עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס דורש את שחרור ברגותי וסעאדאת

בקהיר החלו הדיונים בין המודיעין המצרי למשלחת של הזרוע הצבאית של חמאס על מתווה מצרי לחילוץ המו"מ על עסקת חילופי השבויים מן המבוי הסתום • חמאס דורש שחרור מאות  מחבלים רוצחים וכמה ממנהיגי הטרור, ישראל מתנגדת בתוקף • במקביל מבקש חמאס סיוע ממצרים בתיקון מערך הביצורים שלו

בעקבות המלחמה האחרונה ברצועת עזה, הפך נושא עסקת חילופי שבויים חדשה בין ישראל לחמאס לאחד הנושאים החשובים מכיוון שישראל מתנה את שיקום רצועת עזה בהחזרת 4 השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים בידי חמאס.

על פי גורמים מצרים, משלחת ביטחונית של חמאס בראשותו של מרוואן עיסא, סגנו של רמטכ"ל הזרוע הצבאית מוחמד דף, הגיעה אתמול לקהיר לשיחות עם המודיעין המצרי על עסקת חילופי השבויים, אחריה תגיע משלחת ביטחונית ישראלית לקהיר לדון באותו נושא.

מצרים גיבשה מתווה משלה כדי לקדם את ההגעה לעסקה. גורמים מצרים אומרים כי ממשל ביידן לוחץ בכל כוחו על הנשיא א-סיסי לגשר על הפערים בין עמדות ישראל וחמאס ולהוציא את העסקה אל הפועל מכיוון שההגעה לעסקה תקדם את סיכויי שיקום הרצועה ותשפר את הסיכויים להשגת רגיעה ארוכת טווח.

 

גורמים בחמאס טוענים כי לזרוע הצבאית של חמאס יש בקשות ממצרים עצמה כדי שתסייע לה בשיקום מערך הביצורים והמנהרות שנפגע במלחמה משום שלטענתה היא איננה רוצה להשתמש בכספים שנועדו לשיקום התשתית האזרחית ברצועה. יתכן שמדובר בספין תקשורתי.

 

בכל מקרה, מנהיג חמאס יחיא סינוואר כבר רמז לפני כמה ימים כי ארגונו דורש שחרור 1,111 מחבלים במסגרת העסקה שתהייה, לטענתו, גדולה יותר מעסקת שליט ב-2011 שכללה שחרור 1027 מחבלים.

 

ארגון חמאס דורש שבמסגרת העסקה ישוחררו מאות מחבלים רוצחים. ישראל מתנגדת בתוקף.

 

מעבר להישג והתמיכה שיקבל ברחוב הפלסטיני בעצם שחרור האסירים הבטחוניים , דבר שהרש"פ לא הצליחה לעשות, ארגון חמאס רוצה לקטוף גם רווחים פוליטיים מהעסקה בכל הקשור למעמדו העתידי בכל הקשור לאש"פ, חמאס לא מסתיר את כוונתו להשתלט על אש"פ ועל המועצה הלאומית הפלסטינית (מל"פ).

גורמים בכירים בפת"ח מגלים כי ארגון חמאס דורש כי במסגרת העסקה החדשה עם ישראל ישוחררו בכיר פת"ח מרוואן ברגותי ואחמד סאעדאת, מנהיג ארגון החזית העממית.

חמאס דרש את שחרור מרוואן ברגותי במסגרת "עסקת שליט", אך נאלץ לוותר בעקבות התנגדות ישראל. במקביל הרש"פ פעלה מאחורי הקלעים כדי לטרפד את שחרור מרוואן ברגותי מן הכלא כדי שלא יהווה איום פוליטי על יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

מרוואן ברגותי מרצה בכלא הישראלי עונש של 5 מאסרי עולם אחרי שהורשע ברצח  אזרחים ישראלים במהלך האינתיפאדה השנייה.

ברגותי היה אדריכל הטרור של האינתיפאדה השניה ויד ימינו של יאסר ערפאת, הוא זוכה לאהדה גדולה ברחוב הפלסטיני שהצמיד לו את הכינוי "נלסון מנדלה הפלסטיני".

מרוואן ברגותי התכוון להתמודד בבחירות לנשיאות  מול יו"ר הרש" ותמך ברשימת "אל-חוריה" (החופש) לבחירות לפרלמנט שהקימו נאצר אל-קידווה ורעיתו פדווא.

יו"ר הרש"פ, שחשש מהפסד של רשימת פת"ח בבבחירות לפרלמנט והפסד שלו בבחירות לנשיאות, ביטל את הבחירות שהיו אמורות להתקיים ב-22 במאי בתירוץ שישראל אוסרת על השתתפות תושבי מזרח ירושלים בבחירות.

אחמד סעאדאת, מנהיג ארגון החזית העממית כלוא בישראל ושפוט לעונש מאסר של 30 שנים בגלל שתכנן ואירגן את רצח השר הישראלי רחבעם זאבי (גנדי) ז"ל.

חמאס מפעיל לחץ על ישראל באמצעות המתווכים כי ברגותי וסעאדאת ישוחררו במסגרת העסקה החדשה, מבחינתו, שחרורם יתן לו נקודות נוספות ברחוב הפלסטיני ויבליט את כישלונה של הרש"פ.

מבחינת הרחוב הפלסטיני, מדובר בשני סמלים לאומיים וחמאס רוצה לקבל את הקרדיט על שחרורם, בין היתר כדי להבליט את העובדה כי הוא המוביל את העימות נגד ישראל וראוי לעמוד בראש אש"פ ולא תנועת פת"ח.

שחרורו האפשרי של מרוואן ברגותי במסגרת עסקת החילופין צפוי ליצור רעידת אדמה פוליטית גדולה בשטחים ולזרז את סילוק ההנהגה הותיקה של פת"ח מהשלטון והזרמת דם חדש לתנועת פת"ח.

שחרורו של מרווואן ברגותי מהכלא תלוי בראש ובראשונה בהסכמתה של ישראל, ספק רב אם ישראל תסכים לשלם את המחיר ולחזק את חמאס דווקא בעת שארה"ב וישראל פועלות כדי לחזק את שלטון הרש"פ ולהחליש את חמאס כלקח עיקרי ממבצע "שומר החומות".

סביר להניח כי אם עבאס יעביר מסר לישראל כי הוא מתנגד לשחרורו של ברגותי מכיוון שהדבר עלול להחלישו, היא תקבל את בקשתו והנושא ירד לגמרי מעל הפרק. המגמה הישראלית היא להעניש את מרוואן ברגותי בגלל פעילות הטרור שלו וכדי שעונשו ירתיע אחרים מללכת בדרכיו.

אולם, לא ברור עדיין מה תהיה המדיניות הישראלית בנושא זה בעקבות עלייתה לשלטון של הממשלה החדשה בראשותו של נפתלי בנט.

ברש"פ  לא מרוצים מהתקדמות המגעים לעסקת חילופי שבויים בין ישראל לחמאס, גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי עסקה כזו תחזק את מעמדה של תנועת חמאס בשטחים ותחליש את מחמוד עבאס.

ביצוע העסקה יתן נקודות רבות לארגון חמאס ברחוב הפלשתיני והיא יצטייר כמי שהציל את חייהם של אסירים ביטחוניים מבוגרים וחולים בתקופת משבר הקורונה וישגר מסר כי ישראל נכנעת ללחץ הטרור וזו השפה היחידה שהיא מבינה ולא שפת המו"מ שבה מדברת הרש"פ עמה.

מחמוד עבאס חושש גם כי המחבלים הבכירים שישוחררו בעסקה והינם תושבי הגדה ישובו לבתיהם ויקימו תשתיות טרור חדשות נגד הרש"פ ונגד ישראל, דבר שיסבך את המאבק בטרור בתחומי הרש"פ ועלול לסכן את שלטונו.