשעות הערב ברחבת שער שכם, בדיוק כפי שהיה באירועים שקדמו למבצע "שומר החומות".
התחושה ברחוב הפלסטיני היא כי חמאס שמר על שתיקה מכיוון שהעדיף שקט במהלך חג הקורבן הפעם ולא רתה לקלקל את החג כפי שעשה במהלך עיד אלפיטר האחרון.

התחושה של הפלסטינים היא שארגון חמאס איבד את המומנטום והישגיו במלחמה האחרונה נגד ישראל הולכים ומתפוגגים.

ד. מבוי סתום במגעים לעסקת חילופי שבויים חדשה-עד כה אין פריצת דרך בשיחות קהיר עם המודיעין המצרי אפילו לא לגבי השלב הראשון של עסקת חילופי השבויים בין ישראל לחמאס: מתן מידע מדוייק על מצבם של 4 השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים בשבי חמאס בתמורה לשחרור מחבלים חולים, קטינים ונשים.

ארגון חמאס מודע היטב להלכי הרוח בקרב הציבור הפלסטיני, לכן יצא מנהיג הארגון אסמעיל בניה בברכה לתושבי השטחים לרגל חג הקורבן תוך שהוא מבטיח כי ארגונו ימשיך להגן על ירושלים וכי הוא יקבע את הזמן והמקום לעימות הבא נגד ישראל.

כמו כן הוא הבטיח שחמאס לא ייסוג מהתנאים והדרישות שקבע בנושא עסקת חילופי שבויים עם ישראל.

חמאס דורש עסקת חילופי שבויים שבמהלכה ישוחררו 1111 מחבלים, יותר מאשר ב"עסקת שליט" ב-2011 ובהם ראשי הטרור ומאות מחבלים רוצחים.

שאלת סבב הלחימה הבא בין חמאס לישראל היא רק שאלה של זמן, צה"ל כבר עשה הכנות לקראת סבב הלחימה הבא, כולל אפשרות לפעילות קרקעית רחבה בתוך שטח רצועת עזה.

נראה כי חמאס רוצה למצות את מהלך התיווך המצרי עד תום, הנשיא א-סיסי שלקח על עצמו, על פי בקשה אישית הנשיא ביידן, להשיג פריצת דרך במגעים לרגיעה ברצועה מפעיל לחץ כבד על חמאס שלא לשבור את הכלים ולהמשיך במגעים.

כיפוף הידים בין ישראל לחמאס ימשך לאחר חג הקורבן עם פוטנציאל גדול להסלמה, עם כל הכבוד למאמצי מצרים והאו"ם לייצב את הפסקת האש ולהשיג רגיעה, חמאס דואג רק לאינטרסים שלו וכפי שראינו במבצע "שומר החומות" אין לו שום בעיה ליזום הסלמה כדי לקדם את מטרותיו.