עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס – ההסדרה מעל הכל

הביקור של הנייה באיראן אמנם עורר זע רב בקהיר אולם בכיר בתנועה טוען כי הביקור היה ביקור של כבוד • חמאס בוחנת את השינויים באזור ומנסה להתאים עצמה

חמאס חידשה בסוף השבוע את שיגור בלוני הנפץ לעבר ישראל. יש הקושרים בין חידוש שיגורי הבלונים לבין מסע הנקמה של איראן על חיסולו של מפקד כח אל קודס, קאסם סולימאני, אולם לדעתי אין לראות את הדברים בהקשר זה , אלא בהקשר מאמצי ההסדרה המתעכבים בגלל הבחירות בישראל.

השתתפותו של איסמעיל הנייה בטקסי האבל על סולימאני באיראן עוררו את הרושם כאילו חמאס מתגייס למסע הנקמה בארצות הברית ובעלות בריתה, אבל מהר מאוד התברר כי לא כך הם פני הדברים. חמאס לא יעשה זאת. בסדר העדיפות שלו, הסדרת המצב בעזה והיא עומדת לפני כל דבר אחר.

למי שפקפק בכך ועדיין נתן סיכוי גבוה לכך שחמאס יתגייס לטובת המאמץ האיראני, אם יש כזה, באו דבריו של ח'ליל חיה, מצמרת חמאס, שעיקר תכליתם היה להסיר על ספק שאין פניה של חמאס לעימות עם ארה"ב או ישראל בגלל הרצון האיראני. חיה אמר כי ביקור הנייה היה ביקור של כבוד למי שתרם כל כך הרבה למען הפלסטינים, ולא בכדי ליצור ציר אזורי עם איראן, וכי חמאס מוכנה ליחסים ולביקורים עם כל מדינות ערב, והדגיש את הרצון להתקרב לסעודיה. כמו כן הדגיש כי היחסים הפושרים עם ריאד הם ביוזמתה של סעודיה, ולא של החמאס.

עמדת חמאס הזאת בולטת דווקא מול המאמץ האיראני להבליט את שחרור ירושלים ופלסטין כדי לאחד את הערבים מאחוריה, ובמטרה לפלג את המתקוממים בתוכה. על מנת להדגיש את חשיבות גיוס הערבים מאחורי איראן, מנהיג איראן, ח'מנאי, טרח לנאום את נאום סוף השבוע שלו בערבית, ולא בפרסית כמקובל.

מדוע חמאס לא ממהרת להתגייס תחת הדגל האיראני, דווקא עכשיו שאיראן צריכה זאת במיוחד? חמאס בוחנת את השינויים האזוריים אחרי חיסול סולימאני. בלבנון למשל, בנבטייה השיעית, היו בסוף השבוע הפגנות נגד חיזבאללה, גם בעיראק המצב מסלים.

בשעה זו חמאס צריכה את מצרים, ומצרים עסוקה בלוב אל מול המעורבות התורכית שם והאיום להקמה של ממשלה הנתמכת על ידי "האחים המוסלמים", יישות דמוית חמאס ממערב למצרים, דבר שמצרים תתקשה לקבל.

חמאס בעבר בגדה בסוריה של אסד ברגע האמת עם פרוץ המרד הסוני נגד השיעים. האם חמאס/עזה עומדת לפני תפנית דומה? ימים יגידו.

. https://www.maannews.net/Content.aspx?id=1005364