עבור לתוכן העמוד
Menu

חשש ברש"פ: ארה"ב תפעל להחלפת עבאס

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס חושש שממשל טראמפ פועל להחלפתו בגלל התנגדותו לתהליך הנורמליזציה בין מדינות ערב לישראל וסירובו לקבל את "עסקת המאה" • שחיקה גדולה במעמדו של מחמוד עבאס בקרב מחנות הפליטים הפלסטינים בלבנון

זעם רב ברש"פ בעקבות ביקורו של מנהיג חמאס אסמעיל הניה בלבנון. גורמים בכירים בפת"ח מסרו כי יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, שוחח בטלפון עם אשרף דבור השגריר הפלסטיני בביירות ועם הגנרל פתחי אבו אלעראדאת, מזכיר תנועת פת"ח בלבנון, על ביקורו של אסמעיל הניה במחנות הפליטים, במיוחד במחנה הפליטים עין אלחילווה.

הוא הביע את זעמו על הביקור ומתח ביקורת קשה על תפקודם של השניים ועל כך שלא פעלו להגביל את תנועותיו של אסמעיל הניה בלבנון.

ביקורו של אסמעיל הניה במחנות הפליטים בלבנון עורר כעס רב בקרב בכירי פת"ח בגדה במיוחד לאחר שכמה מנציגי הפליטים פנו לאסמעיל הניה בתואר "הראיס" , תואר ששמור ליו"ר אש"פ מחמוד עבאס.

מחנות הפליטים בלבנון היו במשך עשרות שנים מעוז של אש"פ.

יו"ר הרש"פ היה בטוח שהוא על "הסוס הנכון" בכך שהתקרב לתנועת חמאס בעקבות הסכם הנורמליזציה עם ישראל ותוכניות הסיפוח של ממשלת נתניהו. בסוף השבוע שעבר הוא השתתף בשיחת וידיאו קונפרנס עם נציגי כל הפלגים הפלסטינים, כולל תנועת חמאס, חלק מהם פנו אליו בתואר "הראיס" והצעתו ל"התנגדות עממית" של כל הפלגים הפלסטינים נגד הנורמליזציה והסיפוח התקבלה פה אחד.


הוא ניסה ליצור את הרושם של אחדות לאומית פלסטינית וכי הוא עומד בראש המחנה, אולם, לאחר מכן הגיעו התמונות של ביקורו של אסמאעיל הניה במחנות הפליטים ופגישותיו המדיניות עם בכירים במערכת הפוליטית הלבנונית שערערו את הביטחון העצמי של מחמוד עבאס, הניה זכה לכבוד ויקר כמנהיג פלסטיני מוערך הדואג לזכויות הפליטים הפלסטינים בלבנון.

הביקור של אסמעיל הניה המחיש את השחיקה הגדולה במעמדו של מחמוד עבאס כמנהיג העם הפלסטיני.

מה שמדאיג מאוד את מחמוד עבאס ואת צמרת פת"ח המקורבת לו, הוא ההתבטאויות של בכירי הממשל האמריקני בקשר להנהגה הפלסטינית, החשש שלהם הוא שהסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות וההתנגדות של הפלסטינים לתהליך הנורמליזציה מעודדים שוב את הרצון של הממשל האמריקני להיפטר ממחמוד עבאס שבו הוא רואה מישהו ש"תוקע מקלות בגלגלים" ומנסה לחבל במאמצי הממשל להשיג הסכמי נורמליזציה בין מדינות ערביות ומוסלמיות לבין ישראל.

 

היחסים עם המדינות הסוניות – לפעמים עדיף לשמור על שקט

 

רוברט אוברייאן, היועץ לביטחון לאומי האמריקני, אמר בתוכנית רדיו בארה"ב ב-4 בספטמבר כי "הבעיה היא בכמה דמויות מההנהגה הותיקה של אש"פ" והוסיף:" אנו זקוקים לדור חדש של הנהגה פלסטינית, צעירים שרוצים עתיד נהדר לצד אחיהם הערביים ולצד שכניהם הישראלים".

בצמרת הרש"פ ראו בכך התנערות של ממשל טראמפ ממחמוד עבאס, לפני הראיון של אובראיין, התראיין ג'ראד קושנר, יועצו של הנשיא טראמפ, ב-2 בספטמבר לערוץ אל-ג'זירה ואמר: "העם הפלסטיני זקוק להנהגה היכולה להשיג חיים טובים יותר, העולם רוצה שיהיו לפלסטינים חיים טובים יותר, לכן אין מנוס שתהייה להם הנהגה המסוגלת לכך".

חזרתו של מוחמד דחלאן

גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי מחמוד עבאס מודאג מהאפשרות שיריבו המר מוחמד דחלאן יחזור לשטחי הגדה ויתמודד על תפקיד יו"ר הרש"פ. הוא חושש מכך שארה"ב לא הכחישה את הדיווחים מפי גורמים אמריקנים בכירים שפורסמו באתר "דאר אלחיאת" הסעודי כי הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות כולל גם סעיף המאפשר למוחמד דחלאן לחזור לרמאללה על דעת ארה"ב וישראל.

מוחמד דחלאן, המכונה "עוף החול הפלסטיני", קיבל רוח גבית בקרב הירושה בזכות הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לישראל שכן הוא משמש כיועצו הבכיר של השיח' מוחמד בן זאיד, יורש העצר של אבו דאבי.

בכירים בצמרת פת"ח כמו ג'בריל רגו'ב, מחמוד אלעאלול, מאג'ד פרג',חוסיין א-שיח', תוופיק טיראווי ואחרים, נערכים בשטח כדי למנוע או לשבש את חזרתו של מוחמד דחלאן לשטחי הגדה, הם הקימו מליציות מקומיות ורוכשים כלי נשק בירדן ואצל עבריינים בישראל.

עבאס חושש שישראל תרתק אותו למוקאטעה ברמאללה, בהסכמה אמריקנית, כפי שעשה ראש הממשלה אריאל שרון ז"ל ליאסר ערפאת כדי לנטרל אותו ולאלצו לצאת לנבצרות.

מחמוד עבאס בן ה-85, סובל מבעיות לב קשות והוא חושש שלא יעמוד במתח ובלחץ.

כלפי חוץ, הרש"פ מציגה פני פוקר ו"עניינים כרגיל", מזכ"ל פת"ח ג'בריל רגו'ב הודיע כי עד סוף השנה תקבע הרש"פ את תאריכי הבחירות לנשיאות ולפרלמנט.
ברש"פ מהמרים על כך שהנשיא טראמפ יפסיד בבחירות לנשיאות בנובמבר ואז גו' ביידן, הנשיא החדש, יחזיר את הגלגל לאחור ויבטל את תוכנית "עסקת המאה" של טראמפ,אבל, אם הנשיא טראמפ יזכה בתקופת כהונה שנייה הוא יתקדם בכל הכוח כדי ליישם את תוכנית "עסקת המאה" ומשמעות הדבר שצפויים ימים קשים מאוד להנהגת הרש"פ.