עבור לתוכן העמוד
Menu

ח'אמנאי: מדוע זה פשע להעלות ספקות לגבי השואה?

הדברים הם חלק ממכתב לעם הצרפתי על רקע המתיחות בעקבות הפרסומים האחרונים באיראן נגד הנביא מוחמד והדברים של הנשיא מקרון

המנהיג העליון של איראן פונה אל העם הצרפתי במכתב רשמי וממשיך בקו הרשמי של המדינה בעניין הכחשת שואה. בציוץ אותו העלה הערב (רביעי) כתב:

"השאלה הבאה שיש לשאול: מדוע זה פשע להעלות ספקות לגבי השואה? מדוע כל מי שכותב על ספקות כאלה צריך להיכלא תוך כדי העלבת הנביא?." דקות לפני כתב ציוץ נוסף בנושא:

את הציוצים הללו העלאה גם בשפה הצרפתית. באתרו הרשמי העלאה את הדברים הבאים: "בעקבות העלבונות הבולטים האחרונים כלפי נביא האסלאם הקדוש בצרפת, ותמיכתם הנחרצת של נשיא צרפת והקבינט של אותה מדינה בפעולות זדוניות אלה במסווה של "חופש ביטוי", וכן את התפקיד שמילאה אותה ממשלה בהפצתה. האיסלאמופוביה, האימאם חמינאי, מנהיג המהפכה האיסלאמית באיראן, העלה שאלות חשובות במסר לצעירים הצרפתים.

 

"השטן מפריס" – איראן בביקורת חריפה על נשיא צרפת

 

הנה הטקסט המלא של המסר שלו: "בשמו צעירים צרפתים! שאלו את נשיאכם מדוע הוא תומך בהעלבת שליח אלוהים בשם חופש הביטוי. האם משמעות חופש הביטוי היא עלבון, במיוחד אישיות קדושה? האם המעשה המטופש הזה אינו עלבון לסיבת האנשים שבחרו בו? השאלה הבאה שיש לשאול היא: מדוע זה פשע להעלות ספקות לגבי השואה? מדוע כל מי שכותב על ספקות כאלה צריך להיכלא תוך כדי העלבת הנביא ".

היום פרסם סא"ל במיל. מיקי סגל כי הלשכה של הארגון להפצתה של אידיאולוגיה אסלאמית (26 אוקטובר)  הכריז על כוונתו לאגן תערוכת קריקטורות נוספת בנושא השואה בעקבות התבטאויותיו של נשיא צרפת. מסעוד שג'אעי-טבאטבאי, העומד בראש מחלקת האמנות הויזואלית בארגון אמר כי "צרפת התעלמה מזכויותיהם של למעלה ממיליארד וחצי מוסלמים וכי ניכר שהמוסלמים ניצבים בפני תסריט של אסלאמופוביה, ליבוי שנאה וגזענות".

הצטרפו עכשיו לטלגרם של המרכז הירושלמי לעניייני ציבור ומדינה

לדבריו, התוכנית המתגבשת היא לפרסם "סדרת עבודות הקוראות תיגר על השואה ועל כל קריקטורה נגד האסלאם תפורסמנה עשר קריקטורות ברשתות החברתיות ובמרחבים וירטואליים אחרים 10 קריקטורות בנושא השואה וכך נבחן את מידת סובלנותם של מקרון ואחרים לחופש הביטוי…בכוונתו להגיב באמצעות מילים וקריקטורות". הלשכה ארגנה בעבר כבר שתי תחרויות בינלאומיות כדי לקרוא תיגר על התרחשות השואה , שתי תחרויות בנושא טראמפיזם (International Trumpism Cartoon) שעסקו בהגמוניה האמריקנית והקפיטליזם ובנושא הזדהות עם העם הפלסטיני “(Palestine Is Not Alone International Cartoon, Caricature and Poster Contest)”.

התבטאויותיו של נשיא צרפת מקרון תפסו גם את הכותרות המרכזיות בעיתונים האיראניים, שבחלק מהן הוא הוצג כ"שטן מפריס" וכ"רשע".

"כיהאן", המשקף בדרך כלל את דעתו של נשיא איראן, קרא לגירוש הדיפלומטים הצרפתים מאיראן ועיתונים אחרים קראו להחרמת סחורות צרפתיות. "הטהראן טיימס" העיתון האיראני המוביל באנגלית הציג גם הוא את נשיא צרפת מקרון בקריקטורה כשטן המגן על זכויות האדם על חשבון זכויותיהם של המוסלמים.

 

(טהראן טיימס – מקרון כשטן)
(טהראן טיימס – מקרון כשטן)

עוד בתחילת ספטמבר 2020 – עם פתיחת משפטם של המעורבים ברצח 12 חברי מערכת שארלי הבדו Charlie Hebdo) – גינה משרד החוץ האיראני את המגזין הצרפתי לאחר שפרסם מחדש את הקריקטורות הלועגות לנביא מחמד ב- 2015 והגדיר את הפרסום "צעד אנטי דתי". דובר משרד החוץ אמר כי "פרסום הקריקטורות לכאורה בשם חופש הביטוי, מביע חוסר כבוד בערכים ובאמונה של למעלה ממיליארד מוסלמים ברחבי העולם ואינו מתקבל על הדעת".

כבר אז מתחה איראן ביקורת חריפה על "אדישותו" של נשיא צרפת מקרון, שהגן, לאחר פרסומן מחדש של הקריקטורות בראשית ספטמבר, על חופש הביטוי והעיתונות הנהוג בצרפת.
טהראן טענה, כי בעוד צרפת רואה בקריקטורות משום חופש ביטוי היא הגדירה את הכחשת השואה כפשע. אתר החדשות "אלף" (alef.ir) טען, כי צרפת נוקטת אפליה ביחסה ליהודים ולמוסלמים וכי מי שמואשם באנטישמיות ובהכחשת השואה מועמד למשפט. העיתון הביא לדוגמא את המקרה של רוג'ר גרודי (Garaudy) שנכלא לאחר שהכחיש את השואה וכן הקומיקאי האנטישמי דיידונה (Dieudonné M'bala M'bala).

האתר מותח ביקורת גם על מדיניות צרפת המרחיבה את הגדרת האנטישמיות גם לגבי מי שפוגע בישראל ובציונות ורואה בזה פשע. המאמר פונה למקרון וכותב "אם יש לך קווים אדומים לגבי חופש הביטוי הרי שהם צריכים לחול על כולם…מדוע הם חלים רק לגבי ישראל והאנטישמיות אך לא על המוסלמים שהם קרבנות האנטי-אסלאמיזם ושעל גבם אתה מלמד את שיעורי החירות והחופש בצרפת" .

 

מותה של יוזמת השלום הערבית

עבור איראן מהוות התבטאויותיו של מקרון ופרסום הקריקטורות הפוגעניות הזדמנות ולהציג את עצמה כמי שמובילה את המאבק נגד הגורמים הפוגעים באסלאם ומגנה עליהם מפני "מסעות הצלב של המערב" . בהקשר זה נצבת טהראן מול אנקרה, שאף נקטה תגובה מתלהמת וקראה להחרים סחורות צרפתיות. מעבר לזאת שבה טהראן וכורכת את הפגיעה, לשיטתה, באסלאם עם ההקשר הרחב יותר של הסוגיה ומבליטה בתגובותיה התבטאויותיו של מקרון מהווים למעשה חלק מהציר המערבי – ישראל, ארה"ב ואירופה נגד הנביא מחמד וקודשי האסלאם ומצביעים.

(קריקטורה – סוכנות הידיעות תסנים המזוהה עם משמרות המהפכה )
(קריקטורה – סוכנות הידיעות תסנים המזוהה עם משמרות המהפכה )

מעבר לזאת הם שבים ומצביעים לטענת איראן על צביעותו של המערב ביחסו לאסלאם ולמוסלמים ולנושא זכויות האדם וליחסו המפלה לאסלאם לעומת סוגיית הכחשת השואה, אותה הגדיר כפשע. במסגרת זו כאמור, איראן מתכננת תערכוה נוספת של קריקטורת הקוראות תגר על אמיתות השואה כדי לעורר רעש תקשורתי בינלאומי שיחשוף, כל היא מקווה, את צביעות המערב ועמדתו המוטה כלפי ישראל והציונות.