עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס מבקש דריסת רגל בעולם הערבי ולחבל בנורמליזציה

דאגה בישראל מביקור משלחת בכירה של חמאס בראשות אסמעיל הניה במרוקו ומהכבוד שזכתה לו באישור המלך מוחמד השישי • חמאס מנסה לחבל ביחסי מרוקו עם ישראל ולמצב את עצמו בקרב מדינות העולם כגורם אזורי חשוב וכנציגם של הפלסטינים

משלחת גדולה של ארגון חמאס בראשות מנהיג הארגון אסמעיל הניה, שחברים בה בכירים מהנהגת חמאס בחו"ל וברצועת עזה, סיימה ביקור של כמה ימים במרוקו ויצאה לביקור במאוריטניה.

הביקור התקיים על פי הזמנת ראש הממשלה, סעד א-דין אלעות'מאני,ראש מפלגת "הצדק והפיתוח" , שהיא גם שלוחה של תנועת "האחים המוסלמים" ובאישור מלך מרוקו מוחמד השישי.

הביקור התקיים זמן קצר לאחר שמלך מרוקו שיגר ברכה לראש הממשלה החדש נפתלי בנט, מן העבר השני, משלחת חמאס זכתה לכבוד גדול בביקורה במרוקו ולכיסוי תקשורתי נרחב.

המלך מוחמד השישי ערך בסוף הביקור ארוחת ערב חגיגית בארמון ההארחה ברבאט לחברי משלחת חמאס בהשתתפות ראש הממשלה סעד א-דין אלעות'מאני, פוליטיקאים מרוקאים ופלסטינים המתגוררים דרך קבע במרוקו.

במהלך הביקור נפגשה משלחת חמאס עם ראש ממשלת מרוקו,עם מנהיגי מפלגות האופוזיציה הגדולות ועם יו"ר הפרלמנט המרוקאי אלחביב אלמאלכי.

ראש ממשלת מרוקו סעד א-דין אלעות'מאני קיים במהלך הביקור מסיבת עיתונאים משותפת עם מנהיג חמאס אסמעיל הניה ואמר כי הביקור מעיד על התמיכה של מרוקו בבעיה הפלסטינית ובמאבק הפלסטינים להקמת מדינה עצמאית שבירתה ירושלים.

כזכור, מרוקו הינה ראש "ועדת ירושלים" בארגון מדינות האסלאם,מנהיג חמאס אסמעיל הניה סייר במהלך ביקורו במשרדי "קרן ירושלים" ברבאט וקיבל הסברים על הסיוע של מרוקו לתושבי מזרח ירושלים ותמיכתה בפרוייקטים בתחום השיכון, הבריאות והחינוך.

גורמים בכירים בירושלים וברש"פ הביעו את מורת רוחם מהביקור שהתקיים באישור המלך. המלך מוחמד השישי ידוע כמי שתומך בפתרון של שלום בין ישראל לפלסטינים על בסיס עקרון 2 המדינות. גם ברש"פ מאוכזבים מאוד מהביקור של חמאס מכיוון שאש"פ הוא הנציג הרשמי והיחידי של העם הפלסטיני ולא ארגון חמאס.

מייד לאחר שהושגה הפסקת האש בין ישראל לחמאס בתום מבצע "שומר החומות" שלח ראש ממשלת מרוקו סעד א-דין אלעות'מאני איגרת ברכה למנהיג חמאס אסמעיל הניה שבה בירך על "הניצחון שהשיגו העם הפלסטיני וההתנגדות", הוא כתב כי מרוקו תומכת בעם הפלסטיני ובהקמת מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים,"מרוקו תמשיך לעמוד בחזית המגנים על הסוגיה והעם הפלסטיני במאמץ לשחרר את ארצו ולהקים מדינה פלסטינית" הוא הדגיש.

בתגובה כתב ד"ר דוד גוברין, מנהל משרד הקישור הישראלי ברבאט, בחשבון הטוויטר שלו : "נעצבתי לראות את הצהרת ראש הממשלה עות'מאני שתמך ואף בירך את ארגוני הטרור שפועלים בחסות איראן, חמאס והג'יהאד האסלאמי, מי שתומך בבעלות בריתה של איראן מסייע לה לחזק את השפעתה באזור".

הוא תהה, "האם חיזוק איראן שדואגת לזרוע הרס ברחבי מדינות ערב ואף תומכת בחזית הפוליסאריו, איננו סותר את האינטרסים של מרוקו ושל מדינות ערב המתונות?"

מטרת הביקור

גורמים בחמאס אומרים כי לביקור היו כמה מטרות מבחינת התנועה.

א. הביקור התקיים במסגרת סיור של הנהגת חמאס בכמה מדינות לאחר מערכת "חרב ירושלים" האחרונה כדי לעדכן את המדינות הערביות והאסלאמיות בהישגי חמאס במלחמה האחרונה נגד ישראל. לנסות ולנצל את ההצלחה והישגיה ולמצב את עצמה כמנהיגת העם הפלסטיני ו"המגן על ירושלים ומסגד אל-אקצא", לא רק בקרב הפלסטינים אלא גם גם בקרב מדינות ערב והאיסלאם.
משלחת חמאס בראשות אסמעיל הניה צפויה גם לבקר בלבנון ובאיראן ולהיפגש עם מנהיג חזבאללה חסן נצראללה ועם המנהיג העליון של איראן עלי ח'מינאי.

ב. חיזוק מעמדה של תנועת חמאס במישור הבינלאומי והערבי והגברת התמיכה בבעיה הפלסטינית.

בחמאס מעריכים כי מדובר בביקור חשוב מאוד מכיוון שהמלחמה האחרונה ברצועת עזה שינתה את מאזני הכוחות, חיזקה את מעמדה של חמאס כגורם אזורי חשוב והביאה לשינוי במגמות המדיניות של כמה ממדינות ערב וגם בקרב המדינות החתומות על הסכמי הנורמליזציה עם ישראל, שעשויות לשנות כעת את היחס שלהן כלפי חמאס.
חמאס רוצה לצבור הכרה בינלאומית שתאפשר לו לשבור את החרם שהטילה עליו הרביעיה הבינלאומית (קוורטט) ב-2007 שהציבה 3 תנאים להידברות עמו: הכרה בישראל, גינוי הטרור והכרה בהסכמים שנחתמו בין אש"פ לישראל.

ג. חבלה בהסכם הנורמליזציה בין ישראל למרוקו שהושג בדצמבר 2020.

גורמים בחמאס אומרים כי "חמאס איננה מתכוונת להשאיר וואקום בשום מדינה ערבית ולאפשר לישראל לבסס את תהליך הנורמלזיציה או לחתום על הסכמי נורמליזציה עם מדינות ערביות נוספות בגיבוי של ממשל ביידן".

מנהיג חמאס אסמעיל הניה הסביר למארחיו במרוקו את צעדי ישראל בהר הבית, בשכונת שיח' ג'ראלח ובכפר סילוואן ואמר כי ישראל פועלת "לייהד" את מזרח ירושלים ולגרש ממנה את תושביה הפלסטינים.

היחסים בין ישראל למרוקו הם טובים מאוד. בין שתי המדינות נחתם הסכם נורמליזציה בדצמבר 2020 במסגרת הסכם בין ממשל טראמפ שכלל הכרה אמריקנית בריבונות של מרוקו על סהרה המערבית, הסכם הנורמליזציה בין ישראל למרוקו, שנחתם למורת רוחה של תנועת חמאס, כולל יחסים דיפלומטיים בין 2 המדינות, הסכם לשיתוף פעולה בתחום המים, הבריאות והסכם כלכלי.

ישראל פתחה נציגות ברבאט ומרוקו פתחה נציגות בתל אביב.

גורמים מדיניים במרוקו הבהירו בעקבות ביקור משלחת חמאס במדינה כי מדובר בניסיון של מרוקו לאזן את היחסים עם ישראל, המלך חושש מכוחה של התנועה האסלאמית והשפעתה על הרחוב המרוקאי והוא רוצה לאזן את היחס החיובי שלו לישראל, לדבריהם, ביקור משלחת חמאס לא ישפיע על הקשרים בין מרוקו לישראל, אבל בישראל מודאגים מאוד מהביקור של משלחת חמאס שנעשה בהסכמת המלך מוחמד השישי ובברכתו.