עבור לתוכן העמוד
Menu

חיל הים האיראני מציג יכולות שיגור מל"טים מצוללות וספינות

המל"טים הופכים למרכיב מרכזי בלחימה האסימטרית ביבשה ובים

בסוף השבוע דיווחו מספר כלי תקשורת באיראן על שדרוג היכולות חיילות הים של איראן (הצבא ומשמרות המהפכה) בתווך הימי ועל שילוב של מל"טים קרביים ולאיסוף מודיעין בכלי השיט האיראניים הפועלים בגזרות שונות. רשת השידור האיראנית דיווחה בין היתר על יכולות שיגור של "מל"טים קרביים" מצוללות "טארק" מסוג קילו, מתוצרת ברית המועצות לשעבר, וכן מצוללות פתאח (Fateh) מתוצרת עצמית. ב-15 יולי דווח כי איראן אף שגרה מל"טים מצוללות והטלוויזיה האיראנית את שידרה סרטון המתעד את השיגור, וכן שיגור מל"טים מסיפון אניית הנחיתה "לואן" Lavan))  מדגם הנגאם (Hengam) כשעל הסיפון נראו סוגים שונים של מל"טים וכן מסיפון אניות הסיוע "דלואר"  . (Delvar)  (שיגור מל"ט מצוללת[1])

[1] https://www.tasnimnews.com/en/media/2022/07/16/2743543/iranian-navy-unveils-drone-carrying-division

מפקד חיל הים האיראני הכריז (הנפרד מחיל הים של משמרות המהפכה) שהראם איראני (Shahram Irani ) על הקמת יחידה של נושאות מל"טים באוקיאנוס ההודי והדגיש, כי הן יגבירו הן אם יכולותיה של איראן לאסוף מודיעין ולעקוב אחרי מטרות שונות בין ולהשיג עליונות ימית ; ובנוסף ירחיבו (בזכות טווח המל"טים) את טווח פעילותן המבצעי של ספינות חיל הים מ-2,000 ק"מ ל-3,000 ק"מ "מבלי להתגלות על ידי האוייב".

חיל הים של איראן מגביר את יכולות התמרון שלו באמצעות מל"טים
חיל הים של איראן מגביר את יכולות התמרון שלו באמצעות מל"טים

איראני הוסיף, כי ניתן יהיה לשגר את המל"טים מסיפונן של ספינות חיל הים ואף להעביר פיקוד ושליטה עליהם בין יחידות החיל השונות. תפיסת ההפעלה הזו הומחשה ככל הנראה במהלך תקיפת ה"מרסר סטריט"  סמוך לחופי עומאן באמצעות מל"ט מסוג שאהד 136 (סוף יולי 2021).

לדברי איראני, מהנדסי החיל התקינו מערכות מכ"מ מתקדמות על המל"טים והם יוכלו גם להמריא אנכית ובנוסף פועלים המהנדסים לפיתוח מערכת שתאפשר למל"טים לגלות ולפעול נגד צוללות. עבדאלרחים מוסוי (Abdolrahim Mousavi) מפקד הצבא, הוסיף כי חובה על איראן לפתח את יכולותיה ההגנתיות נוכח "נטייתה של ארה"ב לתוקפנות ושתלטנות " .

 

(מפקד חיל הים של איראן)
(מפקד חיל הים של איראן)

בתוך כך פרסם אתר משרק ניוז , המקורב לסוכנויות המודיעין כתבה נרחבת על "הישגים מיוחדים" של חיל הים האיראני בים הכספי ובצפון האוקיינוס ההודי. במסגרת זו דווח, כי משגרי טילים מסוגים שונים המוצבים על סיפון אניות החיל מהווים חלק מרכזי באסטרטגיית ההגנה של איראן על חופי המדינה ובקרבות ימיים והם נפוצים גם בחיל הים של משמרות המהפכה, המשלב, מאז המלחמה עם עיראק, בלוחמה אסימטרית, סירות מהירות והיום מצויד במגוון כלי שיט קלים המצוידים בטילי שיוט נגד ספינות וכן ברקטות.

 

לפי האתר: אחד מעמודי התווך החשובים של המבצעים הימיים של חיל הים האיראני בשנים האחרונות – במיוחד באזור הצי הצפוני – היא ספינת התקיפה המהירה נושאת טילים מדגם "סינא" (Kaman/Sina- Combattante II –class).. הספינה מצוידת ב-4 משגרי טילי נגד ספינות (ASM) לטווח בינוני מסדרת "נור" ( טיל מייצור איראני על פי דגם סיני של ה-(C-802 , תותח ראשי אחד 76 מ"מ ותותח אחר אחד של 40 מ"מ. לפני מספר שנים החל גם תהליך הצטיידות של כלי שיט מסוג זה במכ"מים ובקרת אש מתוצרת איראן ב- band X, וההתמודדות עם הלוחמה האלקטרונית של האויב ובעלי יכולות ESM הן בין היכולות החשובות של מערכת מכ"ם זו. לפי "משרק' ניוז", במהלך התרגיל האחרון של חיל הים בים הכספי נצפתה כוורת ובה 8 טילים נגד ספינות (כנראה ממשפחת "נור") על סיפון דגם "סינא.

פריגטה מגן מצוידת ב-8 טילים נגד ספינות במהלך תרגיל שנערך לאחרונה בים הכספי
פריגטה מגן מצוידת ב-8 טילים נגד ספינות במהלך תרגיל שנערך לאחרונה בים הכספי

כאמור ב-15 ביולי 2022, נחשף בצי הדרומי של הצבא האיראני שייטת נושאת מל"טים ראשונה של הצי האסטרטגי של חיל הים הצבא, המורכבת מיחידות צפות עיליות ותת-קרקעיות הנושאות כל סוגי מל"טים התקפיים, סיור ומתאבדים. בטקס הסרת הלוט מעל נושאת המל"טים , הוצגו מגוון מל"טים מתקדמים ועדכניים מתוצרת הצבא ומשרד בין היתר הוצגו מל"טים מסוג "פליקאן", "הומא", "אראש", "צ'מרוש", "ז'ובין", "אבאביל 2", "קראר", "אבאביל 4" ו"באור 5" טסו באוקיינוס ההודי והדגימו את יכולותיהם.

שתי דוגמאות למל"טים הממריאים ונוחתים אנכית (VTOL) בשימוש חיל הים
שתי דוגמאות למל"טים הממריאים ונוחתים אנכית (VTOL) בשימוש חיל הים

"משרק' ניוז" הדגיש, כי מל"טים מהווים את אחד המרכיבים המרכזיים בדוקטרינת ההגנה של איראן בשנים האחרונות, ועל רקע זה הם משולבים בהדרגה גם במערך הקרבי של הצי של חיל הים של הצבא (IRIN) ושל משמרות המהפכה (IRGCN). האתר מציג שאלה " מה הסיבה לחשיבות המיוחדת הזו"? ומשיב "בשל השפעות מבנה כדור הארץ, בעיקר בים הפתוח ובאוקיינוסים, סוגיית התקשורת ושליחת אותות נתקלת בבעיות שונות, וכדי לפתור בעיה זו, על כלי שיט לרכוש יכולת ראייה מעבר לאופק. זאת בסיוע כלי טיס מאוישים או בלתי מאוישים, לוויינים ולאחרונה גם מל"טים היכולים להעביר את תמונת הקרב המבצעית העדכנית המתהווה במרחק רב מהספינה. אחת המשימות של המל"טים היא לחפש ולגלות מטרות במרחק מרוחק מטווח מערכות הסונאר הצוללות, מה שיכול לסייע לצוללת באמצעות המידע שלהן לכוון ולירות ממרחק נוסף.בתמונות העדכניות הקשורות לחשיפת חיל הים ניתן לראות שהמל"ט הוטס בעזרת מאיץ ראשי, שמטעמים ביטחוניים לא נמסר לגביו מידע ספציפי ודוו רק ששמו ששמו של המל"ט "הומא".

במל"טים המוצבים על ספינות חיל הים של הצבא יש גם דגמים שונים למשימות שונות סיור, סיורי/קרבי וגם מל"ט מתאבד. במקביל, לפי ההסברים שנתנו גורמי הצבא, כל כלי השיט שהיו באזור צפון האוקיינוס ההודי, הצליחו להשיג שליטה מלאה על המל"טים. על פי המידע שהוכרז, הרדיוס המבצעי של מל"טי השיגור של חיל הים האיראני הוא 1000 ק"מ, ונראה שכלי טיס בלתי מאוישים של דגמי המל"טים "קראר" ו"אראש" מהווים האופציות של חיל הים האיראני לטיסות ארוכות טווח.

אתר "משרק ניוז" מסכם : "לצי האיראני יש תוכניות גדולות ומשמעותיות מאוד לשדרג ולעדכן את יכולותיו, ובעתיד, בהחלט נשמע עוד חדשות מהכוח הזה, שהנקודה המשותפת להן היא ההתקדמות והשדרוג של הזרוע ההתקפית, וזיהוי כלי שיט קרקעיים ותת-מימיים של במרחק גדול. בהקשר זה מצטט האתר את מפקד חיל הים של הצבא שאמר כי בקרוב יתחיל החיל להצטייד בטילי שיוט לטווח ארוך מסוג "שהיד אבו מהדי" (55; KH- מבוסס על טיל קרקע קרקע סומר) בעל טווח של לפחות 1,000 ק"מ, המצוי רק בידי שלוש, ארצות הברית, רוסיה וסין. הטיל נקרא על שמו של אבו מהדי אלמהנדס שחוסל יחד עם קאסם סלימאני בינואר . 2020 ומשוגר בדרך מהחוף .

על פי האתר, במהלך החשיפה האחרונה, נראתה ספינת הנחיתה האמפיבית"Lavan"  מדגם הנגאם (Hengam‐class)   Landing Ship)) כשעל סיפונה כ-50 מל"טים, ספינת "דלואר" (Delvar)   היתה גם בין שאר ספינות הכוח והלוגיסטיקה המצוידות במל"טים. כמעט כל המל"טים בשני כלי השיט האלה המשמשים בסיס לוגיסטי צף   צויידו במל"טים הממריאים ונוחתים אנכית  (VTOL) . התוכנית של חיל הים כלפי שני כלי השיט הללו היא למעשה הפיכתם למעין פלטפורמת לשיגור מל"טים ועלי טיס אחרים או ספינות אם לרחפנים. תחילה, מודוס אופרנדי זה יושם בהצלחה בצי של חיל הים של משמרות המהפכה באניה "שהיד רודכי "[1]  Shahid Roudaki המשמשת כבסיס הצף  הקדמי .  [1]

איראן ממשיכה לחזק את חילות הים שלה ולשפר את יכולותיהם המבצעיות לפעול בטווחים קרובים ורחוקים מבסיס האם. במסגרת זו ממשיכים חיל הים של משמרות המהפכה וחיל הים של הצבא לשלב מל"טים מסוגים שונים על ספינותיהם הן למטרות תצפית ואיסוף מודיעין והן למטרות תקיפה של מטרות בים וביבשה באזורי עימות בהם מעורבת איראן – המפרץ הפרסי, מפרץ עומאן, הים הערבי, הים האדום ןהים התיכון-וסיוע לבעלות בריתה. במקבילת ממשיכים שני החיילות לשפר את יכולות ירי טילים נגד ספינות מסיפוני כל השיט ולנסות אף לשלב טילים חוף ים (אבו מהדי) על גבי הספינות למד טילי נגד ספינות מסוג "נור" המוצבים כבר על גבי הספינות.

ספינת התקיפה המהירה סינא מצויידת ב-4 משגרי לטילי שיוט
ספינת התקיפה המהירה סינא מצויידת ב-4 משגרי לטילי שיוט

לצד פעילותם של חילות הים של איראן בים הכספי ובמפרץ הפרסי הם ממשיכים להרחיב את פעילותם גם לאזור הים האדום והים התיכון על רקע המשך הלחימה בתימן, סיוען לפעילות גד פירטים וכן פעילות מבצעית מגוונת במרחב הים האדום להברחות נשק וסיוע למורדים החות'ים. איראן גם ממשיכה לסייע לארגוני הטרור הפלסטינים, ולמיליציות השיעיות השונות הנתונות לחסותה במזרח התיכון בלבנון, סוריה, תימן ועיראק בתווך הימי כדי לאפשר להם יכולות פעולה עצמאית נגד מטרות ימיות. חזבאללה כבר שגר מל"טים מתוצרת איראן לעבר אסדת הגז "כריש" ואיים כי זו רק פעולה ראשונה נגד האסדה ומתקני גז ישראלים נוספים בים התיכון נמצאים על הכוונת . החות'ים כבר ניסו בעבר לפגוע במתקני נפט סעודים בים וכן בספינות של איחוד האמירויות וסעודיה הפעולות באזור החוף התימני באמצעות טילי שיוט וסירות נפץ מונחות.

איראן תמשיך לבחון את אמצעי הלחימה החדשים שלה בזירת תימן ובפעילות ארגוני הטרור נגד ישראל והיא נערכת לתרחיש בו תידרש לפעול בעצמה בעימות ישיר עם ישראל או עם הצי האמריקני במפרץ הפרסי.