עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס וגא"פ נגד סעודיה ואיחוד האמירויות

חמאס משחקת משחק כפול, היא מאפשרת הפגנות ברצועת עזה נגד סעודיה ואיחוד האמירויות, אך מודיעה רשמית כי איננה מתערבת בעניינים הפנימיים של מדינות ערב • גורמי ביטחון בישראל מעריכים כי הסלמה במלחמה בתימן עלולה להביא להסלמה ברצועה וגם להתקפה על ישראל

ארגוני הטרור הפלסטינים שמרו על שתיקה בשבוע שעבר לאחר ההתקפה הקשה של המורדים החות'ים בתימן, באמצעות טילים בליסטיים ומל"טים מדוייקים, על המתקנים הכלכליים של אבו דאבי.

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

גם הרש"פ התעלמה מהנושא, רק כמה ימים אחרי ההתקפה פירסמה הרש"פ ב-23 בינואר הודעת גינוי להתקפה החות'ית "שכוונה לעבר מטרות אזרחיות באבו דאבי והביאה למותם של אזרחים חפים מפשע" וקראה לסיים את הסכסוך בתימן.

היחסים בין הפלסטינים לאיחוד האמירויות החריפו מאוד לאור העובדה שאיחוד האמירויות התעלמה מהם ומהחלטות הליגה הערבית וחתמה ב-2020 על הסכם נורמליזציה עם ישראל.

אולם, בסוף השבוע שעבר, אחרי שבאה תגובת הנגד של הקואליציה הערבית בראשות סעודיה נגד המורדים החות'ים בתימן התעוררו ארגוני הטרור לפעולה.

בהפצצה של כוחות הקואליציה הערבית על העיר סעדה בתימן נהרגו 70 בני אדם ולמעלה מ-100 אחרים נפצעו, המורדים החות'ים טענו כי מדובר ב"טבח מתוכנן" שבו נהרגו נשים וילדים ואיימו בתגובה קשה.

ארגוני הטרור הפלסטינים: חמאס,הג'יהאד האסלאמי והחזית העממית לשחרור פלסטין שלחו את תומכיהם לרחובות הרצועה להפגין נגד סעודיה ואיחוד האמירויות.

בכמה מקומות ברצועה הונפו בסוף השבוע שעבר בהפגנות כרזות תמיכה במנהיג החות'ים עבד אלמאלכ אלחות'י וכרזות תמיכה באיראן וחזבאללה.

המפגנים קראו קריאות בגנות סעודיה, ארה"ב וישראל.

באחת התמונות של מנהיג החות'ים עבד אלמאלכ אלחות'י שהונפו בהפגנות נכתב כי הוא "שהיד", דבר שעורר ספקולציות כי הוא נהרג באחת מהפצצות הקואליציה הערבית בתימן, ייתכן שמדובר בטעות או שאכן הוא מת ודבר מותו הוסתר.

ח'אלד אלבטש, חבר הלשכה המדינית של הג'יהאד האסלאמי אמר ב-22 בינואר:

"המלחמה של כוחות הקואליציה הערבית בהובלת סעודיה ואיחוד האמירויות הערביות בתימן היא אבסורדית והנהנים הגדולים ביותר מהמשך התוקפנות הם הכיבוש הישראלי וארצות הברית.

בכיר חמאס מחמוד א-זהאר, מתומכיה הגדולים של איראן בהנהגת חמאס הופיע בערוץ "אל-מיאדין" הלבנוני, שופרו של ארגון חזבאללה, ושפך אש וגופרית על איחוד האמירויות.

הוא קרא לאמירתים "הציונים הערבים" והאשים אותם ב"ביצוע פשעים נגד העם התימני".

הוא הדגיש כי ל"עם התימני יש את הזכות להגן על עמו מפני כל סוג של תוקפנות".

הנהגת חמאס הרשמית נזהרת מאוד מלתקוף בגלוי את סעודיה ואת איחוד האמירויות אבל היא נתנה "אור ירוק" להפגנות ברצועה.

בימים אלה דן בית משפט בסעודיה באפשרות להקל בעונשם של עשרות פעילי חמאס שנדונו לעונשי מאסר של עד 15 שנים לאחר שהורשעו בהברחת והלבנת כספים לזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה באמצעות חלפנים בטורקיה.

תנועת חמאס מנסה לשפר את מעמדה בסעודיה ובאיחוד האמירויות שבהן היא מוגדרת באופן רשמי כ"ארגון טרור".

בעקבות ביקורת קשה במדינות המפרץ על ההפגנות ברצועת עזה נגד סעודיה ואיחוד האמירויות פירסמה חמאס ב-23 בינואר הודעה רשמית שבה אמרה כי עמדתה ידועה וקבועה כי "איננה מתערבת בעניינים פנימיים של מדינות וסכסוכים ביניהן" וכי "יש להימנע מכל צעד שעלול לפרוץ את שורת האחדות של האומה הערבית ולפגוע ביציבותה".

חמאס משחקת משחק כפול, היא יכולה הייתה למנוע את ההפגנות נגד סעודיה ואיחוד האמירויות ברצועה באמצעות מנגנוני הביטחון שלה, הרי היא שולטת ברצועה ביד ברזל, אבל היא הסתפקה בכך שהודיעה שהן לא משקפות את עמדתה שאין להתערב בעניינים הפנימיים של מדינות ערב.

המלחמה בתימן נמשכת כבר 7 שנים בין הממשלה החוקית לבין המורדים החות'ים שהצליחו להשתלט על חלקים גדולים מהמדינה, ההסלמה האחרונה מצידם בהתקפה על איחוד האמירויות באה בעיתוי שבו מתרחשים שני תהליכים חשובים: שיחות הגרעין בווינה והתקרבות מדינית ודיאלוג בין איחוד האמירויות לבין איראן ובין איראן לסעודיה.

נראה כי האיראנים מנסים להפעיל לחץ על המעצמות בשיחות הגרעין בווינה באמצעות הסלמה על ידי המורדים החות'ים ובאותה ההזדמנות מנסים גם לעורר את תומכיהם הפלסטינים ברצועת עזה להפגנות נגד מדינות המפרץ, האיראנים הם מחושבים מאוד ושום פעילות הקשורה לשלוחותיהם במזרח התיכון איננה מקרית.

הם מנצלים כל אירוע כדי להסית נגד סעודיה,איחוד האמירויות, ארה"ב וישראל.

המורדים החות'ים הם קלף בידיה של איראן וכך גם ארגוני חמאס והג'יהאד אסלאמי, מה שקורה ברצועת עזה ממחיש את צדקת הטענות של ישראל – איראן הקימה תמנון טרור רב זרועות בכל רחבי המזרח התיכון,ראשו של התמנון נמצא בטהראן והוא מפעיל את זרועותיו בתיאום מלא כדי להשיג את מטרותיו.

גורמי ביטחון בישראל מעריכים כי הסלמה במלחמה בתימן עלולה להביא להסלמה ברצועה וגם להתקפה על ישראל, החות'ים הבטיחו התקפות נוספות על איחוד האמירויות.

מועצת הביטחון של האו"ם גינתה את ההתקפה החות'ית על איחוד האמירויות, אולם מזכ"ל האו"ם גוטרש מצא לנכון לגנות גם את התקפת הקואליציה הערבית בעיר סעדה בתימן.

המאמצים הבינלאומיים לנסות לעצור את המלחמה העקובה מדם בתימן נמשכים ללא הצלחה, המורדים החות'ים מאיימים להסלים את המערכה נגד איחוד האמירויות וסעודיה וצריך לקחת בחשבון כי כל הסלמה כזו תשפיע גם על המתרחש ברצועת עזה.

גם ישראל מאויימת, בשבוע שעבר שיגר מנהיג החות'ים בתימן, עבד אלמאלכ אלחות'י, איומים לעבר ישראל, גורמי ביטחון בישראל מעריכים כי נמל אילת, הכור האטומי בדימונה ויעדים נוספים בישראל עלולים להיות כלולים ב"בנק המטרות" של החות'ים.

הם הוכיחו בהתקפות על המתקנים הכלכליים  באבו דאבי ועל מתקני הנפט בסעודיה ב-2019 באמצעות טילים בליסטיים ומל"טים מדוייקים, כי יש להם יכולות תקיפה מצויינות למרחקים ארוכים וכי הם יכולים לפגוע גם בישראל.