עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס מניע מהלך חדש להסרת המצור וקבלת זכויות על הגז הטבעי

ארגוני הטרור ברצועת עזה נערכים לפעילות מחאה ימית כדי להפעיל לחץ על ישראל להסיר את המצור ולקבל את זכותם להפיק גז טבעי ממאגרי הגז של הרצועה •  ישראל מתאמת עמדות עם מצרים למניעת התקפות של ארגוני הטרור על אסדת הגז "תמר" מול חופי רצועת עזה

ארגון חמאס פתח ב-13 בספטמבר בקמפיין מחאה חדש ברצועת עזה בדרישה להסרת המצור הישראלי מעל הרצועה וקבלת הזכויות על מאגרי הגז הטבעי בים התיכון מול חופי הרצועה תחת הכותרת "הגז שלנו הוא זכותנו".

הקמפיין הושק בטקס גדול בנמל עזה כשמעליו מרחפים כטב"מים של הזרוע הצבאית של הארגון.

סוהיל אלהינדי חבר הלשכה המדינית של חמאס אמר בטקס: "נגן על הגז שלנו בדם ובנשק".

דובר תנועת חמאס עבד אל-לטיף אלקאנוע הודיע כי חמאס והפלגים האחרים ברצועת עזה עומדים על הזכות להרוויח מאוצרות הטבע של רצועת עזה שעליהם השתלט הכיבוש הישראלי, במיוחד אוצר הטבע של הגז הטבעי של רצועת עזה הנתונה במצור.

לדבריו, הפעילות הזאת נועדה להפעיל לחץ על הכיבוש הישראלי לשבור את המצור ולהקל את הסבל של תושבי הרצועה ולהדגיש את זכותם של הפלסטינים להינות מאוצרות הטבע שלהם וכי לכיבוש הישראלי אין שום זכות להשתלט ולכבוש את האוצרות האלה.

"יש לנו זכות לנמל ימי ולשדה תעופה ולאוצרות הטבע במיוחד הגז הטבעי בים של רצועת עזה ושבני עמנו ירוויחו מכך" הוא אמר.

שדה הגז הטבעי "עזה מארין"  הוא שדה הגז הראשון שהתגלה בים התיכון מול חופי רצועת עזה על ידי חברת "בריטיש גז" בשנת 1999 לאחר שערכה סקר ימי וקדחה שני בארות ניסוי באזור.

על פי ההערכות, יש בשדה הזה עתודות גז טבעי  בשווי של 1.2 מיליארד דולר, למרות השדה התגלה לפני שני עשורים עד היום הגז לא הוצא מהים.

ישראל מסרבת להעניק לחברות פלסטיניות, ערביות או בינלאומיות לבצע שום פעולות פיתוח או קידוח ימי כדי להוציא את הגז הטבעי שנמצא מול חופי רצועת עזה.

המצור הימי הישראלי על הרצועה נמשך כבר יותר מ-16 שנים.

נראה כי בעקבות המשבר בין ישראל ללבנון והמחלוקת על סימון הגבול הימי והפקת הגז הטבעי משדה הגז "כריש", ארגוני הטרור ברצועה מנסים לחקות את ארגון חזבאללה ובאיומי טרור לנסות ולהפיק רווחים מישראל.

איראן מושכת בחוטים מאחורי הקלעים ודוחפת את ארגון חזבאללה לאיים על ישראל בפגיעה באמצעות כטב"מים ורקטות מדוייקות בכל מתקני הגז הטבעי שלה בים התיכון.

לפני שבועיים אירח מזכ"ל חזבאללה חסן נצראללה בבונקר שלו בשכונת א-דאחייה בביירות את מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי, זיאד אלנח'אלה.

על פי גורמים ברצועת עזה, השניים דנו בהשלכות של העימות הצבאי האחרון בין הג'יהאד האסלאמי לצה"ל ברצועת עזה וגם בהשלכות האפשריות של הסכסוך בין ישראל ללבנון על הגבול הימי ושדה הגז "כריש".

לטענת הגורמים ברצועת עזה, חסן נצראללה ביקש לתאם עם זיאד אלנח'אלה תגובה צבאית משותפת למקרה שחזבאללה יצטרך להיכנס לעימות צבאי עם ישראל בעקבות המחלוקת על הגבול הימי עם לבנון, חסן נצראללה אמר כי הוא מצפה שהג'יהאד האסלאמי יתקוף בתרחיש כזה את אסדת הגז "תמר" של ישראל מול חופי אשקלון.

תיאום ישראלי-מצרי

העיתון" אלערבי אלג'דיד" דיווח ב-2 ביוני השנה מפי גורמים מצרים בכירים כי ישראל פנתה למצרים בבקשה שתפעיל לחץ על ארגון חמאס כדי שימנע מתקיפת מתקני גז טבעי ונפט חיוניים של ישראל בים התיכון מול חופי רצועת עזה.

בין ישראל למצרים מתקיימות התייעצויות ביטחוניות שוטפות בדרג בכיר וישראל עדכנה את המודיעין המצרי במידע המודיעיני שיש לה על התוכניות של הקומנדו הימי של הזרוע הצבאית של חמאס לפגוע באסדות גז ומתקני נפט ישראלים בים התיכון באמצעות סירות נפץ מהירות או באמצעות טילי ים-ים.

גורמי ביטחון בכירים הסבירו למצרים כי פגיעה כזו במתקני הגז הטבעי והנפט של ישראל על ידי הזרוע הצבאית של חמאס תפגע באספקת הגז הישראלית למצרים, אירופה ולמדינות ערביות נוספות.

עקב החשש הישראלי הוגבר שיתוף הפעולה בין ישראל למצרים בתחומים שונים, הוגברו אמצעי הביטחון בים סוף, באזור הגבול היבשתי בין ישראל למצרים ובצפון סיני נגד כוחות שלוחת דאע"ש באזור הזה.

גורמים מצרים מסרו כי מצרים פועלת לכלול את הנושא הזה של אבטחת מתקני הגז הטבעי והנפט הישראלי בהבנות הרגיעה בין ישראל לחמאס תוך הדגשה כי כל פגיעה של חמאס במתקנים האלה הינה פגיעה באינטרסים של מצרים.

גורמי ביטחון בישראל טוענים כי לזרוע הצבאית של חמאס יש סירות מהירות שיכולות לשאת חומר נפץ עד כמות של 50 ק"ג שמוכוונות באמצעות מכשירי GPS ויכולות לבצע פיגועי התאבדות מדוייקים על מטרות בלב ים, בדיוק כפי שהמורדים החות'ים בתימן עושים פיגועים תוך שימוש בסירות כאלה נגד מטרות סעודיות.

ניתן בנקל להפעיל סירות כאלה לעבר מתקני גז טבעי של ישראל המרחקים רק כ-20 ק"מ מחופי רצועת עזה.

במהלך מבצע "שומר החומות" היה ניסיון שסוכל של הזרוע הצבאית של חמאס לפגוע במתקן הגז הטבעי "תמר" מול חופי עזה באמצעות צוללות זעירות שפותחו על ידי מהנדס החמאס מוחמד אלזווארי שחוסל בתוניסיה על ידי המוסד הישראלי בשנת 2016.

במהלך מבצע "שומר החומות" שיגר ארגון חמאס עשרות רקטות לעבר אסדת הגז "תמר" מול חופי אשקלון ואף ניסה לפגוע בה באמצעות כלי טיס בלתי מאוייש.

משרד האנרגיה השבית  עם תחילת מבצע את הפעילות של האסדה ובסמוך אליה הציב חיל הים הישראלי ספינת טילים שעליה סוללת "כיפת ברזל", דבר סייע רבות בהגנה על אסדת הגז.

מערכת "כיפת ברזל" יירטה את הרקטות שנורו מהרצועה לעבר אסדת הגז וכלי הטיס הבלתי מאוייש יורט על ידי ספינה של חיל הים המצויידת במכ"ם מתקדם לאיתור כלי טיס בלתי מאויישים.

אולם, אסדת "תמר" ושדה הגז הטבעי יישארו במקומם מול חופי הרצועה והם ימשיכו להוות מטרה אפשרית עבור חמאס והג'יהאד האסלאמי בכל מקרה של הסלמה עם ישראל.

לחמאס אין כרגע אינטרס להסלמה, אך הדברים עלולים להשתנות במהירות ובפתאומיות, כבר היינו בסרט הזה בעבר, הכל אפשרי במזרח התיכון.

ארגון חמאס חושב כבר כמה חודשים על חידוש המאבק הימי נגד ישראל להסרת המצור הימי מעל לרצועת עזה.

מייד לאחר מבצע "שומר החומות" ברצועת עזה, נשא יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה, נאום שבו הודיע על הרחבת העימות עם ישראל גם ללב ים.

הוא אמר בנאומו כי בקרוב יתחיל ארגונו לתאם עם "ציר ירושלים" את שבירת המצור הימי שהטילה ישראל על רצועת עזה.

גורמים ברצועה מסרו אז כי חמאס מתכנן כנראה את חידוש משטי הסיוע הימי לרצועה שאותם עצר חיל הים הישראלי ושהבולט בהם היה משט "המרמרה" שיצא מטורקיה במאי 2010.