עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס השתתף בחמ"ל הלחימה ב"עלות השחר" ושמר בעיקר על עצמו

לארגון חמאס היה מגוון של שיקולים מדוע לא להשתתף במערכה נגד ישראל לצד הג'יהאד האסלאמי •  חמאס פועל על פי האינטרסים שלו ומקפיד על עצמאות ההחלטה שלו למרות שגם הוא מקורב לאיראן

ארגון חמאס לא השתתף בלחימה נגד ישראל, לצד ארגון הג'יהאד האסלאמי במבצע "עלות השחר" למרות שנציג של הזרוע הצבאית שלו ישב בחמ"ל המשותף של הפלגים הפלסטינים שנפתח בעזה לצורך המבצע שהג'יהאד האסלאמי קרא לו "אחדות הגזרות".

הצטרפו לטלגרם שלנו – לחץ כאן

הטענה של גורמים ביטחוניים בישראל כי המדיניות הישראלית לפצל בין חמאס לג'יהאד האסלאמי הצליחה היא מוגזמת, מדובר בהסכמה מראש בין שני הארגונים שאין לה שום קשר לישראל.

הם סיכמו מראש כי המערכה נגד ישראל תהייה מוגבלת ולא "מערכה פתוחה", כך מסביר דובר חמאס חאזם קאסם, לדבריו, נציג חמאס בחמ"ל עסק ב"תיאום" הפעולות ברצועת עזה והסיכום בין חמאס לג'יהאד האסלאמי היה להשאיר "דלת פתוחה" למאמצי התיווך כדי להשיג הפסקת אש.

אין זו הפעם הראשונה שחמאס לא מצטרף ללחימה של הג'יהאד האסלאמי נגד ישראל, כך קרה במבצע "חגורה שחורה" ב-2019 לאחר שישראל חיסלה את בהאא' אבו אלעטא בכיר הג'יהאד האסלאמי.

ארגון הג'יהאד האסלאמי ניהל את הלחימה נגד ישראל על פי הנחיות איראן שמממנת אותו באופן מלא ומספקת לו אמצעי לחימה, גם לחמאס יש קשר הדוק לאיראן וסגן ראש הלשכה המדינית צאלח אלערורי הוא איש הקשר הקבוע לטהראן, אבל היא מקפידה לשמור על עצמאות ההחלטה של מוסדותיה במיוחד לאור העובדה שיש לה קשר גם למדינות סוניות, כמו מצרים ואלג'יריה, והיא מחוייבת להסכם הרגיעה עם ישראל שהושג בתיווך מצרי אחרי מבצע "שומר החומות" במאי 2021.

לג'יהאד האסלאמי, בניגוד לחמאס, יש אסטרטגיה שקבע מנהיגו זיאד אלנח'אלה של "העסקת האויב" באופן תמידי באמצעות שיגורי רקטות מהרצועה לעבר ישראל, ללא נטילת אחריות ובכך לשמור על מרחב ההכחשה, מה שנקרא בעגה הצה"לית "טפטופי רקטות".

ארגון הטרור פשוט רצה לשמור על הישגיו עד כה שאליהם הגיע בזכות מתקפת הפתע שלו על ישראל במאי 2021 שאותה הוא מכנה מבצע "חרב ירושלים" וישראל קוראת לה "שומר החומות".

אפשר להסביר את החלטתו שלא להשתתף בלחימה בסיבות הבאות:

א.חמאס הוא הריבון ברצועה האחראי גם למצב הכלכלי והחברתי, הוא לא רצה שיותר משני מיליון פלסטינים החיים ברצועה יאבדו את ההקלות ההומניטריות והסיוע הבינלאומי, את אספקת החשמל והדלק, את המענק הקטארי החודשי לנזקקים בסך 30 מיליון דולר ואת היכולת לייבא ולייצא סחורות.

ב. רצון של חמאס שמצרים תאיץ את שיקום הרצועה מנזקי המלחמה האחרונה,לפני כמה שבועות החלו תיאומים בין חמאס למצרים על האצת השיקום.

הנהגת חמאס גורסת כי אין לצאת לסבב לחימה נגד ישראל בכל שנה וכי צריך לתת לאוכלוסיית הרצועה אוויר לנשימה וזמן התאוששות מסבב לסבב –  אי אפשר לגזור על הציבור העזתי גזירות שהוא אינו יכול לעמוד בהן.

ג. חמאס עדיין לא השלים את שיקום מערך המנהרות ("המטרו") שנפגע במבצע "שומר החומות" ואת חידוש מלאי הרקטות.

ד. חמאס רוצה להתקדם לעבר עסקת חילופי שבויים חדשה עם ישראל. לפני שבועיים חלה התקדמות במאמצי התיווך של מצרים בנושא והוא חשש שמלחמה חדשה תשבש אותם.

 

אלה היו השיקולים העיקריים של חמאס להחלטתו שלא להצטרף ללחימה, עכשיו הגיע תור הגזרים שהוא יקבל ממצרים וישראל על כך שהוא שמר על הבנות הרגיעה.

מצרים תעניק לרצועת עזה הקלות במעבר אנשים וסחורות במעבר רפיח ותאיץ את תהליך שיקום הרצועה וישראל תעניק הקלות נוספות כמו הגדלת מספר הפועלים העזתיים העובדים בישראל ל-20 אלף איש.

ישראל החזירה במהירות את שגרת החיים לרצועה, היא פתחה את מעברי הגבול, את מרחבי הדיג ואיפשרה חזרת הפועלים לעבודה בישראל.

ההערכה של מערכת הביטחון היא שחמאס מעוניין בהמשך הרגיעה ולכן אפשר להעניק לרצועה הקלות נוספות, הדבר הזה יחזק את מעמדו נוכח הביקורת הקשה עליו ברחוב העזתי על כך שלא נחלץ לסייע בלחימה לג'יהאד האסלאמי.

המדיניות הזו של חיזוקו של ארגון הטרור היא חרב פיפיות, ייתכן שהיא תסייע לישראל בטווח הקצר, אך היא עלולה להזיק לה בטווח הרחוק יותר.