עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס מתכנן אסטרטגיה אזורית חדשה

מנהיג חמאס אסמעיל הניה קורא להקמת ברית מדינית שתעזור לסכל את תוכניות הנשיא ביידן במזה"ת • בחמאס מודאגים מ"הצהרת ירושלים"וממתינים לבחירות לקונגרס בנובמבר בתקווה שהנשיא ביידן יהפוך ל"ברווז צולע" ואז יוכלו לקדם את תוכניותיהם

תנועת חמאס מודאגת מאוד מביקור הנשיא בידן במזה"ת ונערכת לסכל את תוכניות הממשל האמריקני.

מנהיג הארגון, אסמעיל הניה, קרא בתחילת השבוע לבניית ברית מדינית שתתמודד עם התוכנית של הנשיא ביידן לחזק ביטחונית ומדינית את ישראל ולשלבה במזה"ת באמצעות בריתות עם מדינות עדב שיש להן הסכמי שלום או נורמליזציה עמה.

גורמים בכירים בחמאס אומרים כי " ציר ההתנגדות" בראשות איראן חייב להקים ברית נגדית שתתעמת עם התוכניות של הנשיא ביידן.

אסמעיל הניה אמר כי "הנסיונות של ממשל ביידן להנדס מחדש את האזור לקראת שילוב הישות הציונית הכובשת באמצעות ברית עם שאר המשטרים הערבים יכשלו, מכיוון שהיא סותרת את רצון הפלסטינים ורצון העמים ועומדת בניגוד לאופי התרבותי והאידיאולוגי של האזור".

מנהיג חמאס אסמעיל הניה קבע עקרונות שעליהם תתבסס האסטרטגיה החדשה של חמאס:

א.הפקת לקחים ממבצע "חרב ירושלים"-הידוק הקשר בין העם הפלסטיני לאדמתו וקשירת הכוח של "ההתנגדות" לירושלים ולמסגד אל-אקצא.

ב.ניצול היחלשותה של ארה"ב כפי שבאה לידי ביטוי בנסיגתה מאפגניסטאן, לטענתו, אין לה את אותו הכוח המדיני, הביטחוני והכלכלי שהיה לה בעבר.

המלחמה של רוסיה באוקראינה החלישה את ארה"ב מבחינה כלכלית, האינפלציה בה גואה ומחירי הנפט עולים.

ג. חמאס צריכה להדק את יחסיה עם רוסיה, סין ואיראן כדי למנוע את הניסיון של הנשיא ביידן להחזיר את ארה"ב למזה"ת.

במסגרת הזו חמאס החליטה לחדש את הקשרים עם משטרו של בשאר אסד שנותקו ב-2012 והיא תעשה את הכול כדי להאיץ את התהליך הזה.

ד.חמאס תפעל לשפר את יחסיה עם כל מדינות ערב כדי להתמודד עם התוכניות האמריקניות באזור. מבחינת אסמעיל הניה, חמאס היא הכוח שיכול להכריע את כף המאזניים כפי שלטענתו היא הכשילה את תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

כישלון תוכנית "נאט"ו המזרח תיכוני"

ועידת ג'דה לביטחון ופיתוח שהתכנס בסעודיה בהשתתפות מנהיגי 9 מדינות ערביות והנשיא ביידן הוכיחה כי מדינות ערב המתונות משחקות משחק כפול, מחד גיסא הן מנסות לשאת חן בעיני הנשיא ביידן ולהראות כי הן בעד נורמליזציה ושלום עם ישראל, מאידך גיסא, הן חוששות להקים ברית צבאית עם ישראל וארה"ב נגד איראן.

לכן, הרעיון של הקמת נאט"ו ערבי איננו עומד על הפרק, גם הקמתה של הברית להגנה אווירית נגד טילים וכטב"מים איראניים תעשה בחשאי ,כנראה.

מדינות ערב המתונות חוששות מהתגובה האיראנית, חלק מהן כמו סעודיה ואיחוד האמירויות אף מנהל עמה משא ומתן מתקדם להידוק הקשרים הדיפלומטיים, הן רוצות להחזיק את המקל משתי קצותיו.

מבחינת חמאס זו התפתחות חשובה שנותנת פתח לתנועה לטרפד את התוכנית האמריקנית.

גורמים בחמאס אומרים כי "הצהרת ירושלים" השיגה את המטרה ההפוכה וכי "ציר ההתנגדות" דווקא התחזק כתוצאה ממנו, המסע של ביידן ישיג את חיזוק הציר האסלאמי-ערבי באזור.

"ישראל", אומרים בחמאס, "לא תצליח לפגוע בראש התמנון שנמצא בטהרן".

הרש"פ מאוכזבת וכועסת שלא קיבלה שום מחווה מדינית מהנשיא ביידן מלבד סיוע כלכלי של כמה מאות מיליוני דולרים עבור הפליטים באמצעות אונר"א וסיוע כספי לבתי החולים במזרח ירושלים.

בחמאס מרוצים  מהכעס של הרש"פ ורואים בכך הוכחה לטענתם שהנשיא ביידן מוליך שולל את הפלסטינים והוא מוטה לגמרי לטובת ישראל. בחמאס ממתינים לתוצאות הבחירות לקונגרס בחודש נובמבר, אם המפלגה הדמוקרטית תפסיד את כוחה הנשיא ביידן יהפוך ל"ברווז צולע" וייחלש, זה יקל על תנועת חמאס לבצע את תוכניותיה:לנסות להסלים ביטחונית נגד ישראל ולזעזע את שלטון הרש"פ.