עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס מתוסכל מהמבוי הסתום במשא ומתן על עסקת השבויים

הנהגת חמאס נתונה בלחץ רב בעקבות כישלונה לקדם עסקת חילופי שבויים חדשה עם ישראל • חמאס מנסה לנצל את תקופת הבחירות בישראל כדי לעורר באמצעות ספינים תקשורתיים את דעת הקהל בישראל כדי שתפעיל לחץ על הממשלה להתקדם לעסקה

על פי גורמים ברצועת עזה, בחודשים האחרונים גובר הלחץ על הנהגת חמאס מצד האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל ומצד בני משפחותיהם לזרז את המגעים לעסקת חילופי שבויים חדשה בין חמאס לישראל כדי לשחרר את יקיריהם מהכלא הישראלי.

המשא ומתן בין ישראל לחמאס נקלע למבוי סתום וחמאס לא מוכן להגמיש את דרישותיו ולהפנים כי שום ממשלה בישראל לא תחזור על הטעות שנעשתה ב"עסקת שליט" ב-2011 במסגרתה שוחררו 1,028 מחבלים תמורת חייל ישראלי חי, ובהם כמה עשרות מחבלים עם "דם על הידיים", כ-70 מחבלים ששוחררו במסגרת העסקה חזרו לפעילות טרור וגורמי הביטחון של ישראל עצרו חלק מהם.

במהלך השנים האחרונות השקיעו ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי מאמצים גדולים לחטוף אזרחים וחיילים ישראלים כדי להגדיל את קלפי המיקוח שבידיהם, אולם, גורמי הביטחון של ישראל הצליחו עד כה לסכל את תוכניותיהם.

ארגון חמאס מחזיק בידיו את גופותיהם של חיילי צה"ל הדר גולדין ושאול אורון ז"ל ושני אזרחים ישראלים חיים: אברה מנגיסטו והישאם א-סייד הסובלים מבעיות נפשיות ושחצו בטעות את גבול רצועת עזה.

תרגילי לוחמה פסיכולוגית

בהיעדר קלפי מיקוח נוספים בידיו, פונה ארגון חמאס לשיטת הלוחמה הפסיכולוגית כדי לנסות ולהפעיל לחץ על ישראל להתקדם במגעים לעסקה על פי תנאיו.

לפני כחודש ימים פירסם דובר הזרוע הצבאית של חמאס הודעה מיוחדת כי "חלה הידרדרות במצבו של אחד השבויים הישראלים" ברצועה, בהמשך הוא פירסם סרטון קצר שבו נראה הישאם א-סייד שוכב במיטה ומחובר לבלון חמצן, זו היתה הפעם הראשונה שחמאס פירסם צילום של הישאם א-סייד מאז שנפל בשבי בשנת 2015.

לקראת ציון יום השנה ה-8 למבצע "צוק איתן" פירסם "אבו עוביידה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס ב-31 ביולי הודעה כי במהלך מבצע "שומר החומות" במאי 2021 הופצץ על ידי ישראל אחד המקומות שבהם אנשי "יחידת הצל" של חמאס שומרים על שני החיילים השבויים כשהוא מרמז להדר גולדין ואורון שאול ז"ל שנהרגו במבצע "צוק איתן".

על פי ההודעה, אחד מאנשי "יחידת הצל" נהרג ועוד שלושה נפצעו.

בהודעה של חמאס נמסר: "אנחנו שומרים על הזכות לא לפרסם את שמו מסיבות ביטחוניות ונודיע על כך בהמשך בנסיבות המתאימות, הממשלה שלכם היא שקרנית".

גורמים מדיניים בכירים אומרים כי מדובר בספין נוסף של ארגון חמאס שמנסה לעורר את דעת הקהל בישראל להפעיל לחץ על ממשלת ישראל להגמיש את עמדותיה נוכח סירובה לשחרר מחבלים רוצחים במסגרת העסקה עם חמאס.

על פי גורמי הביטחון בישראל, ארגון חמאס דורש לשחרר כ-400 מחבלים רוצחים ובהם אדריכלי הטרור כמו מרוואן ברגותי, אחמד סעאדאת, עבאס א-סייד ואחרים שהפכו לסמלים לאומיים פלסטינים ובכך להגביר את יוקרתו ולחזק את מעמדו ברחוב הפלסטיני.

נראה כי ארגון חמאס משחק בעיקר עם עצמו, הוא מנסה ליצור נושא שיהפוך לויכוח ציבורי במהלך מערכת הבחירות בישראל,

מערכת הביטחון הישראלית לא נופלת בספינים האלה וגם הציבור הישראלי אדיש להם, אין שום סיכוי שהספינים האלה של חמאס יגרמו לציבור הישראלי לצאת לרחובות ולהפעיל לחץ על הממשלה כפי שמקווה ארגון חמאס.

חמאס מנסה באמצעות הספינים  התקשורתיים האלה גם להעביר מסר לאסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל כי הוא משקיע את מירב המאמצים לקדם עסקת חילופי שבויים חדשה ולהפעיל לחץ על ממשלת ישראל.

גורמים בכירים ברש"פ חוששים מעסקת חילופי שבויים חדשה בין ישראל לחמאס. בשיחות סגורות הם אומרים כי עסקה כזו תחזק את מעמדה של תנועת חמאס בשטחים ותחליש את יו"ר הרש"פ אבו מאזן.

ביצוע העסקה יתן נקודות רבות לחמאס ברחוב הפלסטיני והיא תצטייר כמי שהצילה את חייהם של אסירים ביטחוניים מבוגרים וחולים ותשגר מסר כי ישראל נכנעת ללחץ הטרור וזו השפה היחידה שהיא מבינה ולא שפת המו"מ שבה מדברת הרש"פ עמה.

אבו מאזן וראשי מערכת הביטחון הפלסטינית חוששים גם כי המחבלים הבכירים שישוחררו בעסקה והינם תושבי הגדה ישובו לבתיהם ויקימו תשתיות טרור חדשות נגד הרש"פ ונגד ישראל, דבר שיסבך את המאבק בטרור בתחומי הרש"פ ועלול לסכן את שלטונו.