עבור לתוכן העמוד
Menu

"חיזוק הזיקה ל-BDS"

היועץ המשפטי לשעבר של משרד החוץ תוקף את החלטת האיחוד האירופי • "מדיניות הסימון של האיחוד האירופאי המופנית באופן סלקטיבי נגד ישראל היא בלתי מוסרית ונגועה בצביעות וחוסר תום-לב"

בתגובה להחלטת בית הדין של האיחוד האירופאי על סימון מוצרים מיו"ש ורמת הגולן, אומר היום (שלישי) אלן בייקר היועץ המשפטי לשעבר של משרד החוץ וחוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה כי ההחלטה נועדה לפגוע אך ורק בישראל, כצעד פוליטי וכאמצעי לחץ על ישראל.

"הצעד הזה אינו נובע מכל שיקול מהותי הקשור לעמידת המוצרים בתקנים התברואתיים של מדינות האיחוד האירופאי, באיכות המוצרים, בשיטות הייצור או האריזה שלהם, או בשיקולים תברואתיים והיגיינה של המפעלים. לכן ברור שמדובר בפעולה פוליטית מובהקת וגלויה שמשמעותה חיזוק והעמקת הזיקה של האיחוד האירופאי למפעל ה-BDS, ולמעשה הזדהות גלויה ומוחלטת עם מטרותיו ושיטותיו בניגוד למדיניות והאינטרסים של מדינות אירופה להימנע מחרם. היא נועדה גם לפגוע ביחסים הבילטרליים בין מדינות אירופה וישראל, אומר בייקר.

היועץ המשפטי לשעבר של משרד החוץ מבקר את העובדה שהאיחוד האירופאי מצא לנכון להבליט ולבודד פוליטית וכלכלית רק את ישראל, תוך התעלמות מאותם המקרים הרבים בעולם בהם מדינות מחזיקות בשטחים ומיישבות בהם מאות אלפי מתיישבים– כגון תורכיה בצפון קפריסין, מרוקו בסהרה המערבית הכבושה, ורוסיה בשטח הכבוש של אוקראינה. "עובדה זו מצביעה על אפליה סלקטיבית המופנית רק כנגד ישראל ופותח פתח לשאלות נוקבות בדבר המניעים האמתיים מאחורי מדיניות זאת", אומר בייקר.

"מדיניות הסימון של האיחוד האירופאי המופנית באופן סלקטיבי נגד ישראל היא בלתי מוסרית ונגועה בצביעות וחוסר תום-לב (immoral and hypocritical), ומושפעת ממניפולציות ולחצים פוליטיים של גורמים באיחוד המונעים והפועלים מתוך מטרה לגרור את מדינות האיחוד להתערב פוליטית בסכסוך במזרח התיכון ולנקוט בעמדה חד-צדדית בניגוד לאינטרסים שלהן ובמגמה לחתור תחת ישראל", מציין בייקר.

חתירה תחת המו"מ המדיני

השגריר בדימוס שהיה אחד ממנסחי הסכם אוסלו אומר כי באמצעות הצעד אותו החליט בית המשפט של האיחוד האירופי מערער את המעמד המיוחד של האיחוד כאחד הצדדים החתומים על ההסכם. "הצעד האירופאי למעשה מבטל כל יומרה אירופאית ליטול חלק בתהליך שלום בין ישראל והפלסטינים, בכך שהאיחוד כבר קבעה מראש את התוצאה של המו"מ בין ישראל והפלסטינים בסוגית ההתנחלויות", בייקר ממשיך בביקורתו ואומר: "מדובר בחתירה תחת תהליך המו"מ המוסכם בין ישראל והפלסטינים בו סוגיית ההתנחלויות היא על שולחן המו"מ על מעמד הקבע של השטח".