עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס מציב משוואה חדשה לישראל

ארגון חמאס נוקט במדיניות של "הליכה על הסף" ויוצר משוואות חדשות בשטח מתוך הנחה שישראל איננה רוצה במלחמה חדשה בגבול הרצועה • ישראל חייבת לעמוד על עמדותיה, ההתקפלות האחרונה של ישראל בכל הקשור לאסירים הביטחוניים והפרת הרגיעה בגבול הרצועה היא טעות שמתפרשת כחולשה ותעודד את חמאס להגביר את הטרור

האירועים האחרונים בגבול רצועת עזה שהפרו את הרגיעה היחסית השוררת ברצועה מאז תום מבצע "שומר החומות" צריכים להדליק "אור אדום" אצל מקבלי ההחלטות ולהיערך לאפשרות של סבב לחימה חדש בקרוב למרות הערכת המצב הנוכחית במערכת הביטחון כי חמאס מעוניין בשיקום הרצועה מנזקי המלחמה האחרונה ולא ייצא למערכה צבאית נוספת בתקופת החורף.

המבוי הסתום בנושא עסקת חילופי השבויים הוא גורם חשוב ביצירת המתיחות האחרונה וגם השלמת המכשול הקרקעי באורך 65 ק"מ המקיף את רצועת עזה, ארגון חמאס חושש כי הוא מאבד קלפים אסטרטגיים חשובים במאבק נגד ישראל כמו היכולת להפתיע אותה ולחדור לשטחה באמצעות מנהרות, דבר שמצמצם את היכולת שלו לחטוף חיילים ואזרחים ישראלים כדי לכפות על ישראל עסקת חילופי שבויים שבמסגרתה ישראל תאלץ לשחרר, בעל כורחה, מאות מחבלים רוצחים מהכלא הישראלי.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

הצהרת הכוונות האחרונה של מנהיג חמאס אסמעיל הניה בראיון לערוץ "אלג'זירה" ב-2 בינואר שבה קרא למעשה לפעילי חמאס לחטוף ישראלים בכל מקום מעידה על כך שהנהגת חמאס מאבדת את סבלנותה נוכח הקיפאון בשיחות על עסקת חילופי שבויים והיא מחפשת דרך לשבור את הקיפאון באמצעות פיגועי טרור, פיגוע של חטיפת ישראלים נחשב כ"פיגוע אסטרטגי" שעשוי מבחינת חמאס להטות את הכף לטובתה באופן משמעותי ולהשפיל את הממשלה החדשה בישראל.

בחמאס כבר מתפארים כי הצליחו לכופף את ממשלת בנט-גנץ-לפיד ולאלץ אותה להגיב באופן המינימלי ביותר, רק כדי לצאת ידי חובה, על ירי שתי הרקטות לעבר אזור גוש דן בסוף שבוע שעבר, רק בדרך נס נפלו הרקטות בים.

עיתון אל-אח'באר הלבנוני דיווח ב-4 בינואר מפי גורמים בחמאס כי ארגון חמאס הבהיר למודיעין המצרי כי תגובה צבאית ישראלית חזקה על שיגור הרקטות, תביא לביטול כל הכללים והמשוואות שהיו בתוקף לפני מבצע "שומר החומות" וכי הדבר ייחשב להפרה של כללי הפסקת האש מכיוון שהרקטות שוגרו בגלל מזג האוויר החורפי, באמצעות האיום הזה הצליח ארגון חמאס להרתיע את ישראל ולאלץ אותה להכיל את ירי הרקטות לעבר שטחה.

ארגון חמאס גם מתפאר כי לראשונה מאז תום המלחמה האחרונה ברצועה, הוא שיגר טילי נ"מ לעבר מסוקי צה"ל, מדובר בטילי כתף מסוג "סאם 7", וכי הוא יצר תקדים שבמסגרתו ישראל נאלצה לצמצם את היקף התקיפה האווירית שלה ברצועת עזה מחשש שמסוקיה יופלו על ידי לוחמי חמאס.

בחמאס טוענים כי זו הפעם הרביעית שהארגון משתמש בטילי נ"מ מסוג זה, הפעם הראשונה הייתה ב-2012, אח"כ ב-2014 ואחר כך ב-2021 במהלך מלחמת "חרב ירושלים".

גורמים בחמאס טוענים כי האירועים האחרונים בגבול הרצועה, כולל הירי לעבר האזרח הישראלי שנפצע בעת שעסק בעבודות על המכשול הקרקעי החדש הן "בדיקת דופק" של הממשלה החדשה בישראל וניסיון לאתגר את ראש הממשלה בנט אשר מתח ביקורת חריפה על התנהלותה של ממשלת נתניהו בכל הקשור לחמאס ברצועת עזה ושיגור הרקטות ממנה לעבר מרכז ישראל.

מבחן האסירים הביטחוניים-הצמדת אקדח לרקה

הממשלה החדשה בישראל לא השכילה, עד כה לטפל בסוגיית האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל. ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי הצליחו לרתום את הנושא הזה למטרותיהם ולהפוך אותו לנפץ שמאיים להביא לפיצוץ של טרור רקטות מגבול הרצועה ואינתיפאדה בשטחי הגדה.

ישראל נאלצה להתקפל בכל הקשור למדיניות שירות בתי הסוהר כלפי האסירים הביטחוניים, כל הסנקציות שנננקטו נגד אסירי הג'יהאד האסלאמי בעקבות בריחת 6 המחבלים מכלא גלבוע בוטלו, לפני כשבועיים התקפל גם שב"ס מכל הצעדים שנקט נגד אסירי חמאס בכלא נפחא בעקבות סנקציות שננקטו נגד כמה אסירות פלסטיניות ובעקבות דקירת סוהר ישראלי ע"י אסיר ביטחוני של חמאס.

הממשלה החדשה בישראל התקפלה בעקבות הלחץ שהפעילו חמאס והג'יהאד האסלאמי בעניין שביתת הרעב של האסיר המנהלי הישאם אבו הוואש שנמשכה ארבעה חודשים, הוא הסכים להפסיק את שביתת הרעב וישראל הסכימה בתמורה לשחררו ב-26 בפברואר מבלי להאריך את מעצרו המנהלי.

הקרדיט להסדר שהושג ניתן ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ולראש המודיעין הפלסטיני מאג'ד פרג' שהשיגו את ההסדר עם שלטונות הביטחון הישראלים, אך ברור שלולא הלחץ והאיומים שהפעילו ארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי, ישראל לא הייתה מתקפלת.

אסמעיל הניה שוחח ב-3 בינואר בטלפון עם זיאד נח'אלה, מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי והשניים תיאמו את הפעילות להגביר את הלחץ על ממשלת ישראל לשחרר את אבו הוואש מהמעצר, כמו כן הם דנו בתגובה האפשרית במקרה שאבו הוואש ימות כתוצאה מהתדרדרות מצבו הרפואי בעקבות שביתת הרעב.

במקביל קיימו בכירים בזרוע הצבאית של חמאס ברצועה פגישות עם מקביליהם בארגון הג'יהאד האסלאמי כדי להכין את האפשרות לתגובה צבאית.

עמדת הג'יהאד האסלאמי הייתה כי אם ימות הישאם אבו הוואש במעצר ייחשב הדבר כאילו מת כתוצאה מסיכול ממוקד של ישראל והארגון יגיב בהתאם, דהיינו, בירי רקטות לעבר ישראל.

על פי גורמים מצרים, חמאס העביר מסרים למודיעין המצרי כי אם אבו הוואש ימות במעצר הדבר יביא לעימות צבאי חדש בין הארגונים ברצועה לבין ישראל.

לסיכום, ניתן לומר כי אחרי הפגישה בין שר הביטחון בני גנץ לבין יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שעסקה בין היתר בהידוק התיאום הביטחוני נגד הטרור של ארגון חמאס בשטחי הגדה, יוצא מנהיג חמאס אסמעיל הניה ומאתגר שוב את ישראל, הוא מאיים בחטיפת ישראלים נוספים ומציג את ארגונו כמגנם של האסירים הביטחוניים לא רק כ"מגן ירושלים".

חמאס מנסה להרחיב את המשוואה שהציב במלחמה האחרונה הקושרת בין השקט בגבול הרצועה למצב במזרח ירושלים (משוואת "עזה-ירושלים") כדי שתכלול גם את המצב של האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל ובכך הוא דוחק עוד יותר הצידה את אש"פ או הרש"פ אשר לטענתם הם המייצגים החוקיים של העם הפלסטיני.

ממשלת ישראל נמצאת בפני אתגר גדול שהוא השבירה של המשוואות שיוצר ארגון הטרור שמנהל מדיניות של "הליכה על הסף" ומנסה לסחוט את ישראל מתוך הנחה שהיא מעוניינת לשמור על הרגיעה בכל מחיר ואינה רוצה כעת במלחמה חדשה ברצועת עזה.

לכן, ממשלת ישראל חייבת להפגין נחישות ולא להתקפל, הכניעה לכללים החדשים של חמאס עד כה, כדי לשמור על שקט ביטחוני, מתפרשת כחולשה ורק תעודד אותו להגביר את הלחץ ולסחוט עוד וויתורים מצדה של ישראל.