עבור לתוכן העמוד
Menu

חשיפה מאוחרת באיראן: משמרות המהפכה העבירו מזוודות של חומרי נפץ לערב הסעודית

באיחור של 32 שנים מודים באיראן כי בשנת 1986 חומרי נפץ במזוודות של עולי רגל תמימים איראנים אשר הגיעו לערב הסעודית

אחמד מונטזרי (מנתט'רי), בנו של האייתוללה חסין עלי מונטזרי, שהיה ממלא מקום האייתוללה רוחאללה ח'מיני ואף היה אמור להחליפו, , חשף בימים האחרונים בשורה של ראיונות באיראן, כי משמרות המהפכה האיראנים הטמינו בשנת 1986 חומרי נפץ במזוודות של עולי רגל תמימים איראנים אשר הגיעו לערב הסעודית לקיים את המצווה השנתית של חג'[1] [2] [3].

מונטזרי, בחשיפה ראשונה באיחור של 32 שנה, הוסיף כי הקצינים הבכירים במשמרות המהפכה , שהורו על הטמנת חומרי הנפץ במזוודות של קבוצה של עולי רגל זקנים שלא היו מודעים, לכך כלל, פעלו ישירות תחת לשכתו של אכבר האשמי רפסנג'אני (נשיא איראן ומראשי המהפכה, נפטר בינואר 2017)  והיו אנשי אמונו . רפסנג'אני כהן אז , כיו"ר הפרלמנט (מג'לס)  האיראני ונציג של האייתוללה ח'מיני בחזיתות מלחמת איראן-עיראק.

מדברי אחמד מונטזרי בראיון של כשעתיים בתוכנית חשת-ה חאם עם חוסיין דהבאשי, עיתונאי בכיר איראני בטהראן, ניתן להבין כי חומרי הנפץ הועברו לערב הסעודית כדי לפוצצם במהלך העלייה לרגל באותה השנה. מלך הסעודי דאז, פהד, בחר להשתיק את הנושא ולא האשים בגלוי את איראן בניסיונות פיגוע בממלכתו והדבר לא הגיע גם אז לידיעת התקשורת הבינלאומית.

לדברי אחמד מונטזרי, לאחר שהסעודים חשפו את המזוודות, מהדי כרובי (בכן בעבר כיו"ר המג'לס וכיום נתון במעצר בית)  שהיה אז נציגו של האייתוללה חומייני בארגון עולי הרגל של איראן, נאלץ בעצמו להגיע למלך פהד ולהתנצל בפניו. מונטזרי הוסיף,  כי כאשר הדבר נודע לאביו, האייתוללה חוסיין עלי מונטזרי, הוא דרש הסבר ממפקדי משמרות המהפכה ולפחות אחד הקצינים המעורבים בפרשה, שהאייתוללה הכירו, בא ללשכתו והודה בפניו על מעורבותו שלו ושל יתר הקצינים במתן הוראה להטמנת חומרי נפץ במזוודות של עולי הרגל. אחמד מונטזרי חוזר ומדגיש במהלך הראיון כי הקצינים הבכירים היו אנשי אמון של רפסנג'אני ועבדו ישירות מול לשכתו.

לדברי אחמד מונטזרי, עם היוודע הדבר לאביו, הוא שיגר מכתב בנושא לאייתוללה חומייני. אך ההנהגה הבכירה של המשטר, במקום לחקור את הנושא, העדיף להטיל את האחראיות על מהדי האשמי שכבר היה עצור בידי המשטר.

מהדי האשמי, איש דת ואחיו של החתן של האייתוללה מונטזרי, אשר בעצמו היה מפקד בכיר במשמרות המהפכה, נעצר לאחר חשיפת פרשת מקפרליין (היועץ האמריקאי לביטחון לאומי של הנשיא רייגן, היה מעורב בפרשת איראנגייט")  ,. מהדי האשמי הואשם בכך שהיה המקור שהעביר לעיתון לבנוני ("אלשריעה") את דבר הנסיעה החשאית של המשלחת האמריקאית לטהראן לפגישה עם רפסנג'אני, הפרשה שכונתה "איראנגייט" או איראן קונטרה. רשמית מהדי האשמי הואשם בקיום קשרים עם הארגון האופוזיציה  מג'אהדין חלק' (שבאותה תקופה בצע פיגועים קשים נגד הנהגת איראן). מהדי האשמי, שלא היה כלל בסוד הטמנת חומרי נפץ במזוודות של עולי רגל איראנים לסעודיה, הוצא בסופו של דבר להורג בספטמבר 1987.

אחמד מונטזרי, ליד תמונת אביו, האייתוללה חוסיין עלי מונטזרי, תמונה: אירנ"א 7.10.2018
אחמד מונטזרי, ליד תמונת אביו, האייתוללה חוסיין עלי מונטזרי, תמונה: אירנ"א 7.10.2018

אחמד מונטזרי אמר בימים האחרונים בראיון לעיתונאי המפורסם האיראני כי גם לאחר שנים רבות, כאשר אביו הזכיר אפילו במעט את הפרשה בספר זיכרונותיו, עלי אכבר האשמי רפסנג'אני, כעס על עליו ובפגישה עמו (אחמד מונטזרי) אמר כי האייתוללה לא היה צריך לחשוף את הסוד הכמוס של המשטר.

כמו כן, אחמד מונטזרי בראיון לאירנ"א, סוכנות הידיעות הרשמית של הממשלה אמר כי הגנרל עלי שמח'אני (העומד היום בראש המועצה העליונה לביטחון הלאומי, לשעבר מפקד חיל הים של משה"מ ושר משה"מ) ) היה שותף סוד להטמנת חומרי הנפץ במזוודות של עולי רגל איראנים ה[4]. לשכתו של שמח'אני, , פרסמה הודעת הכחשה והוסיפה כי בתקופה זו, שמח'אני שירת בחזיתות מלחמת איראן-עיראק והיה עסוק מאוד בנושאי המלחמה.

האייתוללה חוסיין עלי מונטזרי הודח מתפקיד ממלא מקום מנהיג המשטר, מספר חודשים לפני מותו של חומייני, ולא ירש את כס הנהגת המשטר ואף הושם במעצר בית עד יום האחרון של חייו בדצמבר 2009, בעיקר בשל חילוקי הדעות שהיו לו עם המנהיג ח'מיני סביב עיקרון שלטון איש הדת (ולאית אלפקיה). מנתזרי האב היווה מנהיגם הרוחני של מתנגדי המשטר ששאפו לשנות אותו מבפנים ולתקנו במקום להחליפו. הוא התנגד לפרשנות המרחיבה שהעניק המשטר לשלטון איש הדת וכן לתפקיד שממלאים משמרות המהפכה במשטר.

אחמד מונטזרי, הבן הבכור של האייתוללה מונטזרי, נאשם בשנים האחרונות פעמים רבות בקיום קשרים עם ארגון אופוזיציה מוג'אהדין חלק' ופעילות נגד הביטחון הלאומי, ואף נעצר מספר פעמים. לא להוציא מכלל אפשרות שדבריו האחרונים יהוו סיבה נוספת להאשמות חדשות של המשטר נגדו בייחוד שנאמרו בתקופת בה המתיחות בין איראן לבין סעודיה גואה.

לפי הסברים של אחמד מונטזרי, ניסיונות הפיגוע של איראן באדמת ערב הסעודית שתוכננו ע"י משמרות המהפכה, הביאו לכך ששנה לאחר מכן חלה הרעה נוספת ביחסי טהראן-ריאד בעקבות מותם של יותר מ-400 עולי רגל בשנת 1987 בסעודיה 275 מהם היו עולי רגל איראנים. חומייני אמר אז בתגובה להרג העולים שאם המשטר שלו יסלח לצדאם חוסיין בגלל המלחמה הארוכה שניהלה עיראק במשך שמונה שנים נגד איראן, לא ניתן לשכוח את הבגידה של ערב הסעודית באסלאם. חומייני הוסיף גם שאפילו מי זמזם (באר מים קדושה במכה ממנה לפי המסורת שתו ישמעאל והגר)  לא יכולים לנקות את פשעי הסעודים.

 

היסטוריה של המתיחות וניתוק הקשרים בין איראן לערב הסעודית


מותם של מאות עולי רגל איראנים הביא לראשונה לניתוק קשרי טהראן- ריאד בשנת 1987, אך רפסנג'אני, אשר נבחר לתפקיד הנשיא לאחר מותו של ח'מיני, הצליח לחדש את הקשרים לאור היחסים הקרובים שלו עם הנסיך עבדאללה, יורש העצר הסעודי.

הפיגוע במגדלי העיר הסעודית ח'בר ביוני 1996, שאיראן הייתה החשודה המיידית וגם לאחר מכן פסק דין של בית משפט אמריקאי קבע כי הפיגוע התבצע ע"י ארגון בשם חזבאללה אלחיג'אז ואיראן וחזבאללה של לבנון היו מעורבים בו, או המתקפה על הקונסוליה של איראן בעיר מזאר-ה שריף באפגניסטן והרג של 8 דיפלומטים ועוד איראנים נוספים באוגוסט 1998, אשר איראנים האשימו את הסעודים בתמיכה בתוקפים, לא השפיעו על הקשרים  בין שתי המדינות אשר הלכו והתחזקו בתקופת נשיאותו של מוחמד ח'אתמי הרפורמיסטי. לאחר נשיאותו של ח'אתמי, מחמוד אחמדינג'אד גם נסע 5 פעמים לערב הסעודית ואף קיים פגישות עם המלך עבדאללה שירש את כס המלוכה בשנת 2005.

בסופו של דבר סדרת אירועי טרור כמו גם פרוץ האביב הערבי ועיצובו מחדש של המזה"ת על קו השבר הסוני שיעי הביאו להסלמה הדרגתית ביחסים בין סעודיה לבין איראן המנהלות ביניהן מלחמה באמצעות שליל בתימן ובסוריה.

איראן מאשימה את סעודיה כי היא תומכת באירגוני טרור סונים הפועלים נגד איראן ובעיקר בבלוצ'ים ובג'ונדאללה (ארגוני טרור הפועלים בעיקר במחוזותיה המזרחיים של איראן בעיקר בסיסתאן ובלוציסטאן) וכן בגורמי ערבים באהוואז במחוז חוזסטאן ובכלל זה בגורמים שעמדו מאחורי הפיגוע במצעד משמרות המהפכה בעיר לאחרונה.  סעודיה מאשימה את איראן בתמיכה במורדים החות'ים בתימן על גבולה הדרומי של הממלכה וכן בניסיון להתנקש בשגריר סעודיה בארצות הברית בשנת 2010  עאדל אלג'בייר, בסיוע קרטל סמים.

מותם של 464 עולי רגל איראנים באזור מנא בספטמבר 2015 במהלך חג הסיום של עלייה לרגל בעת טקסי רגימת השטן לאחר מותם של עוד 26 עולי רגל איראנים באותה שנה בנפילת עגורן ענקי ברחבת מסגד אלחראם שנעשתה בו פעילות שיקום והרחבה, היוו סיבות נוספות להרעה חמורה בקשרי שתי המדינות.

איראן מצידה מאשימה את סעודיה במגיעה ובמעצר גורמים שיעים בממלכה ובהוצאתם להורג. במסגרת זו ובמחאה על הוצאתו להורג של השיח השיעי שהיה מקורב לאיראן נמר באק'ר אלנמר בסעודיה הותקפו שגרירות ערב הסעודית בטהראן והקונסוליה הסעודית בעיר משהד ב-1.1.2016.הפרשה  הביאה בסופו של דבר לניתוק מוחלט של יחסי שתי המדינות. בעקבות החלטת סעודיה נתקו מדינות רבות בעולם הערבי והאסלאמי את קשריהן עם טהראן.

כיום נמצאות שתי המדינות על מסלול התנגשות בשל החתרנות האיראנית במדינות המפרץ ובסעודיה עצמה (בעיקר בחלק המזרחי בו חיים שיעים רבים והוא עשיר בנפט), תוכנית הגרעין האיראנית ומאבק האיתנים בין סעודיה לבין איראן על עיצובו מחדש של המזרח התיכון לאחר האביב הערבי. מאבק זה מתחולל בעיקר בתימן, בסוריה-לבנון ובעיראק. התקרבותן מחדש של סעודיה ושל ארצות הברית מחדדת עוד יותר את המאבק ביניהן ומעלה אותו על מסלול התנגשות.

 

[1] https://www.youtube.com/watch?v=y8Zl5gy8zxI&t=7s

[2] http://www.bbc.com/persian/iran-45771398

[3] http://www.asriran.com/fa/news/634616/%D8%A7%D8%AF%D8%B9%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%B1%DB%8C-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C%D8%AD%D8%A7%D8%AF%D8%AB%D9%87-%D8%AD%D8%AC-%D8%AF%D9%87%D9%87-60-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-6-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7-%D8%A8%D8%A7-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%B4%D9%85%D8%AE%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AA%DA%A9%D8%B0%DB%8C%D8%A8-%DA%A9%D8%B1%D8%AF

[4] http://www.irna.ir/fa/News/83055566

פורסם בנוסף בעיתון מעריב