עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס מתלבט: האם להצית את השטח ברקע המהומות בשייח' ג'ראח

הכתובת הייתה על הקיר והיעדר המשילות של ישראל במזרח ירושלים הביא להתחדשות מעשי האלימות בשכונת שיח' ג'ראח • ארגון חמאס נמנע, לפי שעה, מהסלמה מגבול הרצועה בתגובה על האירועים בשיח' ג'ראח, אבל הסכנה לא חלפה

האירועים האלימים בשכונת שיח' ג'ראח בשמה הערבי, או בשכונת "שמעון הצדיק" בשמה העברי, מאיימים להצית גל של אלימות בשטחים ואולי אף להביא לסבב לחימה חדש בין ישראל לחמאס ברצועת עזה.

משטרת ירושלים נערכת כבר לתגבר את כוחותיה בהר הבית ובעיר העתיקה בירושלים לקראת יום שישי הקרוב כדי למנוע התפרעויות בהר הבית, גורמי ביטחון בכירים מזהירים כי יש לעצור לאלתר את גל האלימות בשיח' ג'ראח לפני שיתפשט למקומות נוספים בירושלים ויצית מיני אינתיפאדה בשטחים ובערים המעורבות בישראל.

גורם בכיר בפמליית ראש הממשלה בנט במהלך ביקורו בבחריין העריך כי המשך המתיחות בשיח' ג'ראח עלול להביא לסבב לחימה חדש ברצועה.

התחדשות האלימות בשכונת שיח' ג'ראח מעידה, למרבה הצער, כי הדרג המדיני- ביטחוני לא הפיק את הלקחים הדרושים מהאירועים האלימים בחודשים אפריל מאי 2021 שהביאו למבצע "שומר החומות" וגם לא מהאירועים האלימים באוקטובר 2000 ולא נקט בצעדים המתבקשים מבחינה ביטחונית לעצור את התפתחות האירועים האלימים בשכונת שיח' ג'ראח בעודם באיבם, רק עכשיו, בעקבות התחדשות האלימות נכנסו השב"כ והמשטרה לתמונה ופתחו בחקירה בנסיבות הצתת ביתו ורכבו של טל יושובייב, תושב שכונת "שמעון הצדיק" בשבת האחרונה.

הפגיעה בתושב היהודי טל יושובייב היא הסיבה הישירה להגעתו לשכונת שיח' ג'ראח של ח"כ איתמר בן גביר שפתח לשכה במקום בדרישה למתן אבטחה קבועה לאזרחים היהודים החיים במקום ונתונים להתקפות מצד שכניהם הערביים,דבר שהביא להסלמה ביטחונית.

לפני שבוע פירסם המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה בראשותו של ד"ר דורי גולד ,מחקר שכתבתי המשווה בין האירועים האלימים שהיו באוקטובר 2000 לבין האירועים האלימים שהיו ערב מבצע "שומר החומות" בחודשים אפריל מאי בשנה שעברה.

במחקרי הערכתי כי זרעי הפורענות עדיין קיימים להתלקחות מחודשת בירושלים, בשטחים ובתוך מדינת ישראל.

להלן שתיים מההמלצות שצויינו במחקרי:

א. במזרח ירושלים ובהר הבית נוצרו מוקדי חיכוך קבועים שיש למצוא את הדרך הנאותה לנטרל אותם או לפרק אותם, מדובר במקומות שהם בריבונות ישראל ותחת שליטה מלאה של גורמי הביטחון שלה.
במקומות כמו שיח' ג'ראח, הכפר סילוואן, רחבת שער שכם בעיר העתיקה ובאירועים היום יומיים של עליית יהודים בהר הבית חייבת להיות נוכחות מוגברת של משטרת ישראל שתמנע את החיכוך בין יהודים לערבים במיוחד בימי אזכור ולקראת החגים היהודים והחגים המוסלמים עם דגש על תקופת חודש רמאדאן ועיד אלפיטר.

ב. משטרת ישראל צריכה להקים כוח קבוע מיוחד שיטפל במקומות האלה שאנשיו מכירים היטב את השטח ואת הרגישויות שבו ליהודים ולמוסלמים.

בירושלים נוצרו מוקדי חיכוך חדשים בין יהודים לערבים כמו שכונת שיח' ג'ראח, רחבת שער שכם, והכפר סילוואן שעל המשטרה והשב"כ לתת עליהם את הדעת אחרת הם יתפוצצו וישפיעו על הנעשה בשטחים ובתוך הקו הירוק.
מוקדי החיכוך האלה מחיבים עירנות מתמדת מצד גורמי הביטחון הישראלים.

היעדר משילות

כפי שהדברים נראים, האלימות התעוררה מחדש בשכונת שיח' ג'ראח בגלל בעיית המשילות, ירושלים המאוחדת היא בירת ישראל. שכונת שיח' ג'ראח שוכנת במקום אסטרטגי במזרח העיר ולא יעלה על הדעת שישראל לא תשמור על ריבונותה המלאה במקום ותאכוף את החוק והסדר.

גם מבחינה משפטית מתברר כי הקרקע של שיח' ג'ראח נקנתה על ידי קהילות יהודיות עוד ב-1875 ונכבשה על ידי הירדנים שחילקו אותה לתושבי מזרח ירושלים אחרי מלחמת העצמאות.

הויכוחים המשפטיים בנושא הזה ימשכו עוד זמן רב בבתי המשפט והמאבק על הקרקע הוא רק בתחילת הדרך, מדובר בסכסוך שנמשך עשרות שנים שעלול עוד לעורר בעיות ביטחוניות רבות.
שטח המריבה הפך למוקד עליה לרגל לפוליטיקאים מהימין, השמאל והמגזר הערבי, דבר שרק מגביר את המתיחות.

גורמי הביטחון, המשטרה והשב"כ החמיצו בשנה שעברה, בהערכות המודיעיניות שלהם, כשלא העריכו נכונה את התפתחות האירועים בשכונת שיח' ג'ראח, בשער שכם ובהר הבית שהובילו לתקיפת ירושלים ברקטות ע"י חמאס, דבר שאילץ את ישראל להגן על עצמה באמצעות מבצע "שומר החומות".

חודש רמאדאן מתקרב ומן הראוי שכוחות הביטחון של ישראל יתעשתו ויערכו בהתאם, במיוחד במזרח ירושלים.

השתיקה של חמאס

הרש"פ פועלת במישור הדיפלומטי כדי לנגח את ישראל בעקבות האירועים בשיח' ג'ראח. חוסיין א-שיח', חבר הועד הפועל של אש"פ וייתכן שגם היורש המיועד של מחמוד עבאס, אמר כי הרש"פ פנתה לכל מדינות העולם כדי שיפעילו לחץ על ישראל בעניין שיח' ג'ראח.

ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי שיגרו איומים לעבר ישראל כי האירועים בשיח' ג'ראח יביאו ל "פיצוץ גדול" ו"פתיחת שערי הגיהנום", הג'יהאד האסלאמי הודיע כי הפלגים ברצועת עזה שוקלים לחדש את "ההתנגדות העממית" בגבול רצועת עזה.

נכון לרגע זה נראה כי מדובר במס שפתיים בלבד, גם מוחמד דף, המפקד הצבאי של הזרוע הצבאית של חמאס שהוביל את האיומים ומתקפת הרקטות על ירושלים בחודש מאי שעבר, נעלם מאמצעי התקשורת ונאלם דום.
המשוואה שארגון חמאס התפאר בה בחודשים האחרונים "עזה-ירושלים" כלל לא מוזכרת באמצעי התקשורת של חמאס.

נראה כי הנהגת הארגון מבינה כי אין זה הזמן הנוח מבחינה לפתוח בסבב לחימה חדש נגד ישראל בעת הזו מכמה סיבות:

א.שיקום הרצועה מנזקי המלחמה האחרונה מתנהל בעצלתיים, המודיעין המצרי הבהיר להנהגת חמאס כי יציאה לסבב לחימה חדש נגד ישראל בגלל האירועים בשיח' ג'ראח תעצור את תהליך שיקום הרצועה לכמה שנים.

ב. הזרוע הצבאית של חמאס עדיין לא השלימה את מלוא ההיערכות לסבב לחימה חדש, בכל הקשור לשיקום המנהרות, חידוש מלאי הרקטות ופיתוח אמצעי לחימה חדשים.

ג.חשש לאבד את המענק הכספי החודשי הקטארי בסך 30 מיליון דולר ואת ההכנסות של אלפי הפועלים העזתיים העובדים בישראל.

ד. לחץ מצרי כבד על חמאס שלא להיגרר להסלמה.

עם זאת, צריך לקחת בחשבון שהמשך ההסלמה בשכונת שיח' ג'ראח עלול להביא ללחץ ברחוב הפלסטיני שידרוש מחמאס להגיב על האירועים בירי רקטות מרצועת עזה, חמאס קשוב מאוד לרחשי הרחוב ולהלכי הרוח. מאז מבצע "שומר החומות" התחזק מעמדו של ארגון חמאס ברחוב הפלסטיני על חשבון הרש"פ והוא לא ירצה לאבד את מעמדו החדש.