עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס ממשיך במלחמת "חרב ירושלים"

חמאס מנסה להכתיב לישראל כללי משחק חדשים ברצועת עזה והוא משתמש בטרור כדי להשיג את יעדיו • חמאס מתנגד לרגיעה ארוכת טווח עם ישראל, הוא מעוניין ברגיעה קצרה כדי להשתקם ואז להמשיך את המערכה שבה פתח • סבב לחימה חדש מתקרב

מאבק כיפופי הידיים בין ישראל לחמאס מתחדש שוב. ההסלמה שהייתה בסוף השבוע האחרון בגבול רצועת עזה שבמהלכה נפצע באורח אנוש לוחם מסתערב של מג"ב, בראל שמואלי, מירי מחבל פלסטיני ועוד 24 פלסטינים נפצעו בהתפרעות גדולה על גדר הגבול ברצועה, היא תוצאה ישירה של ההחלטה הישראלית להכניס את הכסף הקטארי לרצועת עזה.

בעיני ארגון חמאס ההחלטה משקפת את החולשה של הממשלה החדשה בישראל וכניעתה ללחצים של הארגון והלחצים של מצרים וממשל ביידן.

חמאס מעריך: ישראל תנסה תכיל הסלמה; נערך לפתיחה של חזית נוספת מצפון

ארגון חמאס דחה את הבקשה המצרית להעביר את העצרת הגדולה שארגן לציון יום השנה ה-52 לשריפת מסגד אלאקצא מאזור הגבול עם ישראל לעיר עזה, העצרת התקיימה בראשותו של ח'ליל חיה, סגנו של יחיא סינוואר, תחת הכותרת "חרב ירושלים לא תוחזר לנדנה".

ארגון חמאס, שיזם את ההתפרעויות ואף שלח את אחד מקציני מנגנון הביטחון שלו לבצע ירי מטווח קצר בלוחם משמר הגבול על גדר המערכת, רואה בהתפרעות שאירגן על גדר הגבול את המשך מבצע "חרב ירושלים" והמאבק הלגיטימי שלו להסרת המצור הישראלי מעל הרצועה.

אחמד בחר, בכיר חמאס וראש המועצה המחוקקת בפועל, אמר ב-21 באוגוסט כי "המערכה על ירושלים לא הסתיימה, מבצע "חרב ירושלים" ימשך עד שחרור פלסטין וגירוש אחרון החיילים (הישראלים) מהאדמות הפלסטיניות, במערכה האחרונה השפלנו את הכיבוש הישראלי ויש לנו את הכוח לשבור את המצור ולשחרר את האסירים שלנו".

חמאס החזיר לזירה מול ישראל את פרוייקט "צעדות השיבה" כדי להפעיל עליה לחץ להחזיר את המצב לקדמותו כפי שהיה ערב מבצע "שומר החומות" ולהתעלם מהמלחמה שהיא כפה על ישראל ב-21 במאי כששיגר רקטות לעבר ירושלים.

הוא מאיים, באופן גלוי, כי הפעילות העממית על גבול הרצועה תימשך ותכלול התקפות על חיילי צה"ל על גדר הגבול, שיגור בלוני נפץ ותבערה, ניסיונות חדירה לישראל, הבערות צמיגים וידוי מטעני חבלה ואבנים ופעילות "הטרדה ליילית".

השלב השני הוא דרישה אלימה מישראל לאפשר את שיקום רצועת עזה מנזקי המלחמה האחרונה ולאפשר להכניס לרצועת עזה את כל חומרי הגלם הדרושים ללא הגבלה, המהלך הזה יאפשר לו לשקם גם את מערך המנהרות שלו ("המטרו") שנפגע  במלחמה.

עזה וחמאס – החבל הדק שבין הסלמה לרגיעה

ארגון חמאס מנסה לכפות על ישראל כללי משחק חדשים או משוואות חדשות, מצד אחד הוא יוצר את הרושם אצל המודיעין המצרי כי הוא מעוניין בחידוש הבנות ההסדרה עם ישראל ומאידך גיסא הוא רוצה ליישם את ההבנות כשחרב הטרור מונפת מעל ראשה של ישראל, בכל פעם שיישום ההבנות יתעכב מסיבה כלשהי או שמדיניות ישראל בירושלים לא תישא חן בעיניו, הוא יפעיל טרור מגבול רצועת עזה או ירי רקטות לעבר ישראל באמצעות פעיליו בדרום לבנון.

ידיה של ישראל כבולות בימים אלה בגלל הפגישה הצפויה ביום חמישי הקרוב של ראש הממשלה בנט עם הנשיא ביידן בבית הלבן, אבל ברור שהיא איננה יכולה להסכים לאסטרטגיה החדשה של חמאס שמותח שוב את החבל עד הסוף.

צה"ל תקף מהאוויר מטרות של חמאס ברצועת עזה בתגובה על פציעתו הקשה של לוחם מג"ב, אך ברור שהדבר מחייב אסטרטגיה ישראלית חדשה נוכח המגמות של חמאס.

תפקידה של מצרים

מצרים הינה המתווך הראשי בין ישראל לחמאס. פרשת הכנסת הכסף הקטארי לרצועת עזה בסך 30 מיליון דולר לחודש עדיין לא הסתיימה.

המחלוקות על הכנסת שני שלישים מהכסף נפתרו: הכנסת שליש עבור רכישת דלק לתחנת הכוח בעזה לייצור חשמל והכנסת שליש נוסף עבור 100 אלף משפחות נזקקות ברצועה, בחודש הבא ימשך המשא ומתן על הכנסת השליש האחרון של המענק המיועד למשכורות פקידי חמאס ברצועה.

ההסכמה הישראלית להכנסת הכסף הקטארי לרצועה הינה טעות, היא מחזקת את חמאס ואת קטאר, שהינה מדינה תומכת טרור, ומחלישה את הרש"פ. חמאס מפרש זאת כחולשה של ישראל וצפוי לסחוט את הלימון עד תומו.

המודיעין המצרי גיבש הצעה חדשה שנמסרה לישראל בדבר השגת רגיעה ארוכת טווח של כמה שנים ברצועת עזה שאלה הם סעיפיה.

 

א.שיקום הרצועה מהריסות מבצע "שומר החומות" ושיפור מצבה הכלכלי

ב.עסקת חילופי שבויים בין חמאס לישראל בכמה שלבים.

ג.הכנסת סיוע ערבי ובינלאומי לרצועה, כולל המענק החודשי הקטארי.

 

ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל הדגיש את החשיבות בביצוע השלב הראשון של עסקת חילופי השבויים כדי לייצב את הרגיעה ברצועה.

ספק רב אם ארגון חמאס מעוניין ביישום היוזמה המצרית במלואה, הוא רוצה רק בחלקים ממנה, אין לו שום עניין ברגיעה ארוכת טווח עם ישראל, המקסימום שהוא יסכים לו הוא רגיעה לטווח הקצר, האסטרטגיה שלו היא שיש לאיים על ישראל בכל רגע נתון בחידוש הטרור כדי לסחוט ממנה ויתורים.

המצב הביטחוני ברצועת עזה הוא רעוע ומצרים לא הצליחה עד כה במאמצי התיווך שלה לייצב את המצב הביטחוני ברצועה בחלוף 3 חודשים מסיום מבצע "שומר החומות".

גורמים מצרים אומרים כי איראן מחממת את השטח ומעוניינת בפתיחת 2 חזיתות נגד ישראל מצפון ומדרום, התפקיד של מצרים הוא למנוע התנגשות צבאית נרחבה ברצועת עזה בסגנון מבצע "שומר החומות".

המבוי הסתום בשיחות הרגיעה, המצב ההומניטארי הקשה ברצועה והיעדר אופק כלכלי ולוח זמנים לשיקום הרצועה יוצרים איום על הביטחון הלאומי המצרי. מצרים מנסה למנוע פרץ אלימות גדול ברצועה אבל הדבר איננו בידיה, זוהי החלטה של חמאס שהוכיח כבר ב-21 במאי כי הוא פועל רק על פי האינטרסים שלו ופתח בסבב לחימה חדש נגד ישראל, לכן, אי אפשר לשלול את האפשרות שסבב לחימה חדש נגד ישראל לא יגיע בקרוב.