עבור לתוכן העמוד
Menu

חשש בחמאס לחייו של צאלח אלעארורי

ארה"ב הכניסה את צאלח אלעארורי, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס לרשימת פעילי הטרור והקציבה סכום של 5 מיליון דולר לכל מי שימסור מידע על מקום הימצאו • בחמאס חוששים כי המהלך האמריקני נועד לתת "אור ירוק" לישראל כדי לחסלו באמצעות המוסד

ממשל טראמפ ממשיך בקו הקשוח נגד ארגון חמאס. אחרי שב-31 בינואר השנה הודיע הממשל כי הוא מדרג את מנהיג הארגון, אסמעיל הניה, ברשימת הטרור הוא הודיע בסוף השבוע שעבר כי הוא מדרג באותה רשימת פעילי הטרור גם את צאלח אלעארורי המשמש בתפקיד סגנו של אסמעיל הניה בלשכה המדינית של חמאס.

צלאח אלעארורי הינו גם ראש הזרוע הצבאית של חמאס בגדה ואיש הקשר לאיראן ולחזבאללה.

בשנה האחרונה הוא התמקם בשכונת א-דאחיה בביירות שהיא המעוז של חזבאללה בלבנון ובחודשים האחרונים הוא משמש כראש משלחת חמאס לדיונים במצרים על הרגיעה עם ישראל ועל הפיוס עם תנועת חמאס.

עפ"י גורמים בחמאס קיימת יריבות קשה בינו לבין יחיא סינוואר שהינו מנהיג הארגון ברצועה וגם ראש הזרוע הצבאית שלה לצדו של מוחמד דף.

בארגון חמאס חוששים כי צאלח אלעארורי יחוסל ע"י ארה"ב או ישראל, זאת במיוחד לאחר שהממשל הקציב סכום של 5 מיליון דולר לכל מי שיביא מידע על מקום הימצאו של צאלח אלעארורי ושל עוד 2 בכירים מארגון חזבאללה שאף הם הוכללו ברשימת הטרור.

גורם בכיר בארגון חמאס אמר ב-18 בנובמבר לעיתון "ראי אליום" כי להערכתו ישראל לא תבצע "פעולת נקם" נגד רצועת עזה בשלב הבא, מכיוון שההנהגה הצבאית שלה מבינה כי תגובה כזו תעלה ביוקר מכל הבחינות. אולם הוא לא שלל את האפשרות שהמוסד הישראלי יחסל בכירים בהנהגת חמאס כמו צאלח אלעארורי.

לכן יצא מנהיג חמאס אסמעיל הניה ב-18 בנובמבר בהודעה הבאה:

" כל פגיעה בחייו של צאלח אלעארורי תשנה את המצב לחלוטין".

שמו של צאלח אלעארורי מצטרף אל שמותיהם של בכירים אחרים מארגון חמאס, אסמעיל הניה, יחיא סינוואר, מוחמד דף, רוחי מושתהא, פתחי חמאד ועלי ע'נדור הכלולים ברשימת הטרור האמריקנית.

ברשימת הטרור האמריקנית מופיעים גם שמותיהם של ראשי ארגון הג'יהאד האסלאמי עבדאללה רמאדאן  שלח וזיאד נ'חאלה.

תנועת חמאס הוכנסה לרשימת ארגוני הטרור האמריקנית כבר בשנת 1997, ממשל טראמפ ער לעובדה שהתנועה הציבה לה כיעד לטרפד את תוכניתו המדינית החדשה הנקראת "עסקת המאה" והוא פועל בהתאם.

בחמאס מאשימים את ממשל טראמפ כי הוא מוטה לטובתה של ישראל וכי הכנסת בכירי חמאס לרשימת הטרור האמריקנית נועדה לתת "אור ירוק" לישראל כדי לחסלם.

עפ"י גורמים בחמאס, המוסד הישראלי ניסה לחסל לפני יותר משנה את מוחמד חמדאן, בכיר חמאס בדרום לבנון בעקבות ניסיון של הארגון להקים תשתית חבלנית עצמאית בדרום לבנון שתשגר רקטות לעבר ישראל בעת הצורך, סוכני המוסד מילכדו את מכוניתו בחצר בניין המגורים שבו התגורר והוא נפצע באורח בינוני, מאז פסקו נסיונות החיסול של המוסד במשך כשנה.

בחמאס אומרים כי ישראל איננה מבצעת סיכולים ממוקדים בשטחים והיא מעדיפה לחסל את מנהיגי חמאס בחו"ל מבלי להשאיר "טביעות אצבע" או סימנים  לגבי זהות המחסלים.

סוכני המוסד הישראלי ניסו לחסל ב-1996 בירדן את מנהיג חמאס ח'אלד משעל אך הפעולה נכשלה, לעומת זאת הצליחה ישראל לחסל בעיר עזה את השיח' אחמד יאסין, מייסד הארגון, ובכירים נוספים כמו אסמעיל אבו שנב,אברהים מקאדמה ואחרים.

מנהיג חמאס הנוכחי אססמעיל הניה לא יצא בשנה האחרונה לחו"ל מלבד נסיעות לשיחות בקהיר, לעומתו, סגנו צאלח אלעארורי נע הרבה בעולם הערבי, הוא עסוק בנסיעות לקטאר, איראן, לבנון וטורקיה.

מהעיר איסטנבול הוא מכווין את פעילות הטרור בגדה באמצעות "מטה הגדה" שבו עובדים מחבלים שגורשו במסגרת "עסקת שליט", והטורקים מעלימים עין.

סביר להניח שצאלח אלעארורי ישמור כעת את צעדיו בנסיעותיו לחו"ל, אך להגדרתו באופן רשמי ע"י ארה"ב כטרוריסט יש משמעות משפטית בינלאומית.

אף בנק אמריקני או ארגון הקשור לארה"ב לא יקיים מגע עם צאלח אלעארורי מכיוון שרשימת הטרוריסטים הופצה בכל העולם.

להערכת גורמי ביטחון, חיסול אפשרי של צאלח אלעארורי ישפר מאוד את רמת הביטחון ביהודה ושומרון, אלעארורי הוא שאחראי באמצעות המשרד של הזרוע הצבאית באיסטנבול על הפעלת "התאים הרדומים" ( SLEEPERS) של חמאס בגדה שמדי פעם מנסים להוציא פיגועים נגד ישראל.

ראש השב"כ נדב ארגמן גילה בתחילת החודש בדיון בועדת החוץ והביטחון של הכנסת כי ישראל סיכלה בשנה האחרונה 480 פיגועים וכי כוחות הביטחון עצרו 219 חוליות של ארגון חמאס.

על כל הפעילות הזו של חמאס בשטחי הגדה ובמזרח ירושלים אחראי צאלח אלעארורי, לכן,סילוקו מהזירה יהווה תרומה חשובה למצב הביטחון ביהודה ושומרון וסיכול כוונות חמאס להפוך את הגדה לזירת טרור פעילה נגד ישראל.