עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס מכין את הקרקע לתפוס את השלטון לאחר עבאס

בכיר חמאס ד"ר עזיז דוויק הודיע כי הוא יהיה יורשו של מחמוד עבאס במקרה של נבצרות • חמאס דוחה את הניסיון של יו"ר הרש"פ לדחוק אותה מקרב הירושה ונערכת לעימותים אלימים בגדה במסגרת קרב הירושה

הנהגת חמאס עומדת על המשמר בכל הקשור לניסיונות של מחמוד עבאס להבטיח כי יורשו בתפקיד יהיה מצמרת פת"ח הנוכחית במקרה שהוא ייכנס למצב של נבצרות בגלל מצבו הבריאותי הרעוע.

החוק הפלסטיני קובע כי במקרה כזה ימלא יו"ר המועצה המחוקקת(פרלמנט) באופן זמני את תפקיד יו"ר הרש"פ לתקופה של 60 יום עד לעריכת בחירות כלליות לנשיאות בשטחים.

בהיסטוריה הפוליטית של הפלסטינים היה כבר תקדים לכך. לאחר מותו של יאסר ערפאת מילא בכיר פת"ח , רוחי פתוח, מרצועת עזה שהיה יו"ר המועצה המחוקקת, את תפקיד יו"ר הרש"פ לתקופה של חודשיים ופרש ממנו מייד לאחר שמחמוד עבאס נבחר בבחירות כלליות לתפקיד.

חמאס מודאגת מהכוונה של מחמוד עבאס לעקוף את המועצה המחוקקת,שבה יש יו"ר שהינו פעיל חמאס ורוב לתנועה של שני שלישים, ולהעביר את סמכויותה למועצה המרכזית של אש"פ כדי שלא ימונה לו יורש זמני שהינו איש חמאס.

עיתון "אלחיאת" דיווח ב-23 ביוני כי המועצה המרכזית של אש"פ תתכנס ברמאללה בחודש הבא כדי להודיע כי סמכויות המועצה המחוקקת הפלסטינית עברו אליה בעקבות החלטת המל"פ שכונס ברמאללה לפני כחודשיים.

חברי המועצה המרכזית של אש"פ, כ-120 במספר, מונו לתפקידם ע"י מחמוד עבאס ולא באמצעות בחירות פנימיות כמתחייב, מדובר במקורבים של יו"ר הרש"פ ואנשי שלומו ובכך הבטיח מחמוד עבאס את שליטתו המלאה במוסד העיקרי של אש"פ.

זו הסיבה שיו"ר המועצה המחוקקת הפלסטינית, ד"ר עזיז דוויק, פעיל חמאס מחברון יצא ב-25 ביוני בהודעה רשמית כי הוא יו"ר הרש"פ הבא.

תנועת חמאס מריחה את חולשתו הפוליטית והבריאותית של מחמוד עבאס והיא משדרת באמצעות ד"ר עזיז דוויק מסר לציבור הפלסטיני בגדה כי אין בכוונתה לוותר על הירושה השלטונית של מחמוד עבאס.

בהודעתו הזהיר ד"ר עזיז דוויק מפני כאוס בחברה הפלסטינית בגדה אם הרש"פ תנסה לעקוף את החוקה ואת החוק הפלסטיני ותעביר את הסמכויות של המועצה המחוקקת למועצה המרכזית של אש"פ.

המהלך של הנהגת חמאס בגדה מתואם באופן מלא עם הנהגת חמאס ברצועת עזה שנותנת לה גיבוי מלא.

מחמוד עבאס מנסה לעקוף את החוק הפלסטיני בעקבות לחצים כבדים של בכירי פת"ח עליו להכין היטב את הירושה הפוליטית שלו כדי שתנועת חמאס לא תנצל את החוק לטובתה ותשתלט על הגדה כפי שהשתלטה על הרצועה ב-2007.

אוסאמה קוואסמה, דובר תנועת פת"ח, הגיב על הצהרתו של ד"ר עזיז דוויק ואמר כי תנועת חמאס רוצה להרוס את הגדה כפי שהרסה את רצועת עזה, "היא מחפשת רק שלטון וכסף" הוא הסביר.

אחמד בחר, חבר המועצה המחוקקת מטעם חמאס גילה כי חמאס כבר קיימה ישיבה מיוחדת בנושא וכי הכוונה של מחמוד עבאס להעביר את הסמכויות למועצה המרכזית של אש"פ תעמיק את הפילוג בחברה הפלסטינית ותסייע להעביר את תוכנית "עסקת המאה" האמריקנית.

תנועת חמאס רומזת באופן ברור באמצעות הודעתו של ד"ר עזיז דוויק כי קרב הירושה הפלסטיני עומד להיות קרב עקוב מדם.

לא מדובר עוד רק באפשרות של עימותים מזויינים בין הקבוצות השונות שבראשן עומדים בכירי פת"ח הרואים את עצמם כיורשים הפוטנציאלים של מחמוד עבאס אלא מדובר גם באפשרות לעימותים מזויינים בין חמאס לפת"ח בגדה.

לחמאס יש כוח רב בדרום הגדה, במיוחד באזור חברון, וגם נשק המוחזק בידי החמולות הגדולות, היא גם בת בריתו של מוחמד דחלאן שהצליח להקים לו מליציות חמושות במחנות הפליטים בגדה.

מאז התדרדר מצב בריאותו של מחוד עבאס החלו פעילים שונים של פת"ח בהצטיידות בנשק לקראת הבאות ורכישת כלי נשק ב"שוק השחור" מעבריינים מקרב ערביי ישראל.

גם תנועת חמאס עושה בשקט את ההכנות הדרושות לקרב הירושה בגדה ועכשיו היא הצהירה בגלוי כי אין בכוונתה לוותר על ירושת עבאס.