עבור לתוכן העמוד
Menu

חלון הזדמנויות במזה"ת

כוננות בגבול הצפון מחשש שארגון חזבאללה יגיב על מות אחד מפעיליו בהפצצות בסוריה המיוחסות לישראל • גורמים מדיניים בכירים אומרים כי ישראל נחושה להילחם בסכנה האיראנית בכמה חזיתות בחלון ההזדמנויות שנוצר

התקיפה בסוריה בליל ה-20 ביולי המיוחסת לישראל מעידה כי ישראל ממשיכה להילחם בהתבססות הצבאית האיראנית בסוריה. גורמי מודיעין מערביים מסרו לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי התקיפה הישראלית כוונה למצבור נשק גדול בפרברי הבירה דמשק.

עריקים מצבא סוריה שצוטטו ב"רויטרס" מסרו כי התקיפה כוונה למצבורי נשק של המליציות הפרו איראניות באזור ג'בל מאנע בסמוך לעיירה אלכיסווה, מדובר באזור שכבר הותקף בעבר.

בכיר איראני טען כי אין נפגעים איראניים, אולם ארגון חזבאללה הודיע רשמית כי אחד הפעילים שלו, עלי כאמל מוחסן, נהרג בתקיפה, מקור סורי דיווח כי 7 חיילים סורים נפצעו בתקיפה.

לא ברור אם מדובר בתקיפה  נוספת בשורת התקיפות נגד ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה או בסיכול של פעולה צבאית שהאיראנים תכננו נגד ישראל משטח סוריה בתגובה על הפיצוץ במתקן הגרעין בנתנז שהם מייחסים לישראל.

במערכת הביטחון יש דריכות רבה לקראת האפשרות שארגון חזבאללה יגיב בגבול הצפון על מותו של אחד מפעיליו, ברור שאין מדובר בהחלטה עצמאית שלו והוא ינהג על פי ההוראות מטהרן.

בעבר הודיע מנהיג הארגון חסן נצראללה כי ארגונו יגיב מלבנון על כל פעיל שייהרג בלבנון או בסוריה.

ההערכה במערכת הביטחון היא כי אם יגיב חזבאללה, התגובה שלו תהייה מדודה וכי הוא איננו מעוניין בהסלמה מחשש לתגובה חריפה של צה"ל ובגלל המצב הכלכלי הקשה בלבנון.

איש החיזבאללה שנהרג בהתקפה הישראלית // צילום: בשיתוף Global
איש החיזבאללה שנהרג בהתקפה הישראלית // צילום: בשיתוף Global

בכל מקרה, התקיפה המיוחסת לישראל מעידה על הנחישות הישראלית להמשיך במאמצים למנוע את ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה.

לפני כשבועיים ביקר הרמטכ"ל האיראני מוחמד אלבאקרי בדמשק וחתם שמה ביחד עם שר ההגנה הסורי על הסכם צבאי חדש בין שתי המדינות.

החלק החשוב בהסכם הינו ההתחייבות האיראנית לספק לסוריה מערכת הגנה אווירית מתקדמת מסוג "ח'רדאד 3", הדומה בביצועיה למערכת S-300   הרוסית, שתאפשר לצבא הסורי להתגנן טוב יותר מפני התקיפות של חיל האוויר הישראלי על היעדים האיראניים בסוריה.

על פי גורמים מדיניים בכירים, ישראל רואה בתקופה שבין חודש יוני לחודש נובמבר השנה, שבו יתקיימו הבחירות לנשיאות בארה"ב, "חלון הזדמנויות" לפעול נגד איראן בכמה חזיתות:

מלחמה חשאית באיראן נגד מתקני הגרעין ופרוייקט הטילים הבליסטיים, ומלחמה חצי גלויה, תוך שמירה על עמימות, בסוריה ובעיראק נגד הניסיונות להעביר נשק מתקדם וטילים מדוייקים לחזבאללה בלבנון ונגד ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה.

 

מירוץ נגד הזמן

הפיצוצים והשריפות המסתוריות במתקנים שונים באיראן נמשכים, השריפה האחרונה הייתה במתקן אנרגיה באיספאהן.

רולאם רדא ג'לאלי,ראש ארגון ההגנה האזרחית של איראן  אמר ב-20 ביולי כי חוץ מהאירוע במתקן הגרעיני בנתנז, שאר האירועים במתקנים האיראניים לא היו תוצאה של מתקפות סייבר.

לא מן הנמנע כי האיראנים מתקשים להודות כי מערכת ההגנה שלהם מפני תקיפות סייבר מחו"ל הינה חלשה, יתכן גם שאם יודו כי הפיצוצים והשריפות הם תוצאה של מתקפות סייבר הדבר יחליש את ההנהגה האיראנית בפני הציבור ויחייב אותם להגיב כדי לשמור על כבודם הלאומי ומעמדם האזורי, תגובה שהם אינם מעוניינים בה כעת.

 

איראן התחייבה לספק לסוריה מערכת הגנה אווירית מתקדמת מסוג "ח'רדאד 3",
איראן התחייבה לספק לסוריה מערכת הגנה אווירית מתקדמת מסוג "ח'רדאד 3",

הודאה איראנית בתקיפות סייבר מחו"ל או מעשה חבלה בתוך המתקן הגרעיני בנתנז, תראה כי איראן חלשה מבחינה מודיעינית וכי ישראל וארה"ב הצליחו לחדור למתקניה הביטחוניים הרגישים ביותר,היא גם תעודד את האופוזיציה האיראנית, דבר שארה"ב וישראל מעוניינות בו מאוד.

איראן מדממת, אין ביכולתה להפסיק את גל הפיצוצים והשריפות המסתורי והיא מעדיפה להמשיך במדיניות העמימות ולנסות להסתיר את מה שקורה באמת.

אם אכן ישראל אחראית לגל התקיפות המסתורי באיראן ואין מדובר בתשתיות אזרחיות איראניות לקויות, הרי שהדבר מעיד כי המלחמה החשאית באמצעות המוסד הישראלי ויחידות הסייבר של אגף המודיעין יכולה להשיג פגיעות מדוייקות במתקניה הרגישים של איראן, לא פחות מהתקפות אוויריות של חיל האוויר הישראלי.

היכולות המודיעיניות של ישראל מאפשרות לה לנהל מרחוק "מלחמת התשה" נגד התשתיות הביטחוניות החשאיות של איראן, זהו שינוי חשוב ומרענן במדיניות ההרתעה הישראלית מול איראן.

המלחמה החשאית של ישראל נגד איראן היא צעד משלים לחנק הכלכלי על איראן תודות לסנקציות החריפות שהטיל עליה ממשל טראמפ.

ישראל נהנית כרגע מגיבוי אמריקני מלא לפעולותיה נגד איראן, אך היא נמצאת במירוץ נגד הזמן.

ניתן להניח כי ניצחון של טראמפ בבחירות בנובמבר יאפשר לישראל ולארה"ב להגביר את הלחץ על איראן כדי למנוע ממנה להגיע לפצצה גרעינית ראשונה ולהגביר את ההתבססות הצבאית שלה בסוריה.

לכן, לא מן הנמנע שישראל תגביר בטווח הזמן הקרוב את המלחמה בחזיתות השונות נגד איראן כל עוד הנשיא טראמפ יושב על כיסאו בבית הלבן.

האיראנים מייחלים לניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות. הם מעריכים כי הוא יבטל את רוב הסנקציות שהטיל עליהם הנשיא טראמפ ואף יחזור להסכם הגרעין שממנו נסוג טראמפ לפני שנתיים.