עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס מעריך: ישראל תנסה תכיל הסלמה; נערך לפתיחה של חזית נוספת מצפון

מצרים פועלת מול ארגון חמאס בניסיון למתן את ההפגנות הצפויות היום על גבול הרצועה כדי שלא יביאו לעימות  צבאי עם ישראל • ההערכה בישראל וברצועת עזה היא כי סבב לחימה נוסף בין שני הצדדים הינו בלתי נמנע • טוב תעשה ישראל אם תיקח את היוזמה לידיה ותכה בהפתעה את חמאס

דריכות גדולה שוררת בגבול רצועת עזה לקראת העצרת הגדולה של הפלגים הפלסטינים בדרום הרצועה, על אזור הגבול עם ישראל, במחאה על המשך המצור תחת הסיסמא "חרב ירושלים לא תוחזר לנדנה". צה"ל תיגבר לקראת האירוע את אוגדת עזה בטנקים, בחיילי חי"ר ובצלפים. בארגון חמאס ובמערכת הביטחונית הישראלית גוברת ההערכה כי סבב לחימה נוסף בין ישראל לחמאס ברצועת עזה הינו בלתי נמנע על רקע ההסלמה האחרונה וכישלון מאמציה של מצרים לייצב את הרגיעה לאחר שחלפו 3 חודשים מתום מבצע "שומר החומות".

עפ"י גורמים בחמאס, סבב הלחימה החדש יהיה הרבה יותר מסוכן לישראל. חמאס ישגר רקטות לעבר העורף הישראלי ולעבר מטרות אסטרטגיות כדי להוכיח את רצינות כוונותיו ורצונו להחזיר במהירות את התנאים שהיו לו ערב מבצע "שומר החומות" שאותם הוא איבד: מענק קטארי בסך 30 מיליון דולר במזומן שנכנס באופן חופשי לרצועה, מעברי גבול פתוחים ברצועה שדרכם נכנסים חומרי בניה ללא הגבלה שבהם הוא יכול להשתמש לבניית מערך המנהרות והביצורים ("המטרו").

חמאס עסק ב-3 החודשים האחרונים מתום מבצע "שומר החומות" בשיקום המנהרות שנפגעו במלחמה ובייצור רקטות,הוא כבר התכונן לסבב הלחימה הבא,מבחינתו, מבצע "חרב ירושלים" שבו פתח ב-21 במאי בירי רקטות לעבר ירושלים נמשך.

הנחת העבודה של חמאס היא שממשלת בנט מוכנה להכיל את כל ההסלמות הצבאיות כדי לשרוד מבחינה פוליטית ולא להיגרר לסבב לחימה נוסף, להערכתו, ישראל חוששת מהסלמה ואיבוד התמיכה של מפלגת רע"מ בראשות מחמוד עבאס ומתגובה אמריקנית של ממשל ביידן.

בעזה מעריכים כי ישראל גם חוששת מכך שמלחמה תבעיר את שטחי הגדה ותערער את יציבות הרש"פ, מאז תום מבצע "שומר החומות" נהרגו בשטחי הגדה כ-50 פלסטינים בעימותים עם צה"ל.

 

יחיא סינוואר מאחורי ההסלמה

 

גורמי הביטחון בישראל טוענים כי יחיא סינוואר הוא שעומד מאחורי ההסלמה האחרונה בגבול הרצועה בגלל הירידה בפופולאריות של חמאס ברצועה נוכח שחיקת הישגי המלחמה האחרונה והמצב ההומניטארי והכלכלי הקשה.

על פי גורמים בעזה, המצב ההומניטארי ברצועת עזה הוא בלתי נסבל, האבטלה עברה את –ה55 אחוזים,כ-80 אחוזים מהתושבים חיים מתחת לקו העוני ואין פתרון באופק.

גורמים מצרים מסרו לעיתון "אלערבי אלג'דיד" ב-24 באוגוסט כי  ארגון חמאס הודיע למצרים כי ביכולתו לאלץ בכוח את ישראל ליישם את הבנות הרגיעה ולפתוח ב"חזיתות נוספות" במקביל מול ישראל, חמאס דורש שישראל תכניס עוד השבוע את הכסף הקטארי לרצועת עזה וחומרי בניה לשיקום הרצועה.

גורמים ביטחוניים אומרים כי פעילי חמאס ממחנה ראשידיה בלבנון חמושים ברקטות ממתינים להוראותיו של יחיא סינוואר בדבר שיגור רקטות מדרום לבנון לעבר ישראל.

גם ארגון חזבאללה נערך לאפשרות של הסלמה והפצצות של ישראל בדרום לבנון.

מצרים דרשה אתמול מהפלגים הפלסטינים ברצועה להימנע מהסלמה בהפגנה היום המתוכננת על גבול רצועת עזה באזור ח'זאעה בדרום הרצועה.

יחיא סינוואר נעלם ואסמעיל הניה ניהל מדוחא בירת קטאר מגעים טלפוניים עם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל על אופי ההפגנה היום על גבול הרצועה.

הניה דרש גם את פתיחת מעבר רפיח שהמצרים סגרו בתגובה על ההסלמה שיזם חמאס, אולם עבאס כאמל דרש ממנו נקיטה בצעדים בוני אמון כדי שהמעבר יפתח מחדש.

גורמים מצרים מסרו כי ראש המל"ל איל חולתא התקשר לראש המודיעין המצרי עבאס כאמל והביע את כעסו על פעילות ההסתה של הפלגים הפלסטינים למעשי אלימות.

גורם מדיני בכיר אומר כי ישראל איננה מתכוונת לכבוש את רצועת עזה, שלטון חמאס הוא הרע במיעוטו, אם שלטון חמאס יקרוס יווצר בשטח כאוס גדול.

למי תמסור אז ישראל את השליטה על 2.3 מיליון פלסטינים ברצועה?

לדבריו, ישראל יכולה לעשות תמרון קרקעי מפתיע בתוך שטח הרצועה ולגרום אבידות קשות לחמאס.

המהלך שתכנן צה"ל במבצע "שומר החומות" לדחוק את מחבלי חמאס למנהרות ושם להשמידם נכשל, הדרג המדיני חייב להורות לצה"ל להכין מהלך מפתיע של חיסול ממוקד של בכירי חמאס כפי שהיה במבצע "עמוד ענן" בנובמבר 2012, ישראל פתחה את המבצע בחיסולו של אחמד אלג'עברי, מפקד הזרוע הצבאית של חמאס ברצועה.

חשוב מאוד שישראל תהייה היוזמת של מבצע צבאי שיקדים התקפה של חמאס בעוד מפקדי הארגון טרם הספיקו לרדת למסתור בבונקרים התת קרקעיים.

בארגון הטרור מעריכים כי עד יום חמישי בערב, מועד הפגישה בין ראש הממשלה בנט לנשיא ביידן בבית הלבן, ישראל לא תעיז ליזום מהלך צבאי, לכן יש לשבור את ההנחה הזו, עדיף גם לצאת לסבב לחימה בעיתוי הנוח לישראל לפני פתיחת שנת הלימודים ותקופת החגים.