עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס לומד כי כסף מסובב את העולם

עיכוב המענק הכספי החודשי הקטארי לחמאס ברצועה הפך למנוף לחץ של ישראל כדי להשיג שקט בגבול עזה * ארגון חמאס סובל ממצוקה כספית קשה, המענק הקטארי מהווה חמצן חיוני אך הארגון איננו מהסס לנהל מדיניות של "הליכה על הסף" כדי להשיג את מטרותיו

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה להקפיא עד להודעה חדשה את העברת הכסף הקטארי בסך 15 מיליון דולר שהייתה מתוכננת להיום בעקבות ההסלמה בגבול הרצועה.

שתי תקריות ירי לעבר כוחות צה"ל אירעו אתמול בגבול עזה, באחת מהן נפצע חייל צה"ל באורח קל מירי צלף של חמאס וחייו ניצלו בנס בזכות הקסדה שחבש, כתוצאה מתגובת צה"ל נהרג פעיל של הזרוע הצבאית של חמאס ונפצעו 4 פעילים נוספים.

צה"ל גם תקף מהאוויר אמש כמה יעדי טרור ומחנה של חמאס.

ארגון חמאס הטיל את האחריות להסלמה על ישראל. דובר חמאס פווזי ברהום אמר כי "ההתנגדות לא תאפשר להשתמש בדמם של הפלסטינים עבור הבחירות בישראל והיא תאחוז באמצעים כדי להגן על האינטרסים שלהם".

לא ברור מה הביא להסלמה אתמול, ייתכן שארגון הג'יהאד האסלאמי אחראי לה בעקבות התקיפה הישראלית המוצלחת של יעדים איראניים בסוריה או לאות הזדהות עם שביתת הרעב החלקית של האסירים הביטחוניים שהחלה אתמול בבתי הכלא בישראל,כך או כך, חמאס הוא הריבון ברצועה והוא שנושא באחריות.

במשך יותר מחודשיים מאפשרת ישראל הכנסת מענק כספי קטארי לחמאס ברצועת עזה עבור תשלום משכורות לפקידי חמאס בסך 15 מיליון דולר במזומן כדי להקל את המצוקה ההומניטארית ברצועה.

הפעימה ה-3 של המענק הזה התעכבה כבר יותר משבועיים בגלל ההסלמה של חמאס בגבול הרצועה שבאה לידי ביטוי בשיגור 2 רקטות לעבר ישראל (אחת לעבר אשקלון שיורטה ע"י מערכת "כיפת ברזל") שיגור טיסן ממולכד לעבר עוטף עזה וגם שיגור כמה בלוני תבערה מהרצועה בנוסף לאלימות על גדר הגבול.

במקביל לאיומים,ארגון חמאס איפשר להסלים יותר את רף האלימות, למרות החשש שיאבד את הסיוע הקטארי החודשי שמועבר לרצועה באישור ישראל. בכירי חמאס התלוננו אצל המודיעין המצרי על עיכוב הפעימה ה-3 של המענק הקטארי ונענו כי ישראל דבקה בהתחיבותה לשמור על הבנות הרגיעה, כולל העברת הכסף הקטארי, אך היא דורשת שחמאס ישמור אף הוא על הרגיעה וימנע ירי רקטות לעבר ישראל וטרור על גדר הגבול.

עפ"י גורמים ברצועה, חמאס זקוק נואשות לכסף הקטארי בגלל מצבו הכספי הקשה של הארגון והוא חושש שפיצוץ הומניטארי ברצועה יקשה גם עליו לקיים את שלטונו.

 

המשבר הכספי של חמאס

 

על פי גורמים ברצועה, המשלחת הפלמנטרית של חמאס בראשותו של ד"ר מחמוד א-זהאר ששבה  לפני שבוע לרצועה לאחר ביקור בכמה מדינות מוסלמיות ובאיראן עסקה בין היתר באיסוף כספים עבור פעילות הארגון.

גם מנהיג חמאס, אסמעיל הניה, אמור לצאת בקרוב לסיור במדינות ערביות ומוסלמיות ובהם טורקיה, קטאר ואיראן לצורך איסוף כספים.

מעבר רפיח סגור עתה לכיוונה של מצרים אחר שמחמוד עבאס פינה ממנו את פקידי הרש"פ  ואסמעיל הניה ממתין לאישור של מצרים כדי שיוכל לצאת לסיורו בחו"ל.

המצרים מסרבים מזה תקופה ארוכה לאשר את יציאתו של הניה לחו"ל מחשש שאיראן, טורקיה וקטאר ישבשו את יוזמתם לפיוס בין חמאס לפת"ח והם משתמשים באישור הנסיעה כאמצעי לחץ על אסמעיל הניה להגמיש את עמדותיו.

אולם, גם מאיראן לא צפויה לבוא לחמאס הישועה בתחום הכספי. איראן סובלת ממשבר כלכלי חמור שהחריף בגלל הסנקציות החדשות שהטיל עליה ממשל טראמפ, הממשל האמריקני גם מפעיל לחץ כבד על מדינות המפרץ שלא לסייע כספית לחמאס המוגדר כארגון טרור.

סיבה נוספת למצוקה הכספית של חמאס הינה הגידול בהוצאות, לארגון יש עשרות אלפי תומכים ופקידים הנמצאים ברשימת מקבלי המשכורות (PAY ROLL), כמו כן ישנן הוצאות שוטפות לקיים את קמפייין "צעדות השיבה" מדי שבוע והעולם האסלאמי שהיה מפנה את כספי התרומות לרצועת עזה מפנה כעת את התרומות האלה  לסוריה, לוב ותימן.

אחד המוסדות הרשמיים של חמאס הסובל מהמשבר הכספי החמור הינו ערוץ הטלוויזיה אל-אקצא שהינו השופר הרשמי של  הארגון וזרוע התעמולה שלו.

מצוקתו הכספית משקפת את המצוקה הכספית בארגון חמאס.

לארגון יש חובות גדולים מהעבר לאחר ששכר שירותים של חברות תקשורת כדי שיפיצו את שידוריו בלווין וגם בעקבות הרס הבניין שבו שכן במרכז העיר עזה בהפצצת חיל האוויר הישראלי ב-12 בנובמבר בשנה שעברה  בעקבות שידורי הסתה חריפה.

הערוץ משדר מאתר חילופי, באחרונה הוא הודיע על הפסקת שידוריו בגלל המצוקה הכספית אך מנהיג חמאס אסמעיל הניה התערב אישית כדי להבטיח את המשך השידורים.

לדברי מנהל הערוץ, וויסאם עפיפה, הוא זקוק לסכום של 4 מיליון דולר כדי לצאת מהמשבר הכספי שבו הוא נתון.

גם למוסדות אחרים של חמאס כמו מוסדות חינוך ואגודות צדקה יש מצוקה כספית והפקידים בהם מקבלים רק 50 אחוזים משכרם.

גורמים בחמאס אומרים כי הארגון בוחן כעת דרכים להדק את החגורה כמו הגדלת מיסי החבר בארגון, צמצום בהוצאות והידוק הקשר עם תורמים בעולם האסלאמי ובמדינות ערב ועם משטרים ידידותיים לארגון כדי לגייס כספים.

לכן, המשך קבלת הסיוע הקטארי מדי חודש הינה אספקת חמצן חיונית לארגון חמאס ולכלכלת הרצועה.

זוהי הסיבה שארגון חמאס איננו ממהר לשבור את הכלים עם ישראל  ולהעלות עוד יותר את רף האלימות בגבול,הוא מנהל מדיניות של "הליכה על הסף" ומדי פעם מאפשר שיגור רקטות לעבר ישראל וירי לעבר כוחות צה"ל על גבול הרצועה.

בחמאס טוענים כי שיגור 2  הרקטות בתקופה אחרונה נעשה על ידי גורמים ברצועה המתנגדים להבנות הרגיעה, אולם נראה כי מדובר בשקר גס, הארגון שיגר אותן וגם איפשר ירי לעבר חיילי צה"ל כדי להראות שהוא איננו בכיס של אף אחד וכדי לייצר לחץ קבוע על ישראל להעביר את הכסף הקטארי.

בחמאס טוענים עוד כי הארגון דבק  בהבנות הרגיעה וכי התקבלה החלטה אסטרטגית במוסדות הארגון בדבר רגיעה בגבול הרצועה ובמקביל פתיחת חזית חדשה מול ישראל בשטחי הגדה באמצעות הפעלת "חוליות רדומות", דוגמת החולייה שחבריה עשו את פיגועי הרצח בצומת עופרה ובצומת גבעת אסף, שיעשו "פיגועים איכותיים" נגד מתנחלים וחיילי צה"ל.

בכיר חמאס אוסאמה חמדאן אמר באחרונה כי הגדה המערבית "תפתיע את כולם" במה שהיא מכינה לכיבוש הישראלי.

במערכת הביטחון בישראל דוחים את הביקורת על ההסדר עם קטאר להעברת כספים לחמאס כי מדובר ב"סחיטה" ותשלום "דמי חסות" לארגון טרור, לדברי גורמי ביטחון בכירים הכסף המגיע מקטאר נועד למנוע פיצוץ במצב ההומניטארי ברצועה, חלק מהכסף הקטארי משמש למימון הדלק לגנורטורים בבתי החולים ברצועה שכבר עכשיו סובלים ממצוקה בגלל העיכוב בתשלום הפעימה ה-3.

כך או כך, עיכוב העברת כספי הפעימה ה-3 מקטאר לרצועה הפך למנוף לחץ על ארגון חמאס שמיתן את רף האלימות בהפגנות בגדר הגבול ביום שישי האחרון, , ארגון חמאס משתוקק מאוד לכסף הקטארי הוא יכול להשליט את השקט הנדרש אך כשסבלנותו פוקעת הוא שוב מאפשר הסלמה מסויימת נגד ישראל תחת שליטה כשהוא שולט בגובה הלהבות.

השאלה היא מה יהיה בעתיד, המענק הקטארי לחמאס הינו רק לתקופה של 6 חודשים, הוא מסייע באופן זמני במניעת הפיצוץ במצב ההומניטארי אך ברור שרצועת עזה יושבת על גבי הר געש שעומד להתפוצץ בכל רגע ומצריך פתרונות הרבה יותר רציניים מאשר העברת סכום של 15 מיליון דולר בכל חודש.