עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס ופתח' בדרך לפיוס בגדה?

שיחות רבות בין אבו מאזן שתייה ובין הנייה למשעל מובילות לכך שהארגונים לנוכח תכנית טראמפ מבקשים להגיע להסכמה ביניהם - פיוס בגדה ולהכיר בכך שבאופן סופי עזה תהיה נפרדת מהרש"פ

"בראיון מיוחד לאלג'זירה (13 מאי) הציג ראש הלשכה המדינית של חמאס, הניה, אסטרטגיה מקפת בת שלושה מרכיבים להתמודדות עם האתגרים הניצבים בפני הפלסטינים: כינון ממשלת אחדות מלאה, מחוייבות למאבק, ובלשונו ה"מוקאוומה", וגיבוש חזית ערבית-אסלאמית שתתמוך בפלסטינים ותתנגד להחלת הריבונות הישראלית ביו"ש.

בתוך כך מתעוררת השאלה האם גם חמאס בדרך להתפלג לשתי מחנות על קוו פרשת המים של בין הגדה לבין חוף הים של עזה? אולי קצת מוקדם מדיי לחזות שזה יקרה, אבל יש לשים לב לשורה של שיחות טלפון בין הנייה ומשעל מצד אחד, לבין אבו מאזן ושתייה מצד שני. על פי מקורות ברמאללה שני מנהיגי חמאס "בחוץ" ביררו עם ראשי הרשות הפלסטינית ברמאללה את האפשרות שגורמי חמאס והאירגוניים, ביחוד החזית העממית, ישתתפו בממשלה הפלסטינית הבאה ברמאללה, שתחליף את הממשלה הנוכחית בראשותו של מוחמד שתייה.

 

העיניים לכיוון האיחוד האירופי: הרש"פ נערכת להחלטה על הסיפוח

 

השיחות על הפיוס הפלסטיני לא נפסקו מעולם, ולא כל כך מהר ירדו מן הכותרות, כי בלי קשר למה שקורה בשטח, מי שמעלה את הנושא זוכה לאהדה ציבורית. אבל מה שמייחד את השיח האחרון הוא שלא דובר על פיוס בין הגדה לעזה, אלא רק פיוס בגדה. אילו באמת גורמי חמאס והחזית העממית ישתתפו בממשלה של הגדה בלבד, תהיה בזה הכרה כי הניתוק בין רמאללה לעזה הוא סופי.

על פי המקורות ברמאללה, אבו מאזן עמד על כך שגם עזה תהיה כפופה לממשלה ברמאללה, ועל זה שני מנהיגי חמאס שבסיסם בקטר ולא בעזה, לא יכלו להתחייב, או להבטיח בשמה כלום.

אבל, בהתייעצויות שהיו ברמאללה בסוף השבוע התברר שארגון פתח' נוטה לקבל את גישת משעל והנייה, מכיוון שהוא רוצה להדיח את שתייה, אשר בדרך טיפול במשבר הקורונה בגדה חיזק את תדמית "המדינה הממלכתית" על חשבון המיליציה החמושה. בהתייעצויות במהל סוף השבוע ארגון פתח' ציין שיש לקדם את תוכנית טראמפ ואת מהלך הסיפוח של ישראל בחידוש מפקדת האינתיפאדה, שתהיה הממשלה הבאה וזאת במטרה שלא תהיה ממשלה אזרחית מתפקדת אלא ממשלה של מאבק הארגונים השונים.

בראשות הממשלה הזו אמורים לעמוד או ג'יבריל רג'וב או מחמוד אל-עאלול. ג'יבריל רג'וב מקורב לקטר, ומינויו עולה בקנה אחד עם צירוף חמאס/חוץ לממשלה ברמאללה, אבל מכיוון שתפקיד ראש הממשלה שמור לאזור שכם, ובחברון, שאותה מייצג רג'וב, אין לו אהדה והשפעה של ממש, הרי סיכויי עאלול גבוהים יותר. סוכם, כי ברגע שמשבר הקורונה יחלוף תוחלף "ממשלת הממלכתיות" ב"ממשלת המאבק".

בתוך כך, מנהיג החזית העממית העצור בישראל, אחמד סעדאת, שלח איגרת לאבו מאזן ובה סיים למעשה את המשבר ביניהם, שנבע קרוב לוודאי מחוסר יכולתו של אבו מאזן להמשיך לממן את החזית העממית בגדה. סעדאת הביע תמיכה ברעיון להקים ברמאללה "ממשלת מאבק" בסיפוח ובתוכנית טראמפ.

ישראל והרש"פ – המאבק על משכורות המחבלים

החזית העממית יצאה במתקפה על פתח' בגדה אחרי שבגלל המצוקה הכספית הרשות הפלסטינית הפסיקה את התמיכה הכספית לחזית, והיא מחרימה את אירועי אש"ף בגדה. מכיוון שאת השיחות ניהלו משעל והנייה מדוחא, אין להוציא מכלל אפשרות שקטר עמדה מאחורי השיחות עם הבטחה לסייע במימון הרשות. כיום, רמאללה לא מאשרת לקטר לתרום לגדה, לא תקציבית ולא דרך NGOS, וגם הכתף הקרה שנתנה לפרוייקט רוואבי נובע מן המימון הקטרי.