עבור לתוכן העמוד
Menu

חמינאי תוקף את ארה"ב: "אידיוטים ממדרגה ראשונה"

נציגי האיחוד האירופי הגיעו אתמול להסביר את הסנקציות של על איראן אולם הפגישה התפוצצה • במשרד החוץ האיראני מאשים את האיחוד בהתפרקות ההסכם

מעבר לגינויים הצפויים נראה כי הטלת הסנקציות מצד האיחוד האירופאי אכן הפתיע את איראן.  בתגובה זמנה טהראן ששה שגרירים ונציגים דיפלומטיים של האיחוד  למשרד החוץ האיראני[1] באותו יום בו הוטלו הסנקציות למתן הסברים . על פי מקורות שונים הפגישה הסתיימה בטריקת דלת תוך  זמן קצר תוך הבעת זעם איראנית[2] לאחר שהדיפלומטים האירופים מסרו את הצהרותיהם "הלא מוצדקות והלא מקובלות".

עיתוי הטלת הסנקציות על משרד המודיעין האיראני הגיע בזמן בו איראן מביעה אכזבה מקצב התקדמות המנגנון האירופי לעקיפת הסנקציות האמריקניות. שה"ח האיראני המבקר(8 ינואר ) בהודו (אחת המדינות שארצות הברית פטרה מסנקציות וממשיכה לקנות נפט מאיראן)   אמר כי איראן ממשיכה לעבוד עם שותפות מסורתיות דוגמת סין, רוסיה והודו לעקוף את הסנקציות האמריקניות. הוא הוסיף כי האיחוד האירופי מתקדם בקצב איטי מהמצופה לקדם את יישום מנגנון ה special purpose vehicle (SPV),  האמור לעקוף את הסנקציות האמריקניות ולתגמל את  איראן כלכלית נוכח הסכמתה להישאר במסגרת הסכם הגרעין "אנו ממשיכים לעבוד מול האיחוד אך איננו דורכים במקום…אם האיחוד האירופי רוצה שאיראן תישאר במסגרת הסכם הגרעין עליו לשלם מחיר"[3]. ט'ריף הדגיש כי איראן תמשיך להדק את השת"פ הכלכלי עם הודו.

דובר משה"ח האיראני אמר כי אירופה היא האחראית בלעדית לכישלון יישום ההסכם עד כה ואמר כי שלוש המדינות האירופאיות החתומות על הסכם הגרעין – צרפת, בריטניה וגרמניה – שבויות למעשה בידי כלכלת ארצות הברית"[4]. שרת החוץ כי של האיחוד אמרה כי הטיפול ב- SPV ייגרר עמוק אל תוך 2019.

בהקשר זה מתח מנהיג איראן, ח'אמנהאי, בנאום לציון ההתקוממות העממית בעיר קום בינואר 1978 נגד משטר השאה, ביקורת מרומזת על משה"ח האיראני שממשיך לדבוק במדיניות מפויסת מול אירופה במשתמע למרות חוסר יכולתה לגלות מדינית עצמאית המנותקת מזו של ארצות הברית .

ח'אמנהאי פנה בטון ביקורתי לממשלת חסן רוחאני בכלל ולמשרד החוץ האיראני בפרט להתייצב בצורה איתנה יותר ואפקטיבית מול "דברי ההבל שיוצאים מפיהם של מנהיגי ארה"ב ואירופה". הוא לגלג על המערב והשווה את הצהרות מנהיגיו לליצן "הם מייעצים לאיראן ללמוד מסעודיה כיצד לכבד זכויות אדם – האין זה מעשה ליצנות ?"[5].

(מקור קריקטורה : https://www.pake-shadi.com/2019/01/09)
(מקור קריקטורה : https://www.pake-shadi.com/2019/01/09)

ח'אמנהאי :מנהיגי ארה"ב אידיוטים מדרגה ראשונה

מנהיג איראן "הזכיר" מנהיג איראן לקהל שומעיו את תמיכתה המתמשכת של ארצות הברית בעריץ מחמד רצ'א שאה שפעל נגד העם האיראני. ח'אמנהאי התייחס באריכות לעוינותה רבת השנים של ארה"ב כלפי איראן והדגיש כי כשלה בכל מאמציה להכניע את הרפובליקה האסלאמית של איראן למרות סנקציות חוזרות ונשנות שהטילה עליה. הוא אמר כי ככל שכוחה של הרפובליקה האסלאמית עולה כך גוברת העויינות נגדה בארה"ב ובמערב.

ח'אמנהאי השווה את אויביה של איראן לפרעה "אלה המתנגדים לאיראן הם הפרעונים של העולם". הוא הוסיף כי פרעה ידע שמשה (איראן) צודק וא-להים עימו..אם נסתמך על אללה הניצחון יהיה שלנו אם נהסס, ניסוג או נגלה חולשה נפסיד.

ח'אמנהאי אמר כי "חלק ממנהיגי ארצות הברית טוען שהם מטורפים, אני לא מסכים (עם קביעה  זו), בכל מקרה הם אידיוטים מדרגה ראשונה". כבעבר שב וצטט ח'אמנהאי את "תחזיותיו המדוייקות" של מחולל המפכה ח'מיני לפיהם הוא שומע את עצמות המרקסיזם נשברות – ואכן זמן מה לאחר מכן המרקסיזם קרס. 

[1] https://tinyurl.com/farsnews-com-news-139710190008

[2] https://tinyurl.com/yjc-ir-fa-news-6791550

[3] https://www.tehrantimes.com/news/431637/Zarif-Traditional-partners-prioritized-amid-EU-procrastination

[4] https://www.presstv.com/Detail/2019/01/08/585203/Iran-India-trade-banking-oil-Chabahar-US-sanctions

[5] https://tinyurl.com/http-leader-ir-fa-content-22