עבור לתוכן העמוד
Menu

חיזבאללה מעמיק את סכסוך הגבולות עם ישראל

ארגון חזבאללה מעורר נקודת מחלוקת חדשה בגבול היבשתי בין לבנון לישראל וטוען כי "מנהרת נאקורה" שייכת ללבנון • מדובר בחלק ממסילת ברזל שהוקם על ידי הבריטים וקישר בין לבנון לפלסטינה לפני הקמת מדינת ישראל

המתיחות בין ישראל לארגון חזבאללה נמשכת, אמש הפיל צה"ל רחפן של חזבאללה שחדר משטח לבנון לישראל.

הרחפן חדר לשטח הגליל המערבי והופל באמצעים אלקטרונים.

בתחילת החודש שיגר חזבאללה 3 כטב"מים לעבר אסדת הגז "כריש" למטרת איסוף מודיעין ולהשגת "ניצחון תודעתי", אך הם הופלו על ידי צה"ל.

 

 

נראה כי ארגון חזבאללה החליט להסלים את המצב על ישראל ולהפעיל עליה לחץ נוסף, עכשיו הוא מעלה נקודת מחלוקת חדשה בגבול היבשתי עם ישראל המצטרפת לשורה של מחלוקות בחוות שבעא, בכפר שובא ובכפר ע'ג'ר.

נקודת המחלוקת החדשה מצטרפת גם למחלוקת שלא נפתרה בעניין תיחום הגבול הימי בין ישראל ללבנון והיא נקודת המחלוקת השלישית בין שתי המדינות שאותה מעורר ארגון חזבאללה.

מדובר במנהרה של מסילת הברזל שהקים הצבא הבריטי בשנות ה-40 של המאה הקודמת באזור נאקורה ששימשה לתנועה מלבנון לפלסטינה, חפירת המנהרה נמשכה כשנתיים, מדובר במנהרה באורך של 695 מטר על שטח של 1800 מ"ר.

עלי חמיה, השר הלבנוני לענייני התחבורה והעבודות הציבוריות, שהינו אחד מנציגי חזבאללה,ביקר ביום שבת האחרון באזור המנהרה  ומסר הצהרה לאמצעי התקשורת.

"זכותנו הריבונית היא להחליט להחזיר עד לשעל האחרון את המנהרה הכבושה כפי שיש לנו החלטה להחזיר את גבולותינו היבשתיים והימיים כאחד" הוא אמר.

המנהרה נסגרה ב-1948 לאחר הקמת מדינת ישראל, לפי גורמים לבנונים, ישראל אטמה אותה בבטון.

הגנרל הלבנוני בדימוס עבד אלרחמן שחיתלי,שניהל בעבר את המשא ומתן מטעם לבנון עם ישראל על המחלוקת בגבולות, מסר לעיתון "א-שרק אלאווסט" ב-18 ביולי כי השטח  שייך ללבנון וכי ישראל סגרה אותו לפני זמן רב והיא שולטת על השטח שבו נמצאת המנהרה, למרות שמדובר בשטח לבנוני.

לדבריו, ישראל הציבה גם שער ברזל בכיוון מזרח וגזלה עוד כ-30 מטרים משטח לבנון.

השר הלבנוני עלי חמיה טען כי לבנון רוצה להקים באזור הזה מיזמי תיירות.

"לא נוותר על שום שעל, האויב הישראלי כבש חלק גדול מהמנהרה ואנו חייבים להחזיר אותו מכיוון שהוא רכוש של משרד העבודות הציבוריות" הוא אמר.

נראה כי מדובר בפרובוקציה חדשה של ארגון חזבאללה, הפעם בנושא הגבול היבשתי עם ישראל, שוב חזבאללה מנסה להצטייר כמגן האינטרסים והגבולות של לבנון ולהתערב בהחלטות הממשלה החוקית שלה.

בכך הוא מנסה ליצור הסלמה נוספת בנוסף להסלמה בעניין החלוקת על אסדת הגז ב"כריש" וגם להצדיק את העובדה שהוא מחזיק בארסנל גדול של אמצעי לחימה בהם טילים מדוייקים ורקטות תחת הכותרת "התנגדות".

בתחילת השבוע אמר מוחמד רעד, ראש סיעת חזבאללה בפרלמנט הלבנוני כי " העם בלבנון הוא הריבון פה בארץ, אנו שקובעים את המדיניות בהתאם לאינטרסים של בנינו ושל הדורות הבאים ולא לפי התוכניות שנקבעות בחדרים השחורים, אין מקום לאויב הישראלי באזור שלנו".

גורמים בלבנון אומרים כי חזבאללה רוצה לנצל את שבריריות המצב הפוליטי בישראל בתקופת הבחירות ובאיומים שלו עליה הוא מחזק את  מעמדו הצבאי והמדיני.

אי אפשר להתעלם מהלך הרוח בלבנון הטוען שהאיומים החדשים של חזבאללה קשורים להתפתחויות האזוריות והבינלאומיות כמו הפלישה הרוסית לאוקראינה והביקור הצפוי של הנשיא פוטין ונשיא טורקיה באיראן השבוע.

יש בלבנון שטוענים כי רוסיה היא שביקשה מאיראן ומחזבאללה להסלים את המצב הביטחוני מול ישראל כדי למנוע ממנה להפיק נפט ולייצא אותו לאירופה כדי שהנשיא פוטין ימשיך לשלוט בתוואי הגז שמייצא לאירופה ולמנוע יצירת חלופות שאינן נחות לו.