עבור לתוכן העמוד
Menu

חשש בפת"ח: עבאס בדרך לסיום דרכו בדומה לערפאת

הדברים בגלל סירובו לקבל את "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ • ההערכה בפת"ח היא כי ארה"ב וישראל יפעלו להחלפתו של מחמוד עבאס ויעודדו את קרב הירושה, מבחינתן, המועמד המתאים לרשת אותו הינו הגנרל מאג'ד פרג'

הנשיא טראמפ קרא לפלסטינים בנאומו בשבוע שעבר שלא להחמיץ את ההזדמנות ההיסטורית לשלום בינם לבין ישראל ולהסכים לדון בתוכנית השלום שלו הנקראת "עסקת המאה". הוא ניסה לשכנע אישית את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס והתקשר אליו ללשכתו ברמאללה, אך עבאס דחה בבוטות את הפניה וסירב לקבל את שיחת הטלפון.

בפגישה עם הנהגת פת"ח בשבוע שעבר אמר מחמוד עבאס כי "תוכנית טראמפ תושלך לפח האשפה" של ההיסטוריה וסיפר על איומים שקיבל כי "ישלם מחיר יקר על סירובו לשוחח בטלפון עם הנשיא טראמפ".

בכיר במשה"מ מציע לחטוף בני ערובה על מנת לקבל כספי כופר

גורמים בפת"ח מביעים חשש כי סירובו של מחמוד עבאס לתוכנית "עסקת המאה" יביא עליו גורל דומה לגורלו של קודמו יאסר ערפאת אשר דחה בועידת קמפ דיוויד ביולי 2000 את הצעתו של הנשיא האמריקני ביל קלינטון.

לדבריהם, יאסר ערפאת הורעל למוות בנובמבר 2004 במסגרת קונספירציה ישראלית-ערבית בגלל סירובו להתקדם לשלום עם ישראל, בהתבסס על תוכנית קלינטון, וכעונש על כך שפתח באינתיפאדה השניה.

מחמוד עבאס המשיך להרגיז את הממשל האמריקני ותקף אותו בחריפות בכינוס שרי החוץ של הליגה הערבית שהתכנס בקהיר ב-1 בפברואר. בנאום שנשא הוא גילה כי הודיע לארה"ב וישראל על ניתוק הקשרים המדיניים וביטחוניים עימן וכי "איננו מוכן להירשם בהיסטוריה כבוגד וכמי שמכר את ירושלים".

מוניר אלג'אע'וב,ראש אגף התקשורת בתנועת פת"ח, הביע חשש בראיון לאתר "אלח'ליג' און ליין" ב-1 בפברואר כי גורלו של מחמוד עבאס יהיה כגורלו של יאסר ערפאת לאור סירובו לקבל את "עסקת המאה" של טראמפ.

הוא הזכיר כי ישראל הטילה מצור ממושך על יאסר ערפאת במוקאטעה ברמאללה וכי דבר דומה עלול לקרות למחמוד עבאס.

כל תנועותיו של מחמוד עבאס מרמאללה לערים הפלסטיניות בגדה או לחו"ל מתואמות עם גורמי הביטחון של ישראל. הוא איננו יכול לזוז לשום מקום בלי אישורה של ישראל, לכן אם יפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל הוא יהיה הראשון שיפגע ממנו, מהלך כזה ירתק אותו ללשכתו ברמאללה.

גורמים בפת"ח מעריכים כי בעקבות סירובו של מחמוד עבאס לקבל את "עסקת המאה" או לנהל עליה משא ומתן, צפויות ארה"ב וישראל לפתוח בקרוב בקמפיין דה-לגיטימציה של מחמוד עבאס כי הוא "איננו פרטנר לשלום" כדי להכשיר את הקרקע לסילוקו מן הבמה הפוליטית הפלסטינית ולהביא להחלפתו ביורש נוח יותר שיסכים לדון ב"עסקת המאה" של טראמפ.

מחמוד עבאס משמש בתפקיד יו"ר הרש"פ משנת 2005 ועד היום לאחר שזכה בבחירות לנשיאות, ב-2009 הסתיימה כהונתו אך הוא נשאר בתפקידו בהיעדר אפשרות לקיים בחירות בשטחים לאחר שתנועת חמאס השתלטה בכוח על רצועת עזה ב-2007 וגירשה ממנה את הרש"פ.

ברש"פ מצביעים על הראיון שהעניק ג'ראד קושנר, יועצו של הנשיא טראמפ, לערוץ הטלוויזיה המצרית ב-1 בפברואר שבו תקף בחריפות את ההנהגה הפלסטינית כהוכחה למגמה החדשה של הממשל, בין היתר אמר קושנר:

"יש לה רקורד של 20 שנים של החמצת הזדמנויות, בעסק שלי, כשמישהו מנסה לעשות עסקה במשך 20 שנים ונכשל, מחליפים אותו במישהו אחר".

ברש"פ מעריכים כי אם מחמוד עבאס יממש את איומו לנתק או לצמצם את התיאום הביטחוני עם ישראל, הצעד הראשון של ישראל יהיה להטיל מגבלות על תנועותיו ועל תנועות בכירי הרש"פ.

 

עידוד קרב הירושה

 

הערכה נוספת ברש"פ היא כי בעקבות סירובו של מחמוד עבאס לדון ב"עסקת המאה", יעודדו ארה"ב וישראל את קרב הירושה בצמרת פת"ח כדי למצוא לו מחליף ולחזקו לקראת ירידתו של מחמוד עבאס מהבמה הפוליטית.

גורמים בפת"ח מצביעים על הגנרל מאג'ד פרג', ראש מנגנון המודיעין הכללי כמועמד המוביל לרשת את מחמוד עבאס בתפקידו, למאג'ד פרג' קשרים הדוקים עם השב"כ הישראלי ועם ה-CIA, על פי מקורות פלסטינים, בשבוע שעבר הגיעה במיוחד לרמאללה ראש ה-CIA ג'ינה האספל כדי לפגוש אותו ולנסות לשכנע באמצעותו את מחמוד עבאס להסכים לדון ב"עסקת המאה".

הגנרל מאג'ד פרג' מקובל גם על מצרים וירדן שיש להן הסכמי שלום עם ישראל והוא מקורב מאוד למחמוד עבאס.

באחרונה הקים מחמוד עבאס ציר חדש בצמרת פת"ח המתבסס על מאג'ד פרג' וחוסיין א-שיח', השר לעניינים אזרחיים ברש"פ האחראי לקשר עם ישראל, כדי לבלום את האפשרות שבכיר פת"ח מרוואן ברגותי ישוחרר מן הכלא במסגרת עיסקת חילופי שבויים עם חמאס ויהפוך ליורשו.

ברגותי מקבל תמיכה מבכירי פת"ח מוחמד דחלאן ומג'בריל רג'וב והוא שנוא על מחמוד עבאס אשר רוצה להשאיר אותו במאסר בכלא הישראלי.

גורמים בפת"ח מעריכים כי אם מאג'ד פרג' ימונה לתפקיד יו"ר הרש"פ הזמני לאחר הסתלקותו של מחמוד עבאס מן הזירה הפוליטית, עד לעריכת בחירות לנשיאות, הוא יתקשה לסרב לדרישה האמריקנית לדון עם ישראל ב"עסקת המאה".

תוכנית השלום האמריקנית מעניקה לפלסטינים תקופה של 4 שנים להימלך בדעתם ולחזור לשולחן הדיונים עם ישראל, זהו פרק זמן שלוקח בחשבון את האפשרות הסבירה שבמהלכו יאלץ מחמוד עבאס לפרוש מתפקידו, בעיקר נוכח מצב בריאותו המתדרדר וגילו המתקדם לגיל 85.

הנשיא טראמפ זועם על יו"ר הרש"פ ובהנהגה מעריכים כי הוא עלול להטיל סנקציות נוספות עליה כדי לאותת לה כי הגיע הזמן שיו"ר הרש"פ יניח את המפתחות וילך הביתה.