עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס מציג: תכנית אש סדורה

גורמים בחמאס מגלים כי מתקפת הרקטות על ישראל הינה שלב בתוכנית רב שלבית שהוכנה מראש על ידי מוחמד דף ויחיא סינוואר ואושרה על ידי הנהגת התנועה • ישראל דחתה הצעות של גורמים שונים להפסקת אש בעוד חמאס פועל בכמה ערוצים להשיג הפסקת אש כדי לסיים את העימות הצבאי בתמונת ניצחון

על פי הערכות גורמים מדיניים בכירים ודיפלומטים זרים, הפעילות ההתקפית של צה"ל נגד ארגוני הטרור ברצועת עזה תימשך לפחות עוד כמה ימים, הדרג המדיני הורה לצה"ל להגביר את התקיפות ואת הקצב שלהן.

צה"ל תקף במהלך הלילה בניינים רבי קומות בער עזה שבהם פעלו מפקדות של ארגוני הטרור שמשתמשים באזרחים כמגן אנושי, ואילו ארגוני הטרור שיגרו מאות רקטות לעבר באר שבע ומרכז הארץ. רקטות שוגרו גם מרצועת עזה לכיוון נתב"ג.

במקביל, חמאס הפעיל את מצרים ואת טורקיה וקטאר כדי לנסות ולהשיג הפסקת אש מהר ככל האפשר כדי לשמר את תמונת הניצחון לאחר האירועים בהר הבית וירי הרקטות לעבר ירושלים.

יתכן שמצרים תשגר משלחת ביטחונית שתדלג בין רצועת עזה לישראל כדי להשיג הפסקת אש עד לעיד אלפיטר ביום חמישי או עד לערב חג שבועות ביום ראשון הבא.

על פי גורמים מדיניים בכירים, ישראל השיבה לכל הגורמים הזרים שפנו אליה בבקשה לדון בהפסקת האש כי "אין זו העת, וכי היא לא סיימה את ביצוע התוכנית של המבצע".

סוכנות הידיעות הטורקית דיווחה כי ישראל דחתה הצעה של האו"ם להפסקת אש.

צה"ל פועל כדי למצות עד תום את בנק המטרות שתכנן ולהשלים את ביצוע התוכנית המבצעית על שלביה השונים שאושרה בקבינט הביטחוני.

מנהיג חמאס אסמעיל הניה טוען כבר לניצחון ארגונו במערכה על ירושלים, בנאום מוקלט ששודר בטלוויזיה אמר הניה את הדברים הבאים:

"מוחמד דף אמר שהנגיעה בשייח ג'ראח תעלה ביוקר לכיבוש, והיום עזה, עזה החזקה, הצבא של גדודי אל-קסאם ופלגי ההתנגדות הפלסטינית, עמד בראש החץ בהגנה על ירושלים ואל-אקצא".

מבצע צבאי מתוכנן היטב של חמאס

גורמים ברצועת עזה חושפים כי מתקפת הרקטות של חמאס נגד ישראל הינה שלב בתוכנית מבצעית מתוכננת היטב שהוכנה מראש ושמטרתה לכפות כללי משחק חדשים על ישראל, על פי המשוואה שרצועת עזה קשורה בעבותות לירושלים, ובאותה העת לנסות ולערער את יציבות הרש"פ בשטחי הגדה.

לדברי גורמים בחמאס, את המבצע אישר מוחמד דף, הרמטכ"ל של הזרוע הצבאית של חמאס שהוא הסמכות הבכירה ביותר ועל ידי יחיא סינוואר שמחזיק בשני כובעים: המנהיג הפוליטי של רצועת עזה וראש הזרוע הצבאית של חמאס.

התוכנית המבצעית של הזרוע הצבאית של חמאס אושרה על ידי "מועצת השורא" של התנועה והיא נכנסה לשלב הביצוע מייד לאחר ההודעה של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס על דחיית הבחירות.

התוכנית כללה כמה שלבים:

א.התססה של תושבי מזרח ירושלים על רקע הנעשה בהר הבית ובשכונת שיח' גראח תוך ניצול הטעות שעשתה משטרת ירושלים שסגרה את רחבת המדרגות בשער שכם.

ב. ארגון הפגנות ענק של פעילי התנועה בכל ערי הגדה ומתן הוראות לחוליות "הרדומות" של חמאס בשטחי הגדה לצאת לפיגועים נגד מטרות ישראליות.

ג. ארגון קמפיין הסתה באמצעי התקשורת של חמאס וברשתות החברתיות נגד יו"ר הרש"פ כי הוא "סוכן של ישראל" שרודף באמצעות מנגנוני הביטחון שלו את פעילי חמאס בגדה ומסגירם לידי השב"כ הישראלי.

ד.חימום הדרגתי של גבול הרצועה עם ישראל באמצעות שיגור בלוני נפץ ותבערה לעבר עוטף עזה וחידוש הפעילות הליילית על גדר הגבול עם ישראל: הבערות צמיגים, ידויי אבנים ובקבוקי תבערה, חבלות בגדר המערכת וכדומה.

ה. שיגור רקטות לעבר ישראל, כשמהלך הפתיחה הינו מפתיע והוא שיגור רקטות לעבר ירושלים בזמן צעדת הדגלים ב"יום ירושלים".
הזרוע הצבאית של חמאס קבעה תוכנית אש מפורטת למבצע, הכוללת מטרות מפורטות בישראל ואת סוג הרקטות שישוגרו לעברן.

הקשר בין יחיא סינוואר למוחמד דף

גורמים בחמאס מכחישים את הידיעות שהופצו בישראל כאילו יחיא סינוואר תומך בהבנות הרגיעה וכי מוחמד דף הוא הקיצוני שדחף למתקפת הרקטות לעבר ישראל.

לדבריהם, קיים תהליך קבלת החלטות מסודר בהנהגת חמאס של הסכמה בקונסנזוס, במיוחד בכל הקשור לנושא רגיש של התקפה על ישראל, וכי הייתה הסכמה מלאה בין מוחמד דף ליחיא סינוואר על שיגור הרקטות המסיבי לעבר ישראל.

כל התוכנית המבצעית אושרה לאחר דיונים ב"מועצת השורא".

על פי שמועות בקרב תושבי עזה, מוחמד דף אמר למקורביו בחמאס כי מטרת מתקפת החמאס היא ליצור מאזני כוח חדשים לגבי המשך המאבק בישראל,"יתכן שיהיו לנו הפסדים אבל לאויב יהיו הפסדים גדולים יותר" כך מצוטט מוחמד דף.

גורמים ברצועה מסבירים כי מוחמד דף מנהל אורח חיים חשאי בגלל חששו שיחוסל בידי ישראל ולכן איננו נחשף באמצעי התקשורת, אך האסטרטגיה שלו ושל יחיא סינוואר הינה זהה: להחזיק את המקל משני קצותיו, מחד גיסא לקבל את הטבות הרגיעה והכסף הקטארי מדי חודש בחודשו ובאותה העת לשמר את תדמית "ההתנגדות" של חמאס ולשגר רקטות לעבר ישראל.

גורמים בחמאס אומרים כי מוחמד דף, ששמו המקורי הוא מוחמד דיאב אלמצרי, הוא המנטור של יחיא סינוואר שמכבד אותו מאוד, השניים גדלו יחדיו במחנה הפליטים ח'אן יונס.

חלוקת העבודה בהנהגת חמאס היא ברורה, יחיא סינוואר ומוחמד דף מסתתרים בבונקר ומנהלים משם את מתקפת הרקטות לעבר ישראל ואילו אסמעיל הניה וח'אלד משעל עובדים מדוחא בקטאר ומטורקיה מול הגורמים הבינלאומיים ואמצעי התקשורת.

לדברי גורמים בחמאס, אחרי שיחיא סינוואר השתחרר מהכלא הישראלי ב-2011 במסגרת "עסקת שליט", לקח אותו מוחמד דף תחת חסותו והכשיר אותו להיות ראש הזרוע הצבאית, מוחמד דף מונה למפקד הזרוע הצבאית של חמאס ב-2002 לאחר חיסולו של צלאח שחאדה, ראש הזרוע הצבאית של חמאס באותה העת.

מוחמד דף נעצר בשנת 2000 על ידי מנגנוני הביטחון של הרש"פ אך הצליח להימלט מן הכלא בתחילת האינתיפאדה השנייה.

מוחמד דף ניצל מ-5 ניסיונות התנקשות, ב-2002 הוא נפצע כשטיל שוגר לעבר מכוניתו בעת שנסע בעיר עזה, במהלך מבצע "צוק איתן" ב-2014 הוא ניצל בדרך נס ונפצע באורח קשה לאחר שצה"ל הפציץ בניין שבו הוא הסתתר בשכונת שיח' רדואן בעזה, אישתו ווידאד בת ה-27 ובנו עלי בן 7 חודשים נהרגו בהפצצה, תושבים בעזה טוענים שהוא מתפקד מאז מכיסא גלגלים אך אין אימות לדברים.