עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס מאיימת בהסלמה בלבנון

התסיסה במחנות הפליטים הפלסטינים בלבנון נמשכת ותנועת חמאס מאיימת להביא להסלמה אם לא יבוטלו הסנקציות של ממשלת לבנון על הפליטים הפלסטינים • מנהיג חזבאללה, חסן נצראללה, תומך בעמדת הפליטים הפלסטינים, תנועת חמאס מובילה את המאבק למען זכויות הפליטים על גבו של יו"ר הרש"פ

שבועיים ימים חלפו מאז החלו ההפגנות בכל מחנות הפליטים בלבנון נגד התוכנית של שר העבודה הלבנוני כמיל אבו סולימאן נגד הפליטים, אך נראה כי הוא מסרב לסגת בו מתוכניתו ומתעקש להמשיך בה למרות ההפגנות נגדה.

המבצע נגד הפליטים הפלסטינים והעקורים הסורים החל בחודש יוני שעבר תחת הכותרת "המאבק בעבודה הבלתי חוקית של הזרים במדינה" ובמסגרתו כבר נסגרו 11 מוסדות שבהם עובדים פליטים פלסטינים.

על רקע התקיפות בעיראק: קאסם סולימאני מגביר את אחיזתו במדינה

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, מתנגד להסלמת המאבק של הפליטים והודיע כי יש לפתור את הבעיה בהידברות עם ממשלת לבנון. הוא שיגר ללבנון את בכיר אש"פ,, עזאם אלאחמד, אך אלאחמד לא הצליח לשכנע את ממשלת לבנון להורות לשר העבודה להפסיק את המבצע נגד הפליטים הפלסטינים.

גורמים בכירים באש"פ מאשימים את ארגוני חמאס וחזבאללה כי הם עומדים מאחורי התססת הפליטים הפלסטינים במחנות הפליטים בלבנון כדי שההפגנות יגלשו למחנות הפליטים בגדה ויערערו את יציבות שלטונו של מחמוד עבאס.

בחמאס מכחישים זאת בתוקף אך ברור שהם מובילים את ההפגנות האלה. ב-12 מחנות הפליטים של הפלסטינים בלבנון היו במהלך השבועיים האחרונים הפגנות ענק, אך הן התקיימו בשקט ללא התנגשויות עם כוחות הביטחון של לבנון.

תנועת חמאס בלבנון פירסמה ב-28 ביולי הודעה שבה קראה להמשך ההפגנות בכל מחנות הפליטים בלבנון ב"דרכי שלום" עד ששר העבודה הלבנוני יבטל את הסנקציות נגד הפליטים הפלסטינים במדינה.

בהודעתה איימה תנועת חמאס כי" הפעילות העממית תסלים לכיוון אופק חדש אם ימשך  מצב העושק והאפליה של הפליטים".

תנועת חמאס בלבנון דורשת משר העבודה הלבנוני להעביר את הנושא לדיון בישיבה הקרובה של הממשלה הלבנונית כדי שתדון בה ותבטל את הצעדים נגד הפליטים הפלסטינים.

היא דורשת כי הממשלה הלבנונית תבטל את הגדרתם של הפליטים הפלסטינים כ "זרים" במדינה ואת התוכנית להפסיק את עבודתם בבתי עסק ובמקומות שונים.

גורמים בחמאס אומרים כי שלטונות לבנון החלו באחרונה להתנכל לפליטים הפלסטינים וליישם את חוק  העבודה הלבנוני משנת 2010, החוק אוסר על הפליטים הפלסטינים לעבוד ביותר מ-70 מקצועות ומציב שורה של תנאים לקבל אישורי עבודה.

ראפת מרה,ראש מחלקת ההסברה של חמאס בחו"ל אמר ב-28 ביולי כי אי אפשר להשאיר את גורל מחנות הפליטים הפלסטינים בלבנון בידיו של אדם אחד שהוא שר העבודה הלבנוני.

הוא הדגיש כי לפלסטינים אין שום שאיפות בלבנון, "איננו רוצים להתערב בחיים הפוליטיים ועד כה שמרנו על שקט במחנות הפליטים" הוא הדגיש.

מי שנחלץ לעזרתם של הפליטים הפלסטינים בלבנון הוא מנהיג חזבאללה חסן נצראללה.

בהופעה טלוויזיונית ב-26 ביולי אמר מנהיג חזבאללה כי לפליטים הפלסטינים צריכות להיות הזדמנויות עבודה על בסיס הומניטארי ומוסרי וכי יש לטפל בשקט בנושא.

הוא הסביר כי קיים הבדל בין פועל פלסטיני לפועל שאינו פלסטיני. לפלסטינים אין מדינה שאליה הם יכולים לחזור ולעבוד בה בניגוד למשל לפליטים הסורים בלבנון.

"המולדת שלהם תחת כיבוש, אם אתם רוצים שהם יחזרו תפתחו להם את הגבול , תזיזו את צבא לבנון ותאפשרו להם לחזור למולדתם" אמר נצראללה כשהוא מפנה את דבריו לממשלת לבנון.

לבנון מתנגדת לתוכנית "עסקת המאה" של טראמפ ולרעיון ישוב הפליטים במקומות מגוריהם, היא תומכת בעמדה הפלסטינית של חזרת הפליטים "למקומות מגוריהם ולרכושם" על פי החלטה 194 של האו"ם, דהיינו ישום עיקרון "זכות השיבה".

תנועת חמאס הצליחה להוביל את המאבק למען זכויותיהם של הפליטים הפלסטינים בלבנון דוקא בתקופה הרגישה הזו שבה מנסה הממשל האמריקני לקדם את "עסקת המאה" השוללת את "זכות השיבה" ואף קיצץ את הסיוע הכספי לסוכנות אונר"א המטפלת בפליטים הפלסטינים.

המאבק של הפליטים בלבנון מסמל את הפגיעה במעמדו של יו"ר הרש"פ כמנהיג העם הפלסטיני ומנהיגם של הפליטים הפלסטינים. חמאס נטלה את ההובלה בעוד הוא מגלה חוסר אונים וחוסר יכולת לפתור את הבעיה.

חמאס טוענת כי עבודה בלבנון של הפליטים איננה יכולה להיחשב כ "ישובם של הפליטים" (תווטין-בערבית) במדינה והיא מקבלת תמיכה חסרת תקדים בעמדתה מארגון חזבאללה ומאיראן.

יהיה מאוד קשה לממשלת לבנון להתעלם מהפגנת הכוח הזו של הפליטים הפלסטינים הנתמכים בידי חמאס וחיזבאללה. כל פשרה בנושא מצדה של ממשלת לבנון תיזקף לזכותה של תנועת חמאס ותיחשב כניצחון שלה והפסד של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

עדיין לא ברור לאן פני הדברים, ממשלת לבנון גוררת רגלים, שר העבודה הלבנוני מסרב להתקפל ונראה כי תנועת חמאס מרגישה מספיק בטוחה בעצמה ליזום מהלך של הסלמה שעלול לערער את יציבותה של לבנון.

המצב אמור להתבהר יותר בימים הקרובים.