עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס מהדק קשריו עם איראן

הרקע לדברים: החשש מפני תכנית טרמאפ • מתואם מול החיזבאללה

תנועת חמאס מודאגת מאוד מהתוכנית המדינית החדשה שרוקם הנשיא טראמפ לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני המכונה "עסקת המאה" ומנסה לגייס את איראן לעניין.

עיתון "אלחיאת" דיווח ב-21 במרץ כי יש התקדמות גדולה בשיחות בין חמאס לאיראן ולחיזבאללה בנושא הזה מכיוון שנקודת המוצא היא ש"עסקת המאה" היא "התוכנית המסוכנת ביותר בהיסטוריה של הסכסוך".

לכן, חמאס פתחה בהתייעצויות עם מדינות ערביות ואסלאמיות וגם עם רוסיה וסין כדי למצוא דרכים להתמודד עם התוכנית האמריקנית החדשה.

אסמעיל הניה, מנהיג חמאס, מנהל ברצועה מגעים עם מנהיגי הגי'האד האסלאמי וארגוני החזית העממית והחזית הדמוקרטית בנושא הזה וחמאס פועלת להקמת ברית פלסטינית-ערבית-אסלאמית נגד "עסקת המאה" של טראמפ.

בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק התייחס בראיון טלוויזיוני שהעניק לערוץ "אלחיוואר" ב-16 במרץ ליחסי חמאס עם איראן ואמר : " יחסינו עם איראן מצויינים והיא מעניקה לנו הרבה ממה שחסר לנו, היחסים עם איראן שבים למה שהיה  לפני האירועים בסוריה".

ברקע הדברים קיימים גם האיומים של הנשיא טראמפ להתנתק בקרוב מעסקת הגרעין עם איראן, אם המהלך הזה יקרה, סביר להניח כי הדבר יקרב עוד יותר את איראן וחמאס, מבחינתן הנשיא טראמפ הוא אוייב מסוכן שצריך להתאחד נגדו בכל הכוח במיוחד כאשר הוא רוקם תוכנית שמטרתה, מבחינתן, להשמיד את הבעיה הפלסטינית.

הדברים מצטרפים לדבריו של ראש אמ"ן, הרצי הלוי, שאמר ב-26 במרץ בועידת "ישראל סיפור הצלחה" כי "ארגון חמאס נמצא בנקודת שפל, הוא במשבר אזרחי ותשתיתי חמור והוא רץ לזרועות איראן", "עליו להבין שמעשים אלו יחריפו את מצבו" הוא הזהיר.

ואכן,עפ"י גורמים בחמאס, התנועה הגבירה באחרונה את התלות שלה באיראן  בכל הקשור לקבלת סיוע כספי ואמצעי לחימה. חמאס במצוקה, תהליך הפיוס עם פתח' נכשל וקיבל את "מכת המוות" שלו אחרי ניסיון ההתנקשות בראש הממשלה,ראמי חמדאללה, הנהגת חמאס לא הצליחה להפיל בפח את מחמוד עבאס ו"למכור" לו את מודל חזבאללה בלבנון ועכשיו היא צריכה  להתמודד עם סנקציות כלכליות כבדות שהטיל מחמוד עבאס על רצועת עזה.

השבוע קיבלנו הוכחה נוספת לקשר ולתיאום ההדוק בין תנועת חמאס לאיראן.

עפ"י דיווח ב-26 במרץ בעיתון הלבנוני "אל-אח'באר" המזוהה עם חזבאללה, תנועת חמאס פנתה לאיראן בבקשה כי  תתווך עבורה אצל שלטונות עיראק כדי להביא לשחרורו של המדען העיראקי, טה אלג'בורי, חבר הזרוע הצבאית של התנועה העצור בכלא העיראקי.

טה אלג'בורי הוסגר לעיראק מטורקיה, עפ"י גורמים בחמאס, טורקיה חששה שהוא יחוסל בשטחה ולכן הסגירה אותו, עם הגיעו לבגדאד הוא נעצר ונלקח לחקירה.

אלג'בורי הגיע לטורקיה מהפיליפינים ב-23 בינואר השנה. גורמים בחמאס אמרו לעיתון "אל-אח'באר" כי הוא פותה ע"י שני סוכנים של המוסד הישראלי להגיע למאנילה ושם נחקר על קשריו עם חמאס ועל מחקרים שעשה לשיפור היכולת הטכנולוגית של הרקטות של חמאס.

אלג'בורי בן ה-63 הוא בוגר מגמת הנדסת טילים בשנת 1977 באוניברסיטה של בגדאד ועבד בתעשיית הטילים של שליט עיראק צדאם חוסיין.

לפני כ-8 שנים גוייס לזרוע הצבאית של חמאס. גורם בזרוע הצבאית אמר לעיתון, כי אלג'בורי עבד ביחידה דומה לזו שבה עבד מהנדס המזל"טים התוניסאי אחמד א-זווארי שחוסל ע"י המוסד הישראלי ב-2017 בביתו בתוניסיה.

עפ"י גורמים בחמאס, טה אלג'בורי עבד כיועץ צבאי של חמאס בסוריה וב-2012 עבר לטורקיה.

סביר מאוד להניח שאיראן תפעל אצל עיראק להביא לשחרורו המיידי של טה אלג'בורי, לא מן הנמנע שהוא יגיע בסופו של דבר לרצועת עזה כדי לסייע בידע הטכנולוגי שלו לזרוע הצבאית של חמאס.