עבור לתוכן העמוד
Menu

חנאן עשראווי ואש"ף – הסוף?

חנאן עשראווי התפטרה מאש"פ לאחר שיו"ר הרש"פ דחה את דרישתה להתמנות לראש צוות המו"מ עם ישראל במקום צאיב עריקאת • עשראווי תוקפת בחריפות את מחמוד עבאס על הרחקת מוסדות אש"פ מתהליך קבלת ההחלטות ודורשת תהליך בחירות דמוקרטי, אך מסתירה את הסיבה האמיתית להתפטרותה

חנאן עשראווי, האישה הראשונה שנבחרה למועצה המרכזית של אש"פ וחברת הועד הפועל של הארגון ,וישבה שם כנציגה עצמאית ,הודיעה בשבוע שעבר על התפטרותה מהוועדה.

היא נפגשה עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, מסרה לו את מכתב ההתפטרות ובניגוד לכמה הערכות כי מחמוד עבאס ידחה אותה, הוא הודיע לה כעבור כמה ימים כי קיבל את התפטרותה.

בכך הסתיימה הקריירה הארוכה שלה באש"פ. היא פרצה לתודעה הפלסטינית והבינלאומית לאחר פרוץ האינתיפאדה הראשונה כדוברת מוכשרת של המשלחת הפלסטינית לועידת מדריד, בעלת אנגלית רהוטה שהתקדמה במהלך השנים בשורות הרש"פ ואש"פ עד לצמרת הארגון והשיגה פרסום עולמי רב בעיקר בגלל לשונה החדה, התקפותיה על מדינת ישראל והיותה פעילה פמיניסטית מובילה ממוצא נוצרי בחברה הפלסטינית המסורתית.

במהלך השנים היא השתתפה במשא ומתן עם ישראל. היא נבחרה גם כחברה בפרלמנט הפלסטיני, הקימה ארגון פלסטיני לזכויות האדם ושימשה כשרה להשכלה גבוהה בממשלה הפלסטינית.

אחרי שמחמוד עבאס קיבל את התפטרותה,היא יצאה לאמצעי התקשורת והאשימה את יו"ר הרש"פ על כך שהרחיק את הועד הפועל של אש"פ אל מחוץ למוקד קבלת ההחלטות, קידם את מקורביו ולמעשה ניטרל את הגוף שאמור לקבל את ההחלטות עבור הפלסטינים.

היא נתנה כדוגמא את החלטתו של מחמוד עבאס לחדש את התיאום האזרחי וביטחוני של הרש"פ עם ישראל ללא התייעצות עם צמרת אש"פ וכי הוא נמנע ממינוי מחליף לתפקיד מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ במקום צאיב עריקאת כדי להמשיך ולשלוט בארגון.

עשראווי ניצלה את התפטרותה כדי להציג את עצמה כלוחמת בעד הדמוקרטיה ורפורמות באש"פ וקראה לקיים בחירות כדי להוביל לשינוי במערכת הפוליטית הפלסטינית במטרה שישולב בה הדור הצעיר, גברים ונשים כאחד.

הסיבה האמיתית להתפטרות

חנאן עשראווי מציגה את הסיבה להתפטרותה מהועד הפועל של אש"פ בגלל החלטת מחמוד עבאס לחדש את הקשרים האזרחיים והביטחוניים עם ישראל על דעת עצמו והאופן הדיקטטורי שבו הוא מנהל את הרש"פ, אך לדברי גורמים בכירים ברש"פ ההתפטרות שלה באה בגלל מניע אישי בלבד והוא סירובו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לדרישתה למנות אותה למחליפתו של ד"ר צאיב עריקאת,שמת ממחלת הקורונה, כאחראית על צוות המשא ומתן הפלסטיני עם ישראל.

גורמים בכירים בפת"ח שואלים: היכן הייתה חנאן עשראווי עד עכשיו? האם רק עכשיו קיבלה לפתע הארה והבינה את האופן "הדיקטטורי" שבו מנהל מחמוד עבאס את אש"פ והרש"פ?

עשראווי לא הסתדרה גם עם יו"ר אש"פ לשעבר יאסר ערפאת שחשד בה בחתרנות נגדו בגלל קשריה הענפים בארה"ב ובקהיליה הבינלאומית, לדברי גורם בכיר ברש"פ. גם מחמוד עבאס לא מתלהב ממנה , בלשון המעטה, הוא חשד כי חמדה את תפקידו של צאיב עריקאת כדי לצבור כוח פוליטי ולהשתלב בקרב הירושה למרות שאיננה משתייכת למפלגת השלטון שהיא תנועת פת"ח.

על פי גורם בכיר ברש"פ, עבאס איננו ממהר למנות מחליף לצאיב עריקאת בתפקיד ראש צוות המשא ומתן עם ישראל. ההערכה בצמרת הרש"פ היא כי יקח לנשיא האמריקני החדש ג'ו ביידן בין שישה חודשים לשנה כדי להביא לחידוש המשא ומתן בין הרש"פ לישראל, הנושא איננו עומד בראש סדר העדיפויות שלו בגלל מגיפת הקורונה והמשבר הכלכלי החמור בארה"ב.

נכון לשעה זו, המועמד שמחמוד עבאס שוקל למנות לראש צוות המשא ומתן עם ישראל הוא ד"ר מוחמד א-שתייה, אך לא ברור אם הוא יהיה מוכן לוותר על תפקידו כראש ממשלה.

גורם בכיר ברש"פ אומר כי ראש צוות המשא ומתן מול ישראל הוא תפקיד רגיש מאוד והוא צריך להית איש אמונו של מחמוד עבאס. חנאן עשראווי לא הייתה כזו, לדבריו, התפקיד מחייב קרבה לאישים בכירים בישראל, בניית יחסי אמון עימם, ידיעת השפה העברית וכן יכולת להפעיל צוות ענק של עשרות אנשים ובהם בכירים ברש"פ.

"לחנאן עשראווי את הכישורים האלה, והציר החזק ברש"פ שבראשו עומדים הגנרל מאג'ד פרג' וחוסיין א-שיח' איננו מוכן לקבל הנחיות מחנאן עשראווי שאיננה משתייכת אפילו לתנועת פת"ח " אומר הגורם הבכיר.

העיתונאי דאוד כותאב ,המקורב לחנאן עשראוווי ואף הוא ממוצא נוצרי, פירסם ב-14 בדצמבר בכמה אתרים מאמר תמיכה בחנאן עשראווי שלדבריו ייצגה את הפלסטינים הנוצרים ש"הם חלק בסיסי במאבק הלאומי הפלסטיני".

במאמר הוא תומך בביקורת של חנאן עשראווי על ירידת קרנו של אש"פ שההתרוקן מכל תפקיד ותוכן ובדבר הצורך שאותו ביטאה עשראווי לבחור בצורה דמוקרטית הנהגה של בני הדור הצעיר שייצגו 13 מיליון פלסטינים בשטחים ובפזורה הפלסטינית.

אין שום דבר חדש במאמרו של דאוד כותאב, בשנים האחרונות התפרסמו מאות מאמרים כאלה על ידי עיתונאים,אנשי אקדמיה ופוליטיקאים פלסטינים בשטחים ובעולם, על החלשותו של אש"פ והשליטה הדיקטטורית של מחמוד עבאס בו מאז 2005 ועד היום.

לדעתי, המאמר של דאוד כותאב נועד בעיקר להביע הזדהות ותמיכה בידידתו חנאן עשראווי. למרבה הצער הוא בחר להתעלם מהסיבה העיקרית להתפטרותה, על פי גורמים בכירים באש"פ, והיא שמחמוד עבאס דחה את דרישתה להתמנות לראש הצוות הפלסטיני למו"מ עם ישראל במקום צאיב עריקאת, גם בפוליטיקה הפלסטינית בסופו של דבר הכל אישי.

עשראווי נגד מרוקו

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס קיבל החלטה אסטרטגית שלא לתקוף יותר מדינות ערביות שמצטרפות לתהליך הנורמליזציה עם ישראל. הוא הינחה בהתאם את בכירי הרש"פ ותנועת פת"ח שלא להתבטא באמצעי התקשורת וברשתות החברתיות בעניין הנורמליזציה של מרוקו עם ישראל.

אולם, חנאן עשראווי שהתפטרה מחברותה באש"פ, התראיינה בשבוע שעבר בערוץ טלוויזיה בארה"ב ותקפה בחריפות את החלטת מרוקו להכריז על נורמליזציה עם ישראל ואת החלטת הנשא טראמפ להכיר בריבונות מרוקו בסהרה המערבית, לדבריה הדבר עומד בסתירה להחלטות האו"ם.

דבריה של עשראווי עוררו זעם רב במרוקו והיא זכתה לקיתון של ביקורת חריפה ברשתות החברתיות.

גולשים רבים כינו את דבריה כ"פרובוקציה",

עבד א-צמד בן שריפ, מנהל ערוץ הטלוויזיה "אלמגרביה" כתב בדף הפייסבוק שלו:
"האם את רוצה להסית את הרחוב הפלסטיני נגד מרוקו ולגייס נגדה את הכעס והמחנק? האם לכך זקוקה הבעיה הפלסטינית? את טועה כשאת קושרת את בעיית סהרה המערבית לבעיה הפלסטינית ואת פוגעת באהבה של העם המרוקאי לפלסטין".

ואילו הפעיל הפוליטי טלאל מהנין כתב: "לא נקבל את ההתערבות שלך בעניינים הפנימיים של מרוקו, אנחנו לא מתערבים בעניינים הפנימיים של הפלסטינים".

נראה כי אנו צפויים מעתה לביקורת פומבית נוקבת של חנאן עשראווי על הרש"פ והעומד בראשה, ביקורת שלא השמיעה כל עוד מילאה תפקידים במוסדות אש"פ,הביקורת הזו היא אולי מוצדקת מבחינתה והיא מאמינה בה אך היא נובעת בעיקר מכעס אישי על יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שסירב למנותה למחליפתו של צאיב עריקאת כראש צוות המשא ומתן עם ישראל.