עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס מבין – לא העת להבעיר את הגבול

תנועת חמאס הודיעה כי רצועת עזה נקייה מנגיף הקורונה ומסרה לציבור הנחיות כלליות כדי למנוע את המגיפה • גורמים בחמאס אומרים כי הארגון יקפיד על הרגיעה עם ישראל וכי אין זו העת לעימותים בגבול הרצועה

ישראל הכניסה בסוף השבוע שעבר לרצועת עזה כ-200 ערכות לבידוק נגיף הקורונה. מתאם הפעולות בשטחים האלוף כמיל אבו רוקון, הודיע כי "מניעת התפשטות נגיף הקורונה ברצועת עזה ומניעת התפרצותו בשטחי יהודה ושומרון הם אינטרס ישראלי מהמעלה הראשונה".

בעוד יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, לקח ברצינות את גילוי נגיף הקורונה בבית לחם והודיע על "מצב חירום" של חודש ימים בתחומי הרש"פ,הרי שתנועת חמאס, שהינה הריבון ברצועה, התייחסה בתחילה בזלזול להופעת נגיף הקורונה באזור ומיהרה להודיע כי הרצועה "נקייה" מן הנגיף.

חמאס גם לא הורתה על בדיקת הנכנסים ממצרים לתחומי הרצועה דרך מעבר רפיח שיתכן שהם נושאים את המחלה.

אולם, בעקבות לחץ התושבים ברצועה, משרד הבריאות ברצועת עזה פירסם ב-14 במרץ הודעה כי הרצועה "נקייה" מוירוס הקורונה. לדבריו הוא בדק בימים האחרונים 19 מקרים של חשד בהידבקות בנגיף, אך תוצאת הבדיקה של כולם הייתה שלילית.

הוא קרא ל 2,667 תושבי רצועת עזה שחזרו בימים האחרונים לרצועה דרך מעבר רפיח להקפיד על הבידוד הביתי.

יחיא סינואר, מנהיג חמאס ברצועה, שומר על פרופיל תקשורתי נמוך. סגנו, ח'ליל אלחיה קיים מסיבת עיתונאים ביחד עם נציגי הפלגים והצוות הרפואי ברצועה שבה הם הודיעו על סגירת המעברים למצרים וישראל (מעבר רפיח ומעבר ארז) והפסקת הלימודים בגני הילדים ובתי הספר.

כמו כן נאסרה התקהלות או אסיפה של יותר מ-100 אנשים.

הקרע הפוליטי בין חמאס לרש"פ והפיצול בין הגדה לרצועה מונע את שיתוף הפעולה ההכרחי בין הרש"פ לתנועת חמאס למלחמה בנגיף הקורונה.

עם זאת, בימים האחרונים, מאז התגלה נגיף הקורונה בתחומי הרש"פ ובישראל, שורר שקט יחסי בגבול הרצועה עם ישראל בכל הקשור לשיגור בלוני נפץ, שיגר רקטות וירי פצמ"רים.
גורמים ברצועה אומרים כי הדבר קשור לחשש של הנהגת חמאס מהתפשטות נגיף הקורונה לרצועת עזה והגברת תלותה בישראל ובמצרים בהתמודדות עם המגיפה.

יכולותיה של תנועת חמאס בתחום הרפואי ברצועה הן מוגבלות מאוד, במקרה של התפשטות נגיף הקורונה בתחומי הרצועה היא תתקשה מאוד להתמודד לבדה עם המצב. בחמאס מבינים כי בתרחיש כזה לא תהייה לארגון ברירה אלא להיעזר במצרים ובישראל כדי להתמודד עם המגיפה.

מחנות הפליטים ברצועת עזה שבהם יש ריכוז אוכלוסיה גבוה, צפיפות גדולה וחוסר תנאים תברואתיים והיגיינה הינם מקום בעל פוטנציאל גבוה להתפשטות מהירה של נגיף הקורונה.
לדברי גורמים בחמאס, הנהגת התנועה מבינה זאת היטב ולכן היא תקפיד לשמור על הבנות הרגיעה עם ישראל בתקופה הקרובה עד שתתברר תמונת המצב בכל הקשור למגיפת הקורונה.
העיתונאי הפלסטיני פאיז אבו שמאלה, פירסם ב-14 במרץ קריאה לחמ"ל המשותף של הפלגים הפלסטינים ברצועה להודיע על מחוייבות הארגונים לרגיעה עם ישראל בעקבות התגלות נגיף הקורונה וכל עוד יש צורך להתמודד עם הנגיף הזה.

"יש לוודא שלא ישוגרו בלוני תבערה בכל תקופת המאבק ההומניטארי בנגיף הקורונה ולדרוש מהאויב הישראלי לעמוד בהתחייבויות הרגיעה, הפלסטינים אינם טרוריסטים אלא מבקשי מולדת, כל עוד האויב נפגע מנגיף הקורונה עלינו לגלות רחמים כלפיו, על פי המנהגים הערביים, ולשמור על הפסקת אש" כתב אבו שמאלה בדף הפייסבוק שלו.

אחד הנושאים שיחייב החלטה של ארגוני טרור ברצועת עזה הוא אירועי "יום האדמה" שחל ב-31 במרץ.

על פי התכנון המקורי,התאריך זה היה אמור להיות התאריך שבו יחודשו "צעדות השיבה" נגד ישראל בגבול הרצועה.

אולם, גורמים ברצועת עזה מעריכים כי נוכח התפשטות נגיף הקורנה והאפשרות כי הוא יגיע גם לרצועת עזה, סביר להניח שחידוש ההפגנות על גבול הרצועה ידחה למועד אחר.