עבור לתוכן העמוד
Menu

ח'אמנאי על המחאות באיראן: ככה לא פועלים אנשים שאוהבים את המדינה

מנהיג איראן מגבה את ההחלטה להעלות את מחירי הנפט • המחאה נמשכת • המונים שרפו את הפסל

בכמה ערים מרכזיות באיראן פרצו במהלך סוף השבוע מהומות נרחבות בעקבות החלטת הממשלה להגביל את רכישת הדלק ולהעלות את מחירו. המהומות, שכללו חסימת צירי תנועה מרכזיים, תקיפת תחנות משטרה ותחנות דלק , פרצו במחוז ח'וזסטאן וכרמאן, אך התפשטו במהרה גם לבירה , לטהראן, לטבריז, למשהד, לאילאם, לאורומיה, לקרמאנשה לסננדג' ולמחוזות נוספים. במהלך ההפגנות נשמעו קריאות בגנות המשטר ומדיניותו הכלכלית הקלוקלת. מנהיג איראן הביע (17 נובמבר) תמיכה בהחלטה.

ישראל מול חמאס והגא"פ: כל הדרך אל הסבב הבא

משתמשי הרשתות החברתיות העלו עשרות סרטונים המתעדים נהגים החוסמים את רחובות טהראן ואת הצירים המובילים אליה, וערים נוספות באיראן, למרות השלג שהחל לרדת בבירה. שופר המשטר "כיהאן" טען כי פקקי התנועה הארוכים, בגין המחאה, נוצרו בגלל השלג. בעקבות המהומות הוגבלה הגישה לרשת האינטרנט באיראן ואיראן הפעילה את הרשת הפנימית "רשת המידע הלאומית" National Information Network , שעל הפעלתה שקדה בשנים האחרונות, במקומה. זאת, כדי לפגוע בתאום בין המפגינים בערים שונות באיראן. החסימה עצמה זכתה לתגובות נרחבות ברשתות החברתיות באיראן ומחוצה לה. במהלך ההפגנות דווח על הרוג אחד ועשרות עצורים.

בכיר במועצה העליונה לביטחון הלאומי של איראן אישר כי הגישה לאינטרנט נחסמה לפי ההחלטה של המועצה. חברות בינלאומיות המפקחות על אינטרנט מאשרות כי הגישה לאינטרנט ברוב המדינה נחסמה וכי אתרי האינטרנט במדינה לא עודכנו עקב כך וקבלו הוראה לא לדווח על המהומות. לפי דיווח אחר האינטרנט נחסם בעקבות תיעוד של הרג מפגינים ופרסום כי עד עתה נהרגו 15 בני אם ונפצעו מאות. חלק מן תיעוד הירי פורסם בסרטונים ברשתות החברתיות.

נשיא איראן הגדיר (15 נובמבר ) את העלאת המחירים ככזאת שמשרתת את ה"אינטרס הציבורי" ותסייע לשכבות החלשות. על ההחלטה להעלות את מחירי הנפט הוסכם במהלך פגישה של ראשי שלוש הרשויות באיראן – הנשיא, רוחאני, ראש הראשות המחוקקת, עלי לריג'אני וראש הרשות השופטת אבראהים ראא'סי.

חברת הנפט האיראנית The National Iranian Oil Products Distribution Company (NIOPDC) הודיעה בעקבות הודעתו של רוחאני כי נהגים יוכלו לרכוש 60 ליטר במחיר של 15,000 ריאל (24 סנט) עלייה של 50 אחוז מהמחיר הקודם של 10,000 ריאל ולאחר שסיימו מכסה זו המחיר ישולש (72 סנט) .

מנהיג איראן הביע, במהלך פגישה עם סטודנטים בסמינרים דתיים, תמיכה בהחלטה וקרא לאזרחים להיות "עירניים" ולהתרחק ממוקדי המחאה ו"אלה המנסים להסית ולהרוס". ח'אמנהאי אמר, כי "אינו מומחה בנושא וכי למומחים שונים דעות שונות..אמרתי בעבר שאם ראשי שלוש הרשויות יסכימו על משהו אגבה אותם. הם קבלו החלטה כזו (להעלות את מחיר הנפט) על בסיס מקצועי ויש ליישמה…בוודאי יש כאלה המודאגים מההחלטה וסבורים כי היא פועלת נגדם, בד בבד הרס והצתות לא נגרמו על ידי אנשים אלה על ידי פושעים וחוליגנים…גורמים אנטי-מהפכניים ואויבי איראן ניסו תמיד לעודד פעולות של האס וחוסר יציבות. הם פועלים כך גם עכשיו ומסכנים את המדינה. כך לא פועלים אנשים האוהבים את המדינה". מנהיג איראן קרא לאחראים על יישום ההחלטה לפעול ככל יכולתם למזער את הנזקים העלולים להיגרם לעם בעקבות אימוץ ההחלטה, בעיקר בכל הקשור לעליית מחירים ולכוחות הביטחון לבצע את תפקידים .

שר הנפט האיראני, ביג'אן נמדאר אמר כי הסרתן החלקית של הסובסידיות מעל מחירי הנפט תחסוך כ-7.3 מיליארד דולר שיפנו לסיוע לאוכלוסיות החלשות. הוא הוסיף כי עדין לא ברור איך העלאת המחירים והתקנות החדשות ישפיעו על דפוסי הצריכה של האיראנים.

התקשורת האיראנית הממלכתית ניסתה להמעיט מחשיבות המהומות שפרצו בעקבות ההחלטה להעלות את מחיר הנפט והגדירה את הסרטונים שהופצו ברשתות החברתיות "פייק ניוז". יחד עם זאת ערוץ הטלוויזיה האיראני הממלכתי TV channel 1 (IRTV1) שדר מספר דיווחים מהמהומות ברחבי אירא ( טבריז, אצפהאן, שיראז, בושהר ) תוך שהאשים "גורמים אופורטוניסטים" ומחוללי מהומות המנצלים את המצב ל"וונדליזם, פגיעה ברכוש ציבורי ויצירת מתיחות". סוכנות הידיעות "תסנים" המזוהה עם משה"מ, דיווחה כי "הכל שקט" במחוזות השונים (ח'רסאן, כורדיסטאן, ח'וזסטאן, פארס, גילאן ועוד.

התובע הכללי של איראן, מחמד ג'עפר מנתט'רי קרא למשטרה ולרשות השופטת לדכא ביד קשה את "אלה פוגעים ברכוש ומפרים את הסדר הציבורי". גם הוא האשים את "התקשורת העויינת" בהסתת העם האיראני נגד המשטר. וקרא לאזרחים להרחיק עצמם מ"גורמים פורעי חוק המנסים להביע את עוינותם למשטר האסלאמי באמצעות חסימת כבישים ופגיעה במקומות ציבוריים.
מספר אנשי דת בכירים ובהם האיתאללה הבכיר (איתאללה עט'מא) לטפאללה צפי-גלפיגאני, קרא למג'לס לבטל את ההחלטה על העלאת המחירים והגדיר את ההחלטה שאומצה על ידי שלו הרשויות באיראן (המבצעת, השופטת ושופטת) כ"מצערת ומדאיגה" לאור עליית המחירים הנמשכת שכבר גרמה למצב כלכלי קשה ותנאי מחייה קשים. איש דת בכיר אחר האיתאללה מחמד עלי אלוי-גורגאני אמר, בניגוד לדברי הנשיא רוחאני, כי ההחלטה הינה "נגד האינטרסים של העם האיראני" וקרא לממשלה לבטלה. בעקבות תמיכת המנהיג החלטה החליטו מספר חברי מג'לס להסיר מעל סדר היום הצעה חוק לביטול ההחלטה על העלאת מחיר הנפט.

בד בבד, המועצה לקביעת האינטרס באיראן ( Expediency Council) הודיעה כי כלל לא היתה מעורבת בהחלטה להעלות את מחיר הנפט.

הגנרל עלי שמח'אני מזכ"ל המועצה העליונה לביטחון הלאומי של המדינה השתתף היום (ראשון)  בדיון חסוי של מג'לס, על מנת להסביר לחברי הפרלמנט מדוע יש להעלאות את המחירים.

בינתיים כוחות הביטחון הרחיבו את המעצרים ברחבי איראן. מאות צעירים נעצרו ביומיים האחרונים בהפגנות שהתקיימו ב-65 ערים ב-23 מתוך 31 המחוזות במדינה.

הבוקר: השבתה של בתי הספר

הבוקר התחדשו המהומות ביותר מ-50 ערים. תת אלוף אחמד נוריאן, דובר כוחות הביטחון, אמר הבוקר כי הכוחות "לא מתבדחים עם אף אחד" ואיים כי יפגע קשות בכל הגורמים אשר התפרעו, לדבריו, במקומות הציבוריים.

בטהראן, שיראז ואספהאן הושבתו הסעות הילדים לבתי הספר ועקב כך הושבתו גם הלימודים . לטענת משרד החינוך ההחלטה על ביטול הלימודים היא בעקבות השלג הכבד שירד במדינה.

המצוקה הכלכלית באיראן

ההחלטה להעלות את מחירי הדלק אינה פופולארית ובאה בעיתוי בעייתי בו ממשיכים אזרחי איראן לסבול מתוצאות הסנקציות האמריקניות על כלכלתה של איראן. בתמיכתו של המנהיג בהחלטה, לאחר שני ימי מהומות, יש משום איתות כי המשטר נחוש לדכא את המהומות, כבעבר, קשה. בהודעתו כבר הנחה ח'אמנהאי לכוחות הביטחון לעשות כן לאחר שציין כי המפגינים הם "אופורטוניסטים" שאינם רוצים בטובת המשטר ופועלים נגדו.

מדובר בהפגנות הנרחבות ביותר מזה שנתיים ושוב במוקדן עומדת המצוקה הכלכלית המחריפה ללא כל אופק של שיפור הנראה לעין, לאור המשך הסנקציות והמשבר בשיחות הגרעין והידלדלות הכנסות איראן מנפט המעצימות את הגירעון בתקציב.

כבעבר במהלך ההפגנות נשמעות קריאות בגנות המשך ההשקעות של המשטר מחוץ לאיראן – בתימן, בסוריה, בלבנון, בעיראק וב"פלסטין", על חשבונו של העם האיראני, אך ספק אם יהיה בהן די לחולל שינוי של ממש. עם זאת, קריאות אלה ממשיכות ללוות את מרבית המחאות האחרונות נגד המשטר ואינן יורדות מסדר היום. זאת ועוד, המחאה העממית בעיראק ובלבנון נגד המעורבות האיראנית בעיראק מעניקה משנה תוקף לטענות הנשמעות בתוך איראן.

המשטר באיראן נמצא במצוקה מבית ומחוץ ומנסה לתמרן בין צעדי הצמצום המתחייבים מהירידה בהכנסות ומהסנקציות ובין התאמת לבין עצמת המחאה והתרחבותה. הגינוי של אנשי הדת הבכירים להחלטה מציבה קושי נוסף בפני צמרת המשטר ובעיקר בפני ח'אמנהאי, שמעמדו הדתי אינו בכיר כל כך, יחד עם המחאות נגד איראן בסוריה ובלבנון נראה כי מצבו של המשטר בעייתי והוא נדרש לתמרון בזהירות בסבך אילוצים שונים.

כך או אחרת נראה כי המשטר ידכא כבעבר ביד קשה את המחאה כדי לשמור על שרידותו. אך במחאה זו כמו בקודמותיה טמונים כבר זרעי המחאה הבאה נגד המשטר, שנראה כי הוא מתקשה יותר ויותר לשמור על יציבותו ולקדם את יעדיו המהפכניים.