עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס מעריך: טראמפ יכיר בעזה כמדינה עצמאית

ישראל תבצע בימים הקרובים הקלות נוספות לתושבי רצועת עזה במסגרת הבנות הרגיעה שהושגו עם חמאס • הבנות הרגיעה החדשות מבססות את שלטון חמאס ברצועה, הנהגת חמאס מרוצה מההתפתחויות ורואה בהן הצלחה של מדיניות "מלחמת ההתשה" נגד ישראל

למרות שטפטוף ירי הרקטות לעבר ישובי עוטף עזה נמשך, הדרג המדיני בישראל ממשיך במגעים אינטנסיביים עם ארגון חמאס, באמצעות משלחת המודיעין המצרי, כדי להשיג רגיעה בגבול הרצועה.

על פי גורמים מדיניים בירושלים, מרחב הדיג ברצועה יורחב בהדרגה עד 15 מיל, כמו כן השבוע יוגדל מספר המשאיות הנכנסות מישראל עם סחורות לרצועת עזה ויוכנסו גם תרופות.

ישראל צפויה השבוע לאשר את העברת הכסף הקטארי עבור רצועת עזה. ישראל הסכימה עקרונית להגדלת המענק הקטארי החודשי מסכום של 15 מיליון דולר לסכום של 30 מיליון דולר ובעתיד אף ל-40 מיליון דולר.

גורמים מדינים מאשרים כי המגמה הישראלית היא לשמור על איפוק והבלגה כדי לעבור את יום הבחירות ב-9 באפריל בשלום ללא הסלמה.

דובר חמאס, עבד א-לטיף אלקאנוע, אמר כי ארגונו ממתין ללוחות זמנים ותוכניות ביצוע של ההבנות עליהן הוסכם עם ישראל שיגיעו באמצעות המשלחת המצרית,"אנו נחושים לחייב את ישראל ליישם את ההבנות שהושגו וזהו מבחנה האמיתי" הוא הבהיר.

בחמאס ממשיכים במדיניות "יד על ההדק" המשמרת את המשך הלחץ על ישראל באמצעות צעדות השיבה מדי שבוע. פעילות יחידות "ההטרדה הלילית" על הגבול הופסקה זמנית, אך שיגור בלוני הנפץ לעבר ישובי עוטף רצועת עזה נמשך.

הלחץ על ישראל נמשך כדי שתסכים להקלות במצור כהקדמה להקלות נוספות בעתיד. תושבי ישובי עוטף עזה מוחזקים בידי חמאס כ"בני ערובה" כדי לשפר את המצב הכלכלי ברצועה.

ארגון חמאס משווק את עצמו לציבור הפלסטיני ברצועת עזה כמושיע הגדול אשר יביא בקרוב, בזכות צעדות השיבה, הקלות גדולות במצב שאותן ירגיש האזרח הפלסטיני בכל מה שקשור לאספקת החשמל, תעסוקה ותחילת בניית פרויקטים הומניטריים ברצועה במימון קטאר והאו"ם.

תנועת המחאה של הצעירים "רוצים לחיות" דוכאה בכוח על ידי ארגון חמאס, ויחיא סינוואר החל לעשות שימוש בסיסמא "רוצים לחיות" בראיונות שהוא מעניק לאמצעי התקשורת כדי ליצור את הרושם שזוהי המדיניות של ארגונו.

צה"ל ממשיך לשהות על גבול הרצועה בכוחות מתוגברים מחשש להתפתחויות לא צפויות שיסלימו את המצב על ידי גורמים רוצים לשבש את הרגיעה כמו ארגון הג'יהאד האסלאמי.

בשטח נוצרה משוואה חדשה של "רגיעה תמורת רגיעה", ישראל ותנועת חמאס דרוכות מבחינה צבאית אך ממתינות לביצוע הבנות הרגיעה שהושגו בתיווך מצרי.

הבנות הרגיעה הצפויות להתבצע בימים הקרובים יבססו עוד יותר את שלטון חמאס ברצועה. גורמים בחמאס מעריכים כי כל ממשלה חדשה בישראל, גם אם תהיה זאת ממשלה בראשות מפלגת "כחול-לבן", לא תמוטט את שלטון חמאס ברצועת עזה, לכן הנהגת חמאס מרגישה כי יש לה חסינות, דבר שמגביר את הביטחון העצמי שלה.

הנחת העבודה של חמאס היא כי כל ממשלה חדשה בישראל תמשיך את הבנות הרגיעה שהושגו בתיווך המצרי ויתכן אף שההבנות האלה יורחבו במרוצת הזמן להסכם רגיעה ארוך טווח שיבסס עוד יותר את שלטון חמאס ושיכלול הקמת נמל ימי, שדה תעופה והגדלת סכום הסיוע הכספי מקטאר.

הסכם הרגיעה  החדש ומה שצפוי לבוא בעקבותיו, אם הוא יתחיל להתממש, הם  מכה לרש"פ ולעומד בראשה. ארגון חמאס הצליח לבסס את אחיזתו ברצועה באמצעות הפעלת טרור לעבר ישראל ובאמצעות מלחמת התשה הנמשכת כבר כשנה.

בחמאס מעריכים כי תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ, הצפויה להתפרסם אחרי הבחירות בישראל, תציע לפלסטינים מדינה עצמאית ברצועת עזה ואוטונומיה בחלק משטחי הגדה, במקרה הזה יהיה ארגון חמאס המרוויח העיקרי מהתוכנית, יהיה זה הישג היסטורי לתנועת "האחים המוסלמים", שארגון חמאס הוא חלק ממנה, על כך שהצליחה להקים אמירות אסלאמית עצמאית בלב המזרח התיכון.

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, היטיב לתאר זאת בדברים שאמר שלשום בועידת הפסגה הערבית שהתכנסה בתונסיה: " השלב הבא הוא קשה ומסוכן, לאחר ההצהרה האמריקנית על ריבונות ישראל ברמת הגולן, ממשל טראמפ יתן לחמאס מדינה סימלית כדי לשחק בה והוא יספח את אדמתנו (בגדה) לישראל".

המדיניות הישראלית הנוכחית לשמר את שלטון חמאס ברצועת עזה נובעת מחשש כי מיטוט שלטונו יביא לכאוס ויהפוך את המתרחש ברצועה למצב דומה למה שנעשה בסומליה. ברקע הדברים יש גם תפיסה פוליטית כי שלטון חמאס ברצועה מונע הקמת מדינה פלסטינית בגדה בגלל חוסר האפשרות לאחד את שטחי הגדה והרצועה ליחידה גיאוגרפית אחת נוכח המחלוקות העמוקות בין פת"ח לחמאס שנמשכות כבר 12 שנים.

אולם אסור לשכוח שהמשך שלטון חמאס ברצועה הוא מסוכן לישראל, מדובר בארגון טרור שהינו שלוחה של איראן שפועל כל הזמן כדי להתחזק במטרה להשמיד את ישראל, מבחינתו, הסכם הרגיעה הוא רק שלב בדרך להתחזקות והתבססות כדי להגשים את המטרה הזו בעתיד.