עבור לתוכן העמוד
Menu

חשש באיראן: דור ה-Z – איום חמור לשרידות המשטר

"המתקפה התרבותית על איראן תמשך ועלינו להיערך לכך"

השבועון צבח צאדק'( Sobhe Sadegh)  , המהווה הביטאון הרשמי של הלשכה הפוליטית במשמרות המהפכה, הגדיר את הצעירים האיראנים שנולדו בשנות התשעים והעשור הראשון של המאה 21 כ"איום חמור" על המשטר, והדגיש, כי הניסיון לכפות עליהם את השלטון (האסלאמי) קשה יותר ביחס לדורות הקודמים. העיתון סוקר את ההתפתחויות והמחקרים בתחום דור ה-Z ומזהיר כי באיראן ממעטים לעסוק בסוגיה זו והיא הוזנחה למרות ההשלכות החמורות שעלולות להיות לה על עתיד המשטר האסלאמי.

במאמר מערכת  ב-7 מרץ מתייחס "צבח צאדק" למעורבותם הגוברת והנרחבת של הדורות הללו במרחב הסייבר ומדגיש, כי טבעם של דורות אלה מתמקד  במחאה נגד  המצב הקיים. השבועון מדגיש בהקשר זה את המצב הכלכלי הקשה  והאבטלה הגואה באיראן  בעטיו בשנים האחרונות ומעריך כי אלה מהווים נקודת התייחסות מרכזית ומקור לתסיסה לצעירים באיראן המוצאת עתה ביטוי במרחב הוירטואלי, אך בהמשך עלולה לחרוג ממנו גם למרחב הממשי.

בנוסף אותם צעירים מתוסכלים גם מהעדר חרויות וזכויות פרט , הגבלות על התנועה ואופק סוציו-אקונומי שלילי. על רקע זה מזהיר השבועון כי צעירים אלה – ככל שתגבר השפעתם במדינה – עלולים להוות "טרף קל"  בידי המדינות הליברליות  שהן  אויבות המשטר באיראן הן מההיבט הפוליטי והן מבחינה תרבותית". בהקשר זה מוסיף השבועון כי "נתון המרחב החינוכי של בני הנוער בידי האויב…ארה"ב ומדינות אירופה יצרו וממנים את רחב הסייבר.. וכי מעתה והלאה עלינו להיערך מבעוד מועד, להתמודד ולהסיר איום זה ". עוד נכתב כי נוכח ההתקדמות הטכנולוגית המהירה הולך הפער הבין-דורי ומתרחב במהרה ובהתאם הבנת הדור הישן והבכירים באיראן את דור ה-Z  הולכת ומצטמקת ולכן מרחב החיכוך ביניהם גובר ו"לכן נדרשות החלטות חדשות כדי להתמודד עם איומים אלה". [1].

יודגש, כי מאז תחילת המהפכה רואה איראן במה שהיא מגדירה "המתקפה התרבותית" מצד המערב את אחד האיומים הגדולים על המשטר וראשיה מזהירים מפני ניסיונותיו הנמשכים של המערב לנצח את איראן במישור דרך "מתקפה רכה" זו באמצעות התרבות, המוסיקה ודרך החיים המערבית המשמשת השראה לצעירים באיראן. על רקע זה ממשיך המשטר האיראני לפעול בנחישות לחסימת ופיקוח הדוק על אתרי אינטרנט, רשתות חברתיות, סרטים ומבצע מעצרים נגד בלוגרים מוסיקאים ובמאים  איראנים בניסיון לחסום השפעה זו בקרה הצעירים ולשמור על נאמנותם ואדיקותם הדתית  למשטר האסלאמי.

כל זאת בהצלחה מוגבלת. זאת, נוכח הצלחתם, בדרך כלל, של הצעירים לעקוף את החסימות באמצעות תוכנות שונות וסיוע מבחוץ וכן התרחבות השימוש בטכנולוגיה מתקדמת והתחזקות השפעת החברות הבינלאומיות בתחום טכנולוגיית המידע.

באיראן קיימת מודעות רבה לפוטנציאל האיום על יציבות המשטר הטמון במחאת הצעירים בכלל והסטודנטים בפרט. יתכן, כי העיתוי לפרסום המאמר מהווה חלק מהערכות איראן להמשך ההתמודדות עם ארה"ב הברית והמערב בסוגיית הגרעין והערכת המשטר, כי גם אם תושג פריצת דרך שתאפשר את חזרת ארה"ב להסכם הגרעין, הרי שבסופו של דבר ההתמודדות במישור התרבותי תמשך ועלולה אף להחמיר נוכח המצב הכלכלי הקשה והתסכול הרב בקרב הצעירים באיראן החשופים למרחב המקוון, שואבים ממנו השראה ומנצלים אותו לתיעול ולתאום מחאתם.

עד כה אפשר המשטר לצעירים לשחרר קיטור במרחב הקיברנטי כדי שלא יעשו זאת במרחב הממשי, אך יתכן כי המשטר חש כי נוכח ההתקדמות הטכנולוגית נדרשים צעדים נוספים וחמורים יותר להגבלת חופש הפרט וחופש הביטוי כדי להגן על המהפכה באסלאמית.  לכן, המאמר בשבועון הפרוגרמטי-אידיאולוגי של משמרות המהפכה נועד לתת קריאת כיוון  להמשך הדרך והתמודדות עם אתגרי המתקפות התרבותיות על איראן" – יתכן גם במסגרת ההערכות לקראת הבחירות הצפויות ביוני.

 

 

 

 

 

 

 

[1] http://ssweekly.ir/%d9%86%d8%b3%d9%84-z-%d9%88-%d8%a2%db%8c%d9%86%d8%af%d9%87-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86/  ; https://tinyurl.com/GenZSobhSadeq703 ; https://tinyurl.com/FararuGenX2021