עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס שוקל את ההצעה הישראלית

משלחת המודיעין המצרי דנה עם ראשי חמאס בהצעת ישראל לרגיעה ונטרול הפוטנציאל הנפיץ של "צעדת המיליון" ביום שבת הקרוב • המירוץ נגד הזמן נמשך, ארגון חמאס מסרב להתחייב לרסן את ההפגנות ביום שבת ומנסה לסחוט את ישראל

בגבול רצועת עזה שורר שקט מתוח לאחר לילה ארוך שבו חזרו יחידות "ההטרדה הליילית" של חמאס לפעול על גבול הרצועה ולתקוף את חיילי צה"ל על גדר הגבול. כוחות גדולים של צה"ל השלימו אתמול את היערכותם על הגבול לקראת אירועי "צעדת המיליון" ביום שבת. הפסקת האש החד צדדית של חמאס ושאר ארגוני הטרור נמשכת. משלחת המודיעין המצרי הגיעה אמש לרצועת עזה אחרי שסיימה סדרת פגישות עם ראשי מערכת הביטחון הישראלית, בראש המשלחת עומד הגנרל המצרי, אחמד עבד אלחאלק, מחזיק התיק הפלסטיני במודיעין המצרי. המשלחת נפגשה עם ראשי חמאס ועם נציגי שאר הפלגים הפלסטינים והביאה עמה הצעות להבנות רגיעה במטרה למנוע הסלמה במצב הביטחוני עם דגש על אירועי "צעדת המיליון" שצפויים ביום שבת הקרוב.

מצרים שותפה להערכה הישראלית כי האירועים האלה צופנים בחובם פוטנציאל פיצוץ גדול. לפני כמה חודשים היה אירוע דומה שבו היו הפגנות ענק על גבול הרצועה ביום העברת השגרירות האמריקנית לירושלים ואז נהרגו מירי צה"ל 60 פלסטינים ומאות אחרים נפצעו.
ישראל העבירה באמצעות המשלחת המצרית דרישה ברורה מחמאס לרסן את ההפגנות הצפויות ביום שבת ולהרחיק את המפגינים כמה מאות מטרים מגדר הגבול,כמו כן ישראל דורשת את הפסקת פעילות יחידות ה"הטרדה הליילית" ושיגור בלוני הנפץ.

בתמורה ישראל מוכנה להגדיל את מרחב הדיג ברצועה ל-12 מיל, להגדיל את אספקת החשמל לרצועה, להקל באישורי יצוא ויבוא, להגדיל את פרוייקט ההעסקה הזמנית של האו"ם ברצועה ל-40 אלף איש ולהגדיל את מספר המשאיות נושאות הסחורות שנכנסות לרצועה דרך מעבר כרם שלום.

על פי גורמים בחמאס, הנהגת הארגון הביעה נכונות עקרונית לדון בהפסקת פעילות יחידות "ההטרדה הליילית" ושיגור בלוני הנפץ תמורת הקלות ישראליות, אך התנגדה להתחייב בכל מה שקשור ל"צעדת המיליון" ולריסון המפגינים.


המשלחת המצרית אמורה לחזור לישראל עם התשובות של חמאס ושאר ארגוני הטרור והמגעים נמשכים. שעון החול מתקתק לקראת ההפגנות ביום שבת והמצרים משקיעים מאמץ עליון להגיע להבנות כלשהן שאולי יפחיתו את רמת המתיחות ביום שבת.

כפי שהדברים נראים כעת, "צעדת המיליון" תצא לדרך ללא שום ערבויות כי ההפגנות על גדר הגבול ירוסנו, דבר שמעלה את רף המתיחות. גורמי ביטחון בישראל מעריכים כי גם אם חמאס יתחייב בפני מצרים לרסן את המפגינים אין להאמין לו וזאת בהסתמך על ניסיון העבר, גם המצרים מודעים לכך היטב לאור העובדה שבשבועיים האחרונים ארגון חמאס רימה אותם פעמיים ושיגר רקטות לעבר גוש דן ולאזור השרון.

גורמים בחמאס טוענים כי תוצאות סבב האלימות האחרון מעידות על ניצחון ברור של חמאס. ישראל מכחישה כי הסכימה להפסקת אש וגורמים מדיניים בירושלים טוענים כי ישראל היא שאמרה את המילה האחרונה באמצעות ההפצצות ברצועת עזה גם לאחר המועד שבו הכריז חמאס על הפסקת אש.


ארגון חמאס מנצל עד תום את רצון הדרג המדיני בישראל להימנע מהסלמה לקראת הבחירות, שיגורי הרקטות לעבר גוש דן ואזור השרון הם חצייה של "הקוים האדומים" שהציבה ישראל בעבר. התגובה הישראלית היתה בלתי הולמת בגלל תקופת הבחירות, בישראל נוצר מצב פוליטי שכובל את ידי הדרג המדיני בכל מה שקשור לתגובה הצבאית וזה גרם לשחיקה משמעותית של ההרתעה הישראלית שעתה יש צורך דחוף לבנות אותה מחדש.

ארגון חמאס קורא היטב את המפה הישראלית ומנצל אותה לצרכיו.

בחמאס טוענים כי ריכוז הכוחות הגדול של צה"ל על גבול הרצועה הוא חלק מספין תקשורתי וכי נתניהו לא יעז לצאת למהלך צבאי ערב הבחירות ולא יסתכן בפגיעות עשרות רקטות בעומק הישראלי.

בשעות הקרובות יתבררו הדברים יותר לאחר שתגיע תשובת ישראל על דרישות ארגון חמאס.