עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס יודע "תכנית המאה" והבחירות – חבית חומר נפץ שיוכל לנצל לטובתו

גורמים ביטחוניים בישראל מעריכים כי פירסום "עסקת המאה" האמריקנית ידחה את ישום ההסדרה עם חמאס ברצועת עזה, מכיוון שחמאס רוצה כעת להצטייר כמי שמוביל את המאבק נגד תוכנית השלום האמריקנית • חמאס יוזם הסלמה מתוך הערכה שידיה של ישראל כבולות בגלל מערכת הבחירות

מערכת הביטחון הישראלית  הכניסה בשבועות האחרונים לרצועת עזה צמיגים, מלט, מכסחות דשא ועוד רשימה של חומרים דו-שימושיים, שהכנסתם נאסרה בעבר, כדי לנסות ו"להרגיע את השטח", אולם ארגון חמאס איננו מסתפק בכך ומנסה להביא להסלמת המצב הביטחוני.

תכנית השלום של טראמפ: "זו לא הייתה ריצת ספירנט"

כבר לפני 3 שבועות השיק ארגון חמאס קמפיין הסתה חדש שנועד להתסיס את האווירה בהר הבית ובמערת המכפלה בחברון, הקמפיין נקרא "השחר הגדול" והוא קורא לפלסטינים לקיים מדי יום שישי בבוקר תפילות שחר המוניות בהר הבית ובמערת המכפלה במחאה על ניסיונות ישראל "לייהד" את שני האתרים הקדושים לאסלאם.

במקביל חלה הסלמה בגבול הרצועה,בשבועיים האחרונים שוגרו ברציפות מהרצועה עשרות בלוני נפץ  ו-12 רקטות ופצצות מרגמות, כמו כן ניסתה חוליית מחבלים לחדור לישראל באזור כיסופים ו-3 חבריה חוסלו על ידי צה"ל.

חמאס גם לא פעל למנוע ירי רקטות לעבר ישראל על ידי גורמים בג'יהאד האסלאמי ומאיץ את ניסיונותיו להוציא אל הפועל פיגועים משטחי הגדה.

צה"ל הקפיד להגיב על כל ירי ותקף יעדים של חמאס ברצועה, ישראל מטילה את האחריות להסלמה על חמאס אך תגובותיה הצבאית מדודות וזהירות.

בעקבות ירי הרקטות והפרחת בלוני התבערה הודיעה ישראל כי היא עוצרת החל מהבוקר הכנסת מלט לרצועת עזה ועח קיצוץ 500 היתרי כניסה לישראל עבור סוחרים עזתים.

גורמי הביטחון בישראל מעריכים כי ארגון חמאס הוא שעומד מאחורי ההסלמה האחרונה. בתחילה העריכו במערכת הביטחון כי מטרת ההסלמה היא לאותת למצרים וישראל כי הארגון איננו מרוצה מקצב ישום הבנות ההסדרה, גורמים בחמאס טענו באזני המודיעין המצרי כי ראש הממשלה נתניהו נוקט סחבת מתוך חשש שהדבר יפגע בו במערכת הבחירות לכנסת.

אולם, פירסום "עסקת המאה" האמריקנית הכניס אלמנט חדש להסלמה החמאסית נגד ישראל אשר התגברה גם לאחר שיחת טלפון מיו"ר הפרלמנט האיראני עלי לאריג'אני בשבוע שעבר למנהיג חמאס אסמעיל הניה השוהה בחו"ל. על פי גורמים בחמאס, בשיחה סוכם על הגברת "ההתנגדות" לתוכנית השלום האמריקנית.

נראה כי ארגון חמאס מנצל את חולשתה של הרש"פ אשר הגיבה ברפיסות על תוכנית "עסקת המאה" של טראמפ והוא מוביל קו לוחמני כדי שלא יואשם, כפי שמאשימים ברחוב הפלסטיני את הרש"פ, בשיתוף פעולה עם ישראל.

בארגון חמאס מעריכים כי ממשלת ישראל איננה מעוניינת בהפלת שלטונו ברצועת עזה או במבצע צבאי נרחב ברצועה לפני הבחירות לכנסת בחודש הבא, לכן הארגון מרשה לעצמו להסלים, גם הכסף הקטארי ממשיך לזרום לתוך הרצועה מדי חודש ללא שום בעיה מצדה של ישראל.

מצג של אחדות

 

במקביל להסלמה בשטח עושה מפגין ארגון חמאס מצג של אחדות וניסיון להגיע לפיוס לאומי עם תנועת פת"ח נוכח הסכנות הנובעות מ"עסקת המאה" האמריקנית.

מנהיג חמאס אסמעיל הניה התקשר לפני כמה ימים מחו"ל ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כדי לדון עמו בשת"פ כדי לסכל את "עסקת המאה".

השניים סיכמו כי מחמוד עבאס יגיע לרצועת עזה לפגישה עם הנהגת חמאס כדי לחדש את מאמצי הפיוס בין פת"ח לחמאס ולהיאבק יחדיו נגד תוכנית האמריקנית.

אולם,עיתון אלאח'באר הלבנוני המקורב לחזבאללה, דיווח ב-31 בינואר כי יו"ר הרש"פ נסוג בו  מהכוונה להגיע אישית לרצועת עזה וכי הוא ישגר בימים הקרובים משלחת בכירה של אש"פ בראשות עזאם אלאחמד  שתיפגש בעיר עזה עם נציגי חמאס והפלגים הפלסטינים כדי לדון בחידוש מאמצי הפיוס.

נראה כי מחמוד עבאס חושש מהתגובה של מדינות ערב המתונות, ושל ארה"ב וישראל ממה שנתפס כניסיון שלו להתקרב לחמאס המזוהה עם איראן.

גורמים ביטחוניים בישראל מעריכים כי פירסום "עסקת המאה" האמריקנית ידחה את ישום ההסדרה עם חמאס ברצועת עזה, מכיוון שחמאס רוצה כעת להצטייר כמי שמוביל את המאבק נגד תוכנית השלום האמריקנית.

ארגון חמאס ממשיך במדיניות של "הליכה על הסף" מול ישראל כשהוא מנצל את המצב הפוליטי הסבוך בגלל הבחירות להסלים את המצב בגבול הרצועה,נראה כי המגמה הזו תימשך עד לאחר הבחירות ב-2 במרץ ואז יעשה הארגון הערכת מצב לגבי ההמשך בהתחשב בתוצאות  הבחירות.