עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס מתחפש לחיזבאללה

החמאס מבקש להיות חלק מן השלטון אבל להמשיך ולהחזיק בכוחו הצבאי * האם ישראל יכולה לקבל זאת ?

עיקרי המאמר

* נדמה כי טראמפ אישר לקדם את הפיוס הפלסטיני

* החמאס לא יוותר על הלשיטה בביטחון ברצועה

* התנועה מבקשת לאמץ את מודל החיזבאללה להשתתפות בשלטון תו"כ שמירה על עצמאות צבאית

* ישראל צריכה לדרוש פירוז הרצועה

השתיקה של הדרג המדיני והביטחוני בימים האחרונים ביחס להתפתחויות המפתיעות במגעי הפיוס בין פת"ח לחמאס בתיווך מצרי אינה ברורה.

זאת במיוחד נוכח הידיעות שמופצות באמצעי התקשורת הערביים כי הנשיא טראמפ נתן "אור ירוק" למצרים ולרש"פ לקדם את הפיוס ולהשלימו לצורך יצירת עמדה פלסטינית משותפת לקראת חידוש המשא ומתן עם ישראל.

בעבר התנגדה ישראל באופן נחרץ לכל שיתוף פעולה שלטוני בין הרש"פ לחמאס, המוגדר גם בישראל כארגון טרור האם ישראל נזהרת הפעם ושומרת על שתיקה מתוך הערכה שבכל מקרה הפיוס בין חמאס לפתח' לא ייצא לפועל והינו בגדר דיבורים בלבד?

יש לשים לב בכל זאת להתפתחויות בכל הקשור לרצועת עזה. תנועת החמאס עושה קולות רמים כי היא מוכנה להעביר את סמכויות השלטון ברצועה לרש"פ, אולם למעשה היא מתכננת להמשיך ולשלוט בפועל ברצועה.

בכיר החמאס, ד"ר אחמד יוסף, שהיה היועץ הפוליטי של אסמעיל הניה, גילה בראיון שהעניק ב-20 בספטמבר לעיתון "אלקודס" המזרח ירושלמי את הכוונות האמיתיות של חמאס במהלך הפיוס הנוכחי.

"חמאס מוכנה ללכת רחוק כדי להגיע לפיוס, היא תמסור כל דבר לממשלה הפלסטינית ברמאללה, מלבד את נושא הביטחון ברצועה. חמאס לא תוותר על כך, היא גם תמשיך לשלוט ביטחונית על מעברי הגבול ועל אזור החיץ בגבול הרצועה עם מצרים באורך 14 ק"מ", הדגיש יוסף.

עפ"י גורמים בחמאס, ההנהגה החדשה של התנועה רואה במודל השלטוני של חיזבאללה בלבנון מודל ראוי לחיקוי וליישום ברצועת עזה. זו הייתה גם הסיבה שיחיא סינוואר יזם בשם הזרוע הצבאית של חמאס, לפני כחודש, הצעה ליצירת "ואקום" שלטוני ברצועה בעוד שחמאס תמשיך לשמור על מצב ביטחון הפנים ולא תפרק את מנגנוני הביטחון שלה ואת הזרוע הצבאית.

המודל השלטוני של חיזבאללה בלבנון הצליח, הארגון איננו רוצה להיות אחראי על ניהול ההיבטים האזרחיים של המדינה הלבנונית. בצד הארגון הצבאי הוא הקים מפלגה פוליטית שמתמודדת בבחירות לפרלמנט הלבנוני, יש לו עשרות נציגים נבחרים בפרלמנט וגם שרים בממשלת לבנון, למעשה הכוח הצבאי של חיזבאללה הוא הגורם הקובע בלבנון.

חיזבאללה הצליח גם להסתנן במשך הזמן לצבא לבנון הרשמי ולמנגנוני ביטחון נוספים והפך לגוף ממסדי, המדיניות הלבנונית הרשמית כמעט זהה למדיניות של חזבאללה.

זה המודל שאותו רוצה תנועת חמאס ליישם ברצועת עזה תחת הכותרת של "פיוס לאומי" פלסטיני.

מחמוד עבאס מבין זאת היטב והוא יעשה הכל למנוע זאת תוך כדי תנועה. בינתיים מה שחשוב לו הוא להשיג קודם כל הישג פוליטי חשוב, כיו"ר אש"פ שמייצג את כל הפלסטינים, והוא לקבל הכרה כמנהיג שאיחד מחדש את הפלסטינים לאחר 10 שנים קשות של פיצול בין הגדה לרצועה.

עבאס מבקש למנוע מחמאס לקבל את הקרדיט בקרב הציבור כמי שיזמה והביאה לאחדות לאומית פלסטינית.

ההנהגה החדשה של חמאס איננה רוצה להיות האחראית על פתרון הבעיות האזרחיות של הרצועה, מצוקת החשמל והמים, האבטלה , המצב ההומניטארי הקשה ושיקום הרצועה מנזקי מבצע "צוק איתן" וכדומה.

בכיריה רוצים להינות ממנעמי השלטון בפועל, ללא אחריות על הבעיות האזרחיות כשם ממשיכים לשאת את סמל "ההתנגדות" (מוקאוומה) ולהחזיק בנשק ובמנגנוני הביטחון כדי להרתיע את הרש"פ וישראל.

לכן, חמאס הסכימה להקציב במסגרת ההבנות שהושגו עם המודיעין המצרי, 3 חודשים בלבד לממשלתו של ראמי חמדאללה לשלוט ברצועה, אחריה תוקם מייד ממשלת אחדות לאומית של כל הפלגים ולחמאס יהיו גם שרים בממשלה.

במקביל יחלו הההכנות לבחינות מוניציפאליות בגדה וברצועה ובחירות לפרלמנט ולנשיאות שחמאס תוכל להשתתף בהן (בניגוד להסכם אוסלו האוסר על מפלגה התומכת בטרור להשתתף בבחירות).

חמאס תמשיך לשמור את מנגנוני הביטחון שלה ברצועה ואת הזרוע הצבאית "עז א-דין אלקסאם" על כל ארסנל הנשק שלה, היא תמשיך לייצר רקטות ואמצעי לחימה ולחפור מנהרות למרות העברת השלטון האזרחי לרש"פ.

החמאס עומדת למעשה לרוקן מתוכן את האמרה שקבע מחמוד עבאס"רשות אחת-נשק אחד" בהתייחסו לפיוס ולאחדות הפלסטינית.

בהנהגת חמאס מקווים שהמודל השלטוני החדש ברצועת עזה יקבל לגיטימציה בינלאומית והיא תוכל גם במקביל לשמור על קשריה עם איראן התומכת בה בכסף ובנשק.

בכירים בחמאס אומרים כי היא לעולם לא תוותר על השליטה ברצועת עזה, להיפך, היא שואפת ופועלת לשלוט גם בגדה ובמזרח ירושלים.

הקמת ישות אסלאמית עצמאית ע"י חמאס ברצועת עזה משנת 2007 ועד היום נחשבת להישג היסטורי של תנועת "האחים המוסלמים" שהיא תנועת האם של חמאס.

האם ממשל טראמפ וישראל ישלימו עם המודל הזה? האם מחמוד עבאס ידרוש בשלב כלשהו מחמאס למסור לו את נשקה, בתנועת פת"ח נשמעות כבר עתה קריאות למחמוד עבאס להעמיד כתנאי לפיוס את מסירת הנשק של חמאס לידי הרש"פ.

זהו הזמן שישראל וארה"ב צריכות להעלות מחדש את הדרישה לפירוז רצועת עזה מנשק לקראת השגת פיוס והקמת ממשלת אחדות ברצועה.

אחרת, חמאס תמשיך להתעצם צבאית ברצועה בחסות השלטון האזרחי של חמאס ותהפוך ל"פצצת זמן" בדיוק כמו ארגון חיזבאללה בלבנון, שני הארגונים לא מייצרים עשרות אלפי רקטות וטילים כדי שיחלידו על המדפים.