עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס מפרט את המתווה להסדרה ארוכת טווח

ארגון חמאס מתנגד לרגיעה ארוכת טווח עם ישראל ודורש שעסקת חילופי השבויים תתקיים בשני שלבים • נדחה ביקורו של ראש המודיעין המצרי בישראל וברצועת עזה בגלל העיסוק של הדרג המדיני בישראל בנושא הגרעין האיראני

גורמים מצרים מסרו בסוף השבוע שעבר כי ביקורו של ראש המודיעין המצרי הגנרל עבאס כאמל בישראל נדחה עד להודעה חדשה בגלל העיסוק האינטנסיבי של הדרג המדיני בישראל בנושא הגרעין האיראני בעקבות חידוש שיחות הגרעין בווינה. ראש המודיעין המצרי אמור היה להגיע לישראל לפגישה עם ראש הממשלה בנט כשבידיו הצעת חמאס בנושא הרגיעה ברצועת עזה ועסקת חילופי השבויים בין ישראל לחמאס. לאחר מכן  הוא אמור היה לנסוע עם תשובת ישראל לפגישה עם הנהגת חמאס ברצועת עזה.

הצטרפו עכשיו לקבוצת הטלגרם שלנו לעדכונים על המזה"ת.

הנהגת הארגון הכינה מסמך מפורט שאותו היא מסרה למודיעין המצרי לגבי תפיסתה בנושאים השונים: הרגיעה עם ישראל,עסקת חילופי השבויים והפיוס הפנים פלסטיני.

על פי גורמים בחמאס, משלחת של הארגון תצא בקרוב למצרים לדון עם המודיעין המצרי במסמך המפרט את תפיסותיו בנושאים השונים, אולם כבר עכשיו נודעו כמה פרטים מהמסמך על עמדות חמאס.

א. חמאס מתנגד לרגיעה ארוכת טווח עם ישראל ולהפסקת פעולות הטרור נגדה.

במסמך שהועבר למצרים נכתב כי "ההתנגדות היא עקרון קבוע של ישתנה בשום תנאי".

ב. עסקת חילופי השבויים עם ישראל- ארגון חמאס מציע עסקת חילופי שבויים עם ישראל בשני שלבים ,כך מצויין במסמך של חמאס על פי דיווח של ערוץ "אל-מיאדין" הלבנוני שמשמש כשופרו של הארגון.

בשלב הראשון, שחרור 700 אסירים ביטחוניים ובהם נשים תמורת שחרורם של שני האזרחים הישראלים  אברה מנגיסטו והשאם א-סייד המוחזקים בשבי חמאס.

במסגרת האסירים שישוחררו יהיו אסירים חולים, נשים וקטינים, חברי הפרלמנט מטעם התנועה שעצורים בישראל ורבי המחבלים: מרוואן ברגותי, אחמד סעאדאת ופואד א-שובכי.

וכן שחרור אסירים ביטחוניים מבוגרים כשהקריטריון לכך הינו גיל 55 ומעלה.

אם ישראל תסכים לעסקה, יהיה מעבר לשלב השני שבמסגרתו יתקיים משא ומתן על שחרור שני חיילי צה"ל הדר גולדין ושאול אורון וימסר מידע על מצבם, ארגון חמאס עומד על כך שבעסקה ישוחררו אסירים המוגדרים על ידי ישראל כאסירים "עם דם על הידיים".

ג. השגת הפיוס וסיום הפילוג הפנים פלסטיני בכמה שלבים.

1) הקמה מחדש של ההנהגה הלאומית העליונה של אש"פ באמצעות בחירות שיכללו את כל הפלגים והאישים הלאומיים.

2) אם לא יהיה אפשר לקיים בחירות, תהייה הסכמה לאומית על הקמת הנהגה לאומית זמנית לתקופה מוגבלת,כשלב מעבר להכשרת האווירה לבחירות כלליות.

3) השגת הסכמה על אסטרטגיה לאומית לשלב הנוכחי, הסכמה על תוכנית פוליטית מקובלת על כולם.

4)הסכמה על מנגנוני פעולה: חידוש הדיונים מהנקודה שבה הם הופסקו בסבב הדיאלוג האחרון (בקהיר), קיום בחירות  לפרלמנט, לנשיאות ולמועצה הלאומית הפלסטינית ובראשן קיום הבחירות במזרח ירושלים.

כזכור, הבחירות הפלסטיניות אמורות היו להתקיים ב-3 שלבים החלו מחודש מאי האחרון שבו היו אמורות להתקיים הבחירות לפרלמנט, אך יו"ר הרש"פ ביטל את הבחירות בטענה כי ישראל איננה מאפשרת לתושבי מזרח ירושלים להשתתף בהן.

החמאס עשה עבודת מטה מסודרת ומסר נייר עמדה מגובש למודיעין המצרי שעל פיו הוא אמור לתווך בין חמאס לישראל ולנסות ולגשר על הפערים בין תנועת חמאס לתנועת פת"ח.

למעשה, העמדות המופיעת במסמך של חמאס הן עמדות ידועות ונוקשות של הארגון אשר ספק רב אם על בסיסן ניתן יהיה להתקדם להשגת הבנות עם ישראל או עם הרש"פ.

אבל מצרים אינה מרימה ידיים, היא ממשיכה בפעולות התיווך וחשוב לה מאוד לשמור על מעמדה האזורי כמתווכת בין ישראל לארגון הטרור מעזה וכמגשרת בין חמאס לרש"פ.

הנשיא א-סיסי עושה מאמץ עליון כדי להראות לנשיא ביידן כי מצרים היא גורם חשוב הפועל למנוע את חידוש מעשי האלימות ושמירה על היציבות האזורית.