עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס,ישראל,רש"פ: הימים הקרובים יכריעו

הסכם הרגיעה בין חמאס לישראל תקוע והנהגת חמאס עדיין לא מסרה את תשובתה על הצעות התיווך של מצרים והאו"ם • ההערכה בישראל היא כי אם לא תגמיש חמאס את עמדותיה המצב עלול להתדרדר לכלל הסלמה צבאית

 לאחר האופטימיות הרבה בקרב כל הצדדים על הסכם רגיעה ארוך טווח שמתקרב בין חמאס לישראל, נראה כי האופטימיות מתחלפת בפסימיות, השבוע הנוכחי הוא שבוע מכריע לגבי ההמשך, האם תושג נוסחה כלשהי בתיווך של מצרים ושל שליח האו"ם מלדאנוב להתקדמות או שכל הנושא יחזור לנקודת ההתחלה.

גורמים בכירים ברצועת עזה אמרו לאתר "אלח'ליג און ליין" ב-7 באוגוסט כי מאמצי מצרים שנמשכו כמה שבועות להשגת הסכם כולל בין ישראל לחמאס הם "על סף כישלון וחזרה לנקודת ההתחלה".

גם עיתון "אלחייאת" דיווח ב-7 באוגוסט מפי דיפלמטיים מערביים כי חמאס דחתה הצעה ישראלית שהועברה באמצעות מתווכים להסרה חלקית של המצור מעל הרצועה בתמורה לרגיעה עם חמאס.

הנהגת התנועה דרשה שהמצב יחזור לקדמותו כפי שהיה בשנת 2007 לפני שהיא השתלטה על רצועת עזה, ישראל דרשה את הפסקת צעדות השיבה, השימשו בבלוני ועפיפוני תבערה ואת שחרור השבויים והנעדרים.

ההתייעצויות של חמאס עם שאר הפלגים הפלסטינים ברצועה נמשכו 3 ימים, מדובר במהלך ראווה של חמאס כדי להראות שכל ההחלטות החשובות הקשורות לגורלה של הרצועה מתקבלות כביכול בקונסנזוס. הרי ברור לכולם שהיא המובילה ומקבלת את ההחלטות בתוקף היותה הארגון הגדול והחזק ביותר ברצועה.

בפגישות ההתייעצות הודיעו הפלגים הפלסטינים כי הם מתנגדים לרגיעה עם ישראל שיצטרכו לשלם עבורה במחיר מדיני. מנהיגי חמאס הבטיחו שהפתרונות שימצאו לא יסטו מהקונסנזוס הלאומי.

מדוע הסכם הרגיעה תקוע?

ישנן כמה סיבות לכך שהמומנטום של מאמצי התיווך נעצר למרות שישראל נתנה ערבויות למצרים כי לא תפגע בראשי חמאס בחו"ל ובראשם צאלח אלעארורי כדי שיוכלו להיכנס לרצועת עזה כדי לקדם את השגת ההסכם.

א.יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, איננו מעוניין בהסכם רגיעה בין ישראל וחמאס ובפיוס עם חמאס מבלי שתובטח חזרתה המלאה של  הרש"פ לרצועת עזה ושליטתה על כל תחומי החיים, כולל השליטה במנגנוני הביטחון והנשק והמנהרות של חמאס.

ב.ישראל איננה מוכנה להסכם רגיעה כולל מבלי שתיפתר לאלתר סוגיית השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים בידי חמאס ברצועה.

ג.איראן מתנגדת לכך שחמאס תסכים לרגיעה ארוכת טווח עם ישראל, היא דורשת מחמאס להסתפק ברגיעה זמנית קצרת טווח שעל פיה אפשר לחדש את הטרור נגד ישראל בתוך פרק זמן קצר.

אי אפשר לטעון שישראל היא שמכשילה את ההסכם, עפ"י גורמים בחמאס היא הסירה את התנגדותה לפיוס בין פת"ח לחמאס שיאפשר את השגת הסכם הרגיעה אולם בחמאס טוענים כי היא התנגדה להסיר את ההגבלות הכלכליות שהטילה על הרצועה לחפני שיתחדש המשא ומתן העקיף על החזרת השבויים והנעדרים הישראלים.

ישראל הודיעה גם למצרים בתחילת השבוע כי לא תשתף פעולה עם מאמצי התיווך לגבי הסרה מלאה של המצור על הרצועה אלא לאחר שתדע את גורל השבויים והנעדרים הישראלים ויתחיל משא ומתן רשמי ורציני לשחרורם וכי זהו תנאי שאי אפשר לסגת ממנו.

לאן חותרת חמאס?

הנהגת חמאס חותרת להסכם רגיעה עם ישראל שיביא להסרת המצור, אולם מתעקשת שהוא לא יכלול את שחרור השבויים והנעדרים הישראלים. היא רוצה שהנושא הזה יסוכם בעסקה נפרדת כדי שתוכל לדרוש מחיר קבוע מישראל בדמות שחרור אלפי מחבלים מבתי הכלא תוך שהיא נופפת בחרב על ראשה של ישראל לחדש את הטרור על גבול הרצועה.

חמאס מוכנה להעביר את השלטון ברצועה לרש"פ מבלי לוותר על כוחה הצבאי ונשקה, בדיוק כפי שעשה ארגון חזבאללה בלבנון, אולם מחמוד עבאס איננו מוכן ליפול למלכודת הזו ולהפוך ל"בובה" השולטת כביכול ברצועת עזה.

העיתון "א-שרק אלאווסט" דיווח ב-6 באוגוסט כי חמאס רוצה הסכם מדורג עם ישראל שיתחיל בהפסקת צעדות השיבה, שיגור בלוני ועפיפוני התבערה בתמורה לביטול הסנקציות הישראליות, דהיינו פתיחת מעבר כרם שלום והגדלת מרחב הדיג ורק אח"כ דיון בסוגיית השבויים והנעדרים הישראלים.

גורמים ביטחוניים בכירים בישראל מעריכים כי הסדר נקודתי כזה לא יחזיק מעמד זמן רב  ועלול להתפתח לעימות צבאי.

חמאס קיבל החלטה אסטרטגית לצאת למלחמת התשה בישראל שנמשכת כבר 4 חודשים כדי להשיג את ההסרה המלאה של המצור מעל הרצועה, הוא חייב בהישגים משמעותיים כדי להראות לציבור העזתי כי הוא קחיבל תמורה ראויה על הקורבנות שהטיל למערכה נגד ישראל.

עפ"י משרד הבריאות בעזה מאז תחילת קמפיין צעדת השיבה ב-30 במרץ נהרגו 158 ונפצעו 17,500 פלסטינים בעימותים על צה"ל על גדר הגבול ברצועה.

לאן פני הדברים

ישראל, חמאס והרש"פ נמצאות בצומת דרכים לבי ההמשך, ישנם כמה תרחישים אפשריים.

א. המשך המצב הקיים ברצועת עזה, המשך קמפיין השיבה וטרור ההצתות תוך החלפת מהלומות צבאיות הדדיות, בתרחיש הזה חמאס מסתכנת לאורך זמן באפשרות כי המצב ימאס לתושבי הרצועה והם יתקוממו נגדה ממש כמו מה שקורה באיראן.

ב. עימות צבאי גדול עם ישראל במשך כמה שבועות שבסופו יאלצו הצדדים לחזור להסכם הפסקת אש או הסכם רגיעה.

ג. מסירת הרצועה לשלטון הרש"פ באופן חלקי בלבד כשחמאס שומרת את נשקה, במסגרת הסכם הפיוס, נכון לעכשיו יו"ר הרש"פ מתנגד בתוקף לרעיון הזה.

ד. התגמשות של חמאס בנושא השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים בידיה, דבר שיאפשר להגיע להסכם רגיעה עם ישראל ללא מעורבות הרש"פ.

ההערכות של מערכת הביטחון בישראל הן פסימיות כי העניינים יתגלגלו לידי הסלמה, מצבה של תנועת חמאס קשה אך היא מוכנה להגיע לעימות צבאי עם ישראל בניסיון לשפר את מצבה.

זו הסיבה שהזרוע הצבאית של חמאס עדיין נמצאת במצב של כוננות עליונה. חזרת משלחת חמאס לקהיר התעכבה בגלל חילוקי הדעות בתוך צמרת הארגון, הזרוע הצבאית "עז א-דין אלקסאם" איננה מרוצה מהההצעה המצרית וחמאס עדיין לא הגיעה להחלטה סופית.

ובתוך כל זאת 2 פעילים של הזרוע הצבאית של חמאס נהרגו מירי טנק של צה"ל לאחר שנורתה אש לעבר סיור צה"ל בצפון הרצועה.

האם הזרוע הצבאית מנסה למנוע את השגת הסכם הרגיעה?

נראה כי רק בימים הקרובים יתברר לאן פניה של הנהגת חמאס.