עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס בדרך להקמת צבא סדיר בתיאום עם איראן

מנהיג חמאס אסמעיל הניה מגלה כי ארגונו נערך להקים צבא סדיר תחת השם "צבא אלקודס" שילחם בישראל • הקמת הצבא החדש היא בחסותה של איראן אשר תספק לו אמצעי לחימה וחלק מגיבוש החזית החדשה של איראן נגד ישראל

בכיר חמאס, צאלח אלעארורי, שעמד בראש משלחת חמאס שביקרה בחודש שעבר בטהרן ונפגשה עם המנהיג העליון ח'מינאי והגנרל קאסם סולימאני, הגדיר את הביקור כ "ביקור היסטורי", לאחר מכן התברר ממקורות איראנים וגורמים בחמאס כי בביקור סוכם על פתיחת חזית חדשה ורחבה נגד ישראל.

ענברי: "הנוער בעזה מתוסכל"

עכשיו מתבררים פרטים נוספים, גורמים בחמאס אומרים כי בביקור סוכם גם על הקמת צבא סדיר של חמאס ברצועת עזה על בסיס הזרוע הצבאית "עז א-דין אלקסאם".

ביטאון חמאס "אל-ריסאלה" דיווח  ב-19 באוגוסט כי מנהיג חמאס אסמעיל הניה אמר במהלך כינוס בדיר אלבלח השבוע את הדברים הבאים:

"נקים את צבא "אלקודס" כדי להילחם בכיבוש ולגרש אותו מכל השטחים הפלסטינים, קיבלתי איגרת מהגנרל קאסם סולימאני מ "משמרות המהפכה" שבה הוא הדגיש את המשך תמיכתו בהתנגדות עד להבסת הכיבוש".

על פי גורמים בחמאס, צאלח אלעארורי קיבל הבטחה מההנהגה האיראנית כי הזרוע הצבאית של הארגון תקבל טילים מדוייקים, טילי נ"ט, טילי כתף נגד מסוקים וכטב"מים ממולכדים כדי להילחם בצה"ל בנוסף לסיוע כספי.

מאז מבצע "צוק איתן" ב-2014 שיפר ארגון חמאס בצורה משמעותית את כוחה של הזרוע הצבאית שלו והניח למעשה את הבסיס להקמת צבא סדיר,רב המחבלים מוחמד דף, המבוקש מספר אחת ע"י ישראל, כבר משתמש בתואר " המפקד העליון (הרמטכ"ל) של חמאס", בנוסף למפקדת הזרוע הצבאית הוקם גם חמ"ל משותף עם נציגי הזרועות הצבאיות של כל הפלגים ברצועה כדי לתאם את הפעילות נגד ישראל.

הכוח הצבאי של חמאס

על פי ההערכות ברצועת עזה,הזרוע הצבאית "עז א-דין אלקסאם" מונה כ-40 אלף איש המאוגדים ב-6 חטיבות טריטוריאליות.

בכל חטיבה יש 4-5 גדודים והיא מונה כ-5000 לוחמים.

סדר הכוחות של חמאס: נשק, אימונים ומטרות

לזרוע הצבאית יש גם כוחות מילואים, יחידות עילית (נוח'בה-בערבית) וגם יחידת קומנדו ימי.

משימתו של כוח "הנוח'בה" היא לחדור לישראל דרך המנהרות ההתקפיות, להסתער על מוצבי צה"ל וסיורים צבאיים, להרוג חיילים ולסגת עם שבויים דרך מנהרות החמאס.

על פי ההערכות של גורמים ברצועה, לארגון חמאס יש כ-20 אלף רקטות וטילים וכן מפעלים ליצור רקטות חדשות תוך כדי הלחימה בישראל.

ארגון חמאס גם הקים תעשיה צבאית שמפתחת טילים מדוייקים עם ראשי נפץ כבדים באמצעות טכנולוגיה שקיבלה מאיראן, כמו כן היא מפתחת רחפנים  שיכולים לתקוף מהאוויר, חומרי נפץ, מוקשים ומטעני חבלה.

בכיר חמאס פתחי חמאד גילה לפני כחודשיים בנאום שנשא סמוך לגבול עם ישראל כי ארגונו הקים באחרונה מפעל חדש ברצועת עזה ליצור חגורות נפץ.

בנוסף לכך, לארגון יש רשת של מנהרות הגנה שבאמצעותן ניתן להעביר לוחמים מאזור לאזור במקרה של פלישה של צה"ל לרצועה וגם מנהרות חודרות לשטח ישראל שבהן כבר  נעשה שימוש במבצע "צוק איתן".

ארגון חמאס גם מפעיל יחידה ללוחמת סייבר ויחידה ללוחמה אלקטרונית (ל"א).

המעבר מהזרוע הצבאית להקמת צבא סדיר לארגון חמאס הוא החלטה איראנית במסגרת גיבוש והידוק החזית החדשה נגד ישראל, סביר להניח שאיראן לקחה על עצמה להדריך את הנהגת חמאס כיצד להקים את הצבא הזה ואף הבטיחה לצייד אותו באמצעי הלחימה הדרושים למלחמה בישראל, הגנרל קאסם סולימאני הוא שיפקח על הקמת הצבא הזה כפי שפיקח על הקמת המליציות השיעיות הפרו איראניות במזה"ת.

מדובר באתגר גדול מאוד עבור צה"ל, מטרת הצבא החדש היא בין היתר לעבור למתקפה ולא להסתפק רק בהגנת רצועת עזה, לכן ישראל חייבת לפעול ולהרוס את כל התשתיות הצבאיות ברצועת עזה בהקדם האפשרי ולא לאפשר את הקמת הצבא הזה אשר יסכן את ביטחון ישראל וינסה בעתיד, אם יוקם, לכבוש שטחים בתוך ישראל כפי שארגון חזבאללה מתכנן לכבוש חלקים מהגליל.

קצין מודיעין בפיקוד הדרום אמר לראש ממשלת איטליה שסייר בשדרות כי התעשייה הצבאית של חמאס מתנהלת בצורה מאורגנת ומתפתחת בתחומים רבים. "מאות אלפי פלסטינים נשלטים ברצועה בידי צבא החמאס", אמר. במערכת הביטחון עוקבים בדאגה אחרי פעילי חמאס היוצאים ל"השתלמויות" בטהרן.