עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס והגא"פ על סף פיצוץ וישראל תשלם את המחיר?

חמאס התלונן למודיעין המצרי כי ארגון הג'יהאד האסלאמי הוא שעומד מאחורי ההסלמה עם ישראל • גורמי ביטחון בכירים בישראל אומרים כי מדובר בטענה שקרית אולם בין חמאס לג'יהאד האסלאמי קיימת מתיחות על רקע דברים שאמר מנהיג הארגון זיאד נח'אלה על המלחמה האחרונה

על פי גורמים ברצועת עזה, ארגון חמאס מאשים בחדרי חדרים את ארגון הג'יהאד האסלאמי כי הוא זה שאחראי להסלמה בגבול רצועת עזה בה נפצעו 24 פלסטינים ונפצע באורח אנוש לוחם מג"ב בראל שמואלי.

אמנם, המחבל שירה בלוחם מג"ב הינו פעיל חמאס מוכר, אך בשיחות של הנהגת חמאס עם המודיעין המצרי מאשימים בכירי הארגון את ארגון הג'יהאד האסלאמי בליבוי הרוחות במהלך העצרת הגדולה על גבול הרצועה שהביאה להתפרעויות על גדר הגבול.

סביר להניח שמדובר בעוד שקר של חמאס כדי להפיס את הזעם של המודיעין המצרי שזועם על חמאס שהפר את הבטחתו לשמור על השקט לאחר שראש המודיעין המצרי עבאס כאמל הצליח להשיג מישראל כמה ויתורים בנושא הכנסת הכסף הקטארי לרצועה והעברת סחורות ובחומרי בניה דרך המעברים לפרוייקטים של מים וביוב ברצועת עזה.

המודיעין המצרי ביקש מחמאס להעביר את העצרת הגדולה בשבת שעברה מגבול הרצועה לתוך העיר עזה, אך הנהגת חמאס סירבה והתחייבה לשמור על השקט. בפועל קרה בדיוק ההיפך.
מצרים זועמת לאחר שהתחייבה בפני ישראל שהשקט יישמר, בהסתמך על ההבטחה שקיבלה מארגון חמאס, מצרים סגרה אתמול את מעבר רפיח בשני הכיוונים ,עד להודעה חדשה, כדי ללמד את חמאס לקח לבאות.

אולם, כל התקרית הזו מעידה על משהו נוסף שמסתתר מתחת לפני השטח והוא המתיחות הקיימת בשבועות האחרונים בין ארגון חמאס לארגון הג'יהאד האסלאמי על רקע ראיון מקיף שהעניק זיאד נח'אלה, מנהיג הג'יהאד האסלאמי, לאתר "ערבי 21" המזוהה עם תנועת "האחים המוסלמים".

זיאד נח'אלה העניק ב-2 באוגוסט ראיון במשרדו בשכונת א-דאחייה בבירות לאתר "ערבי 21" מדובר בראיון מקיף שאורכו כ-3 שעות שבמהלכו הוא סיפק כמה כותרות מרעישות שחלקן הרגיז את ארגון חמאס.

המלחמה האחרונה ברצועת עזה

נח'אלה הביע הסתייגות ברורה מהתיאורים של חמאס לגבי תוצאות המלחמה האחרונה ברצועה שהציגו אותה כ"ניצחון" על ישראל.

המלחמה הייתה "הישג לאומי נחשב" אמר זיאד נח'אלה בראיון עמו אולם הוא סירב להציג אותו כ"ניצחון". נח'אלה הדגיש את הצורך בחזרה למאבק נגד הכיבוש הישראלי בגדה המערבית ואמר כי זוהי המשימה של הפלגים הפלסטינים כשהוא מותח ביקורת סמויה על כך שחמאס מתמקד ברצועת עזה.

"בעקבות המלחמה האחרונה, הערבים והפלסטינים מרגישים שאפשר להביס את ישראל. הישראלי החל להבין שהוא חי במדינה מאויימת שאן בה ביטחון, המלחמה יצרה תחושה אצל הישראלי במשך 11 ימים שהוא חי תחת איום.
אינני יכול לומר שהשגנו במלחמה הזו ניצחון אף היה זה הישג חשוב בדרך לשחרור פלסטין והיא איננה דרך קצרה."

"זה איננו ניצחון כפי שמתואר בהגזמה רבה בתקשורת (הערבית)", אמר זיאד נח'אלה,"אנחנו באותו המקום ובאותה הגיאוגרפיה, ישראל ממשיכה בפעולות עויינות ועושה כל מה שברצונה, היא עדיין צרה על רצועת עזה וממשיכה בצעדיה נגד מסגד אל-אקצא, אנחנו עכשיו במערכה לשמור על מה השגנו ואנו חייבים להיות משוכנעים בשינויים אשר קרו".

"מדובר בהישג מורלי ולא חומרי בהיקף של ניצחון. הדיבורים על ניצחונות שונים מכיוון שהמאבק שלנו נגד "הפרויקט הציוני" הוא מורכב וגדול".

הפיוס בין הפלגים

"הפיוס בין הפלגים הפלסטינים איננו אפשרי", אמר זיאד נח'אלה, "כל תיווך במסגרת הזו הינו בזבוז זמן, איך אפשר לגשר על 2 גישות סותרות זו את זו? אחת שמאמצת את ה"התנגדות" והשנייה שמתנגדת לה."

הקשר עם איראן

זיאד נחאלה התייחס לקשר של ארגונו עם איראן ואמר:
"הטענה שאנו חלק מאיראן איננה נכונה, אנו חלק מהעם הפלסטיני ואנו תנועה סונית פלסטינית עצמאית, איראן תומכת בעם הפלסטיני והיא מדינה שיכולה להתעמת עם ארה"ב, יש לאיראן עמדה כלפי ישראל והיא תומכת בעם הפלסטיני וזכותו לחופש. האם אנו צריכים לדחות את התמיכה שלהם בבעיה הפלסטינית. איראן קשורה גם לארגון חמאס, לא רק לג'יהאד האיסלאמי."

הסדר עם ישראל

לדברי זיאד נח'אלה, "הסדר עם ישראל הוא דבר בלתי אפשרי" הוא אמר כי ארגונו העריך מאז הסכמי אוסלו ב-1993 כי "המסלול הזה יכשל, והפלסטינים יקלעו למצוקה מבלי להקים מדינה פלסטינית".

"ניתן להקים מדינה פלסטינית", אמר זיאד נח'אלה, רק לאחר שינוי במאזני הכוח ובאמצעות ההתנגדות. מסלול ההסדר עם ישראל לא יביא לפלסטינים את זכויותיהם ואת הקמת מדינתם".

אסור להפריז במתיחות בין חמאס לג'יהאד האסלאמי, היריבות הזו בין שני הארגונים קיימת זמן רב והיא דבר טבעי בזירה הפוליטית הפלסטינית, למרות היריבות ביניהם שני הארגונים מאוחדים במאבק שלהם נגד ישראל.

המתיחות הגיעה לשיא לאחר חיסולו של בכיר הג'יהאד האסלאמי בהאא' אבו אלעטא על ידי צה"ל במסגרת מבצע "חגורה שחורה" בנובמבר 2019.

הג'יהאד האסלאמי הגיב במתקפת רקטות על ישראל שנמשכה יומיים, לראשונה ארגון חמאס נמנע מהילחם לצד ארגון הג'יהאד האסלאמי מכיוון שהפרובוקציות שעשה בהאא' אבו אלעטא מול ישראל פגעו באינטרסים של הארגון ויחסיו עם המודיעין המצרי, אולם, מאז יושרו ההדורים בין שני הארגונים והג'יהאד האסלאמי נלחם לצד חמאס במבצע "שומר החומות".

באחרונה ביקרו יחדיו זיאד נח'אלה ומנהיג חמאס אסמעיל הניה בטהרן והשתתפו בטקס שבועת האמונים של נשיא איראן החדש אברהים ראיסי בפרלמנט האיראני.

בחמאס אומרים כי זיאד נח'אלה מקנא בהישגי חמאס במלחמה והיוזמה שלו לירות רקטות על ירושלים ולפתוח במבצע "חרב ירושלים" ולכן הוא מסרב לקרוא להישגי חמאס במלחמה במילה "ניצחון".

ימים יגידו עד כמה המתיחות הזו בין שני הארגונים היא אכן רצינית.