עבור לתוכן העמוד
Menu

חיסול אלבגדאדי: צעד חשוב – לא סוף המלחמה בדעא"ש

הנשיא טראמפ הצליח להשיג הישג חשוב במלחמה בטרור האסלאמי הקיצוני ולהביא לחיסולו של אבו בכר אלבגדאדי, ראש ארגון "המדינה האסלאמית" • נראה כי מדובר במכה אנושה לארגון אך ההשלכות על פעילותו בעיראק, בצפון סיני ובמדינות נוספות יתבררו רק בעוד כמה חודשים

עפ"י דיווחים באמצעי התקשורת בארה"ב, מנהיג ארגון "המדינה האסלאמית"(דאע"ש) אבו בכר אלבגדאדי נהרג במהלך פשיטה של כוח קומנדו אמריקני.

על פי הדיווח במגזין NEWSWEEK, הוא נהרג לאחר שפוצץ חגורת נפץ שהייתה על גופו, שתי נשותיו נהרגו אך הילדים לא נפגעו.

לדברי בכירים בפנטגון, בדיקת ה-DNA של שרידי הגופה אימתה סופית כי אכן מדובר באלבגדאדי.

 

הכוחות האמריקנים פשטו על מקום המסתור של מנהיג דאע"ש באזור אידליב שבסוריה, לפי רשת NBC  הפשיטה הייתה באזור ברישה והשתתפו בה גם מטוסי קרב, מסוקים ומל"טים, ממספר דיווחים בעיראק התקבל אישור כי אבו בכר אלבגדאדי נהרג אולם, "אל-אעמאק", סוכנות הידיעות של דאע"ש, לא התייחסה עד כה לנושא.

מרכז המעקב הסורי לזכויות האדם דיווח על 9 הרוגים בתקיפה  האמריקנית באזור העיירה ברישה בפרברי אידליב, על פי הדיווח, 8 מסוקים תקפו את הבית שבו הסתתר אבו בכר אלבגדאדי.

ההערכה בסוריה ובעיראק היא כי יורשו של אבו בכר אלבגאדי כמנהיג דאע"ש יהיה אבו עומר(עבדאללה) קרדאש, עיראקי תורכמאני ששירת כקצין בצבא עיראק של סדאם חוסיין-הכינוי שלו הוא "אלמודמר" (المدمر). אבו בכר אלבגדאדי הודיע על מינויו האפשרי כיורש בחודש אוגוסט שעבר.

הנשיא טראמפ אמור למסור הודעה רשמית מפורטת בשעה 1500 על פי שעון ישראל, לפנות בוקר צייץ טראמפ משפט קצר: "משהו גדול קרה!" אך לא מסר פרטים.

חיסולו של אבו בכר אלבגדאדי הינו הישג מודיעיני ומבצעי מרשים של הנשיא טראמפ דווקא בתקופה שבה הוא עומד בפני תהליך הדחה והוא נתון תחת ביקורת קשה מבית ומחוץ על מדיניותו במזה"ת, על כך שהורה לפנות את חיילי ארה"ב מצפון מזרח סוריה ועל בגידתו בכורדים.

ביקורת נוספת הייתה גם על כך שכתוצאה מהמבצע הצבאי הטורקי בצפון מזרח סוריה, נמלטו מאות מחבלים של דאע"ש מבתי הכלא של הכורדים.

ההישג האמריקני הזה בתחום המלחמה בטרור האסלאמי הקיצוני מצטרף להישג אמריקני קודם,חיסולו בפקיסטאן ב-2 במאי 2011 של אוסאמה בן לאדן, מנהיג ארגון אל-קאעדה, בתקופתו של הנשיא אובאמה.

אבו בכר אלבגדאדי הקים את ארגון "המדינה האסלאמית" ב-2014 ובשיא הפעילות של הארגון הוא שלט בכשליש משטחן של עיראק וסוריה.

על פי גורמי ביטחון בעיראק, אבו בכר נחשף לאחר שניסה להבריח את משפחתו  לטורקיה, גורמים ערביים מסרו כי הפעילות הצבאית הטורקית בצפון מזרח סוריה והלחץ של צבא סוריה גרמו בעקיפין לטעויות שעשה אבו בכר אלבגדאדי והביאו לאיתורו.

עד כה הייתה הערכה כי אלבגדאדי מסתתר באזור שבין עיראק לסוריה.

מותו של אבו בכר אלבגדאדי מהווה מכה אנושה לארגון " המדינה האסלאמית" אך הוא כבר סימן לפני כמה חודשים שניים מבכירי ארגונו כיורשיו האפשריים במקרה שיחוסל.

חיסולו של אוסאמה בן לאדן בזמנו היווה מכה גדולה לארגון אל-קאעדה והוא התקשה להתאושש ממנה, באחרונה דווח גם כי בנו חמזה שהיה מיועד לרשת אותו חוסל ע"י צבא ארה"ב, בינתיים מנהיג את הארגון איימן א-זוואהירי שהיה סגנו של אוסאמה בן לאדן.

החיסולים הממוקדים של מנהיגי הטרור האסלאמי הקיצוני הם חשובים מאוד ואין ספק שחיסולו של אבו בכר אלבגדאדי הוא צעד חשוב מאוד, אולם אין זה סופו של הטרור האסלאמי הקיצוני, מדובר במפלצת רבת ראשים וצפוי כי בקרוב יצמח לה ראש חדש.

עדיין מוקדם להעריך את ההשלכות של חיסולו של אלבגדאדי על פעילות שלוחת הארגון הפועלת בצפון סיני, בעיראק וגם על הטרור האסלאמי במדינות אירופה ובמדינות נוספות, הדבר יתברר רק בעוד כמה חודשים.