עבור לתוכן העמוד
Menu

חילוקי דעות פומביים בצמרת משמרות המהפכה על המועמדים לנשיאות באיראן

לקראת הבחירות על הנשיאות במדינה , נמשך המאבק בין קצינים שונים במשמרות המפכה על מועמדותם של מספר בכירים • המאבקים - חלק מהשתלטות משה"מ על איראן

חודשיים לפני הבחירות לנשיאות באיראן, גוברים חילוקי דעות בקרב הקצונה הבכירה של משמרות המהפכה לגבי תמיכתם במועמדים לנשיאות. המחלוקות הקיימות, שבדרך כלל אינן זוכות לפומבי, צפו ועלו וזאת בניגוד לסבבי בחירות קודמים. לראשונה מאז עליית המשטר האסלאמי באיראן, הודיעו מספר קצינים בכירים במשה"מ כי הם מציגים את מועמדותם לנשיאות.

האלוף ידאללה ג'ואני (Yadollah Javani), סגן המפקד לעניינים מדיניים ואחד הגנרלים הוותיקים ביותר של המשמרות, הבהיר כי גנרל סעיד מחמד, שעמד בראש ח'אתם אלאנביאא' – זרוע הבינוי של משמרות המהפכה – לא התפטר בחודש שעבר מתפקידו בארגון, בשל כוונתו להציג את מועמדות לנשיאות, אלא פוטר "בגין התנהגות בלתי הולמת", ורמז לכך ששמו של אף נקשר לפרשיות שחיתות . ג'וואני הוסיף, כי משה"מ אינם תומכים במועמדותו של סעיד מחמד או ב"אף מועמד אחר בבחירות".

איתות ירדני לישראל: הפחתת המתח על הר הבית

זאת, שעה שסעיד מוחמד ניסה במשך השבועות האחרונים להציג את עצמו כמועמד המוסכם על כל המשמרות וכ"מנהל צעיר ונמרץ ומהפכני" ושכזה שהמנהיג ח'אמנהאי רמז מספר פעמים בדבריו על הנשיא הבא שהמשטר זקוק לו. הד"ר סעיד מוחמד טען בתגובה לדברי ג'וואני, שפורסמו ב-3 באפריל בסוכנות פארס, המזוהה עם משה"מ, פרסם מחמוד הודעה בה קבע שג'וואני אינו מכהן כדובר משה"מ, והגדיר את דבריו על אופן סיום תפקידו "ניתוח אישי ופרטי שלו" וכי קשירת שמו לפרשיות שחיתות, "אורגנה" כתוצאה מ"שובבות תקשורתית" .

(מחמד סעיד " ג'ואני אינו דובר משה"מ)
(מחמד סעיד " ג'ואני אינו דובר משה"מ)

לאחר שהתקשורת האיראנית דיווחה לפני מספר שבועות, כי תפקיד ניהול מטה הבנייה ע"ש ח'אתם אל-אנביאא' (Khatam – alAnbia) הועבר לידי גנרל חוסיין הושי-סאדאת, סעיד מוחמד שהיה מפקד המטה במשך שנתיים וחצי האחרונות, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הוא החליט לצאת משורות משה"מ כדי להגן על שמם הטוב בפני השמצות אפשריות שכן היה ברור לו, שהשקת קמפיין רשמי לבחירות מצדו עלולה להפוך אותו ליעד לשורה של השמצות שיפגעו גם בשמו המהפכני של המשמרות.

למרות טענה זו של סעיד מוחמד, גם פוליטיקאים בכירים מהמחנה השמרני, כמו חמיד רזא תרק'י, חבר המועצה המועצה המרכזית של מפלגת הקואליציה האסלאמית (מוטלפה אסלאמי במקור), אמר כי התפטרותו של מוחמד נבעה מהפרת חוק. הוא הוסיף, כי מוחמד אינו נחשב שמרני דיו כדי להציג מועמדות לתפקיד כה חשוב. בהמשך חזר בו תרק'י מדבריו והבהיר, כי "החשדות על הפרת חוק ע"י סעיד מוחמד, אינם נכונים".

נוכח ההתנצחויות בתקשורת האיראנית סביב מועמדות בכירי משה"מ בבחירות לנשיאות הודיע דובר משמרות המהפכה רמצ'אן שריף ( Brig-Gen Ramezan Sharif) כי התבטאויות אישיות של מספר גורמים אינן נחשבות לעמדתו הרשמית של משה"מ.

לדבריו "אם דובר כלשהו מטעם משה"מ מצהיר משהו זוהי עמדת הארגון…אך אם גורם אחר אומר משהו אין הדבר משקף בהכרח את עמדת משה"מ". דבריו של שריף באו בתגובה לדברי ג'וואני נגד מחמד סעיד. שריף הוסיף, כי אלה הטוענים שבוצעו עברות חייבים לספק הוכחות לכך ומדובר בדעתם האישית בלבד והבהיר כי משה"מ כארגון לא תומך באף אחד מהמועמדים "איננו פועלים על פי רגשות בסוגיות כאלה" .

 

(דובר משה"מ : לא תומכים באף מועמד לנשיאות)
(דובר משה"מ : לא תומכים באף מועמד לנשיאות)

מספר קמפיינים ברשתות החברתיות הושקו לטובתו של סעיד מחמד בחודשים האחרונים. מספר גולים איראנים, מתומכי המשטר בחו"ל תמכו בו והם מריצים קמפיין לטובתו מחוץ לאיראן. על פי דיווחים שפורסמו ברשתות החברתיות, מוחמד עלי ג'עפרי, מפקד משה"מ לשעבר, הנושא כעת בתפקיד מפקד בסיס "המלחמה הרכה" של משה"מ, הוא מתומכיו העיקריים של סעיד מוחמד ואף רואה בו כבן טיפוחיו.

בנוסף לסעיד מוחמד עוד בכירים במשה"מ רמזו כי יציגו את מועמדות לתפקיד נשיא ביניהם : רוסתם קאסמי, סגן מפקד משה"מ לענייני כלכלה, הודיע כי בכוונתו לרוץ לבחירות אם כי טרם התפטר מתפקידו; חוסיין דהק'אן (Hossein Dehqan ), שר ההגנה לשעבר וממקימי חזבאללה של לבנון המשמש כיום יועצו הצבאי של המנהיג, ח'אמנהאי ; והגנרל מחסן רצ'אא'י , מפקד המשמרות בשמונה שנות המלחמה בין איראן לעיראק ומזכיר המועצה לאבחנת אינטרס המשטר בשנים האחרונות, רצ'אא'י היה מועמד כבר בבחירות האחרונות אך הפסיד לחסן רוחאני.

התקשורת האיראנית דיווחה כי עלי לאריג'אני, יו"ר לשעבר של הפרלמנט האיראני, פרוויז פתאח, מהרדאד בזרפאש ואף מוחמד באק'ר ק'אליבאף, כולם מבכירים לשעבר במשמרות המהפכה, עשויים להציג מועמדות לנשיאות, אם כי גורמים במחנה השמרני וסוכנות הידיעות "תסנים", המזוהה גם היא עם משמרות המהפכה, הודיעו לפני חודש כי ק'אליבאף, יו"ר הנוכחי של המג'לס, יוותר על כוונתו להציג מועמדות לנשיאות לטובת מועמדות של האיתאללה אבראהים ראא'סי( Ebrahim Raisi) , יו"ר רשות השופטת.

שה”ח הסעודי: על איראן להפסיק את השינויים הדמוגרפים בסוריה

טרם מינויו לתפקיד יו"ר רשות השופטת ע"י המנהיג במרץ 2019, ניסה ראא'סי להתמודד מול חסן רוחאני בבחירות לנשיאות ביוני 2017 כאחד המועמדים החזקים של המחנה השמרני, אך נכשל לאחר שזכה רק לתמיכה של 38% מהמצביעים בשעה שרוחאני השיג 57% מהקולות.
הפעם ראא'סי (60), מצטייר כמועמד שלא רק עשוי לרשת את מקומו של חסן רוחאני אלא גם ששמו מוזכר כאחד המועמדים לרשת בעתיד את מנהיגות המשטר לאחר מותו של עלי ח'אמנהאי, שהחודש ימלאו לו 82.

בנוסף תומכיו של סעיד ג'לילי ( Saeed Jalili), חבר מועצת שומרי החוקה ולשעבר ראש המועצה לביטחון לאומי, בקרב המחנה השמרני, דחקו בו ברשתות החברתיות להגיש את מועמדותו לבחירות לנשיאות. ג'לילי התמודד כבר לתפקיד הנשיא ב-2013 אך הגיע למקום למקום השלישי בלבד .

ההרשמה הרשמית של המועמדים לנשיאות תחל ב-11 במאי ותארך חמישה ימים, כחמישה שבועות לפני הבחירות שיתקיימו ב-18 ביוני. כלל גורמים של המשטר האיראני מעריכים כי אחוז המצביעים הפעם יהיה נמוך מאוד ואף חסר תקדים מבחינת חוסר עניין ציבורי מאז קיום הרפובליקה האסלאמית במדינה. מתנגדי המשטר קוראים ברשתות החברתיות להחרים את הבחירות תחת ההשתג No2IslamicRepublic#

התמודדותם של מספר קצינים בכירים במשמרות המהפכה על משרת נשיא איראן בבחירות הקרובות מהווה שלב נוסף וחשוב בהתבססות המהפכה האסלאמית ובהשתלטותם של משמרות המהפכה עליה. מעבר לזאת, ריבוי המועמדים והתמיכה לה הם זוכים או לא זוכים בקרב משמרות המהפכה מוכיחה, כי הארגון אינו מונוליטי כפי שהוא נתפס כלפי חוץ וקיימת בו תחרות על יוקרה ועל השפעה פוליטית, כלכלית, דתית וחברתית.