עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס עובר לשלב הבא – החלשת ישראל מבפנים

המאבק בין ישראל לחמאס לא יסתיים אחרי השגת הפסקת האש • מבחינת חמאס העימות הנוכחי הינו רק השלב הראשון במערכה על ירושלים ומסגד אל-אקצא • חמאס רואה בהתססת המגזר הערבי בישראל חשיבות גדולה במערכה הזו והוא פועל לפתיחת מרי אזרחי אלים בתוך ישראל כדי להחלישה מבפנים

אם לא יהיו הפתעות, מבצע "שומרי החומות" של צה"ל יסתיים בעוד כמה ימים בהפסקת אש, בתיווך מצרי, ויתחיל המשא ומתן על הבנות "הסדרה" חדשה בין ישראל לארגון חמאס.

עבדאללה מלך ירדן אמר אתמול כי מתקיימת פעילות מדינית אינטנסיבית להביא להפסקת "ההסלמה" ברצועת עזה.

ארגון חמאס מנסה לכפות במסגרת הבנות הפסקת האש את דרישותיו בעניין ירושלים: שמירת הסטטוס קוו בהר הבית, ביטול פינוי המשפחות משכונת שיח' ג'ראח ושחרור כל העצורים שנעצרו במהומות האחרונות בירושלים.
ישראל דוחה על הסף כל דרישה הקשורה לירושלים.

אולם, זרעי הפורענות להמשך המאבק עדיין טמונים עמוק באדמה, גורמים בחמאס אומרים כי המערכה האמיתית רק החלה והיא הקרב על ירושלים ומסגד אל-אקצא.

זוהי הייתה מלכתחילה הסיבה למתקפת הרקטות שיזם ארגון חמאס על ישראל ב"יום ירושלים", על פי גורמים בחמאס "המערכה על ירושלים" תוכננה היטב במשך זמן רב עוד הרבה לפני חודש רמאדאן. ארגון חמאס המתין לעיתוי המתאים כדי לפתוח בה, סמיכות הזמנים של הודעת יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, על ביטול הבחירות והעימותים במזרח ירושלים והר הבית היוו את הקרקע הפוריה לפתוח בהתקפה על ישראל.

עבאס איבד את השפעתו על תושבי מזרח ירושלים כבר במשבר המגנומטרים בהר הבית ביולי 2017. הפעילות של משטרת ישראל והשב"כ נגד פעילי פת"ח ואנשי הביטחון הפלסטינים במזרח ירושלים החלישו עוד יותר את הרש"פ. חמאס זיהה את הוואקום והחליט להיכנס לתוכו תוך ניצול המאבק בשכונת שיח' ג'ראח והנרטיב השקרי כי "מסגד אלאקצא בסכנה", חמאס מנסה באמצעות מתקפת הרקטות על ישראל הנקראת "סיף אל-קודס" (חרב ירושלים), בחודש רמאדאן הקדוש למוסלמים, להציג את עצמו כ"מגן ירושלים" ומסגד אל-אקצא במקום יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, המטרה היא למחוק את הריבונות הישראלית והכרזת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל באמצעות אינתיפאדה במזרח ירושלים, בשטחי הגדה ובקרב המגזר הערבי בישראל.

המערכה של חמאס על ירושלים היא גם חלק מהתכנון שלו להשתלט על הגדה ברגע שמחמוד עבאס ירד מהבמה הפוליטית ויחל קרב הירושה בצמרת פת"ח.

מבחינת חמאס, ישראל מנסה ליישם באורח חד צדדי את "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ בנושא ירושלים בחסות הסכמי השלום והנורמליזציה עם מדינות ערב המתונות,לכן, המערכה על ירושלים רק החלה והיא לא תסתיים ברגע שתושג הפסקת אש.

בעיית פינוי המשפחות הפלסטיניות משכונת שיח' ג'ראח לא נפתרה. ישראל ממשיכה לשלוט בהר הבית ובמזרח ירושלים וחמאס תנסה לנצל את האהדה הגדולה שרכשה ברחוב הפלסטיני להמשיך את המאבק נגד ישראל משלוש חזיתות:

רצועת עזה, שטחי הגדה והמגזר הערבי בישראל.

ראיון של יוני בן מנחם 15.05.21 רדיו תל אביב

חשיבותם של ערביי ישראל במאבק

חמאס רואה בהשתתפות ערביי ישראל במאבק על ירושלים ומסגד אל-אקצא התפתחות חשובה ביותר, בכיר בחמאס אומר: "הצלחנו לשבור בשבוע שחלף את הדו קיום בין יהודים לערבים בתחומי 48".

פתיחת חזית פנימית בתוך מדינת ישראל היא הישג חשוב לחמאס, הוא פועל להתססת המגזר הערבי בישראל במטרה להביא למרי אזרחי אלים שיחליש את ישראל מבפנים.

גורמים בחמאס מברכים על השביתה הכללית שהכריזה השבוע ועדת המעקב של ערביי ישראל.

לדבריהם, ערביי ישראל עברו מ"סולידריות מילולית " ל"סולידריות מעשית" וזוהי מגמה חשובה שאפשר לבנות עליה בעתיד ולפתח אותה בקרב על ירושלים ומסגד אל-אקצא.

אחת המטרות של חמאס היא להעסיק את כוחות הביטחון של ישראל באינתיפאדה שבה יפתחו ערביי ישראל במקביל לאינתיפאדה בגדה וירי רקטות מרצועת עזה, הכוונה של ישראל היא לתקוף את ישראל בו זמנית מ-3 חזיתות.

המהומות האחרונות של ערביי ישראל נתפסות בשטחים ככישלון של ישראל בתהליך הישראליזציה שהיא רצתה להעביר את הערבים במדינה וכהוכחה שאי אפשר לנתק אותם מהבעיה הפלסטינית למרות שיש רבים בקרב ערביי ישראל התומכים בדו קיום עם הציבור היהודי.

מבחינת חמאס, אפשר להשתמש במהומות של ערביי ישראל כמנוף לחץ מצויין על ממשלת ישראל בנושא ירושלים והר הבית.

לחמאס אין דרישות מישראל בסבב הלחימה הנוכחי לגבי רצועת עזה אלא בנושא ירושלים ומסגד אלאקצא שאותם הוא מגדיר כעת "לב הסכסוך" מבחינתו.

חמאס מהמר שהזהות הפלסטינית של הדור הצעיר של ערביי ישראל תגבר על נאמנותם למדינת ישראל והוא מנסה לטפח אותה במסע הסתה נגד ישראל על צעדיה במזרח ירושלים,דוגמת המאבק בשכונת שיח' ג'ראח, ובמסגד אל-אקצא.