עבור לתוכן העמוד
Menu

סוריה החדשה? חזרתו של רפעת אלאסד

בצעד חריג אישר נשיא סוריה, בשאר אלאסד, לדודו רפעת אלאסד שניסה להדיח את אביו מהשלטון לחזור ממקום גלותו לסוריה • רפעת אלאסד המכונה "הקצב מחמת" לא ישולב בשום תפקיד, חזרתו מוגדרת כצעד הומניטרי, אך היא יוצרת תקדים לחזרת אישים מהאופוזיציה לסוריה

העיתון הרשמי הסורי "אלווטן" בישר בסוף השבוע שעבר על חזרתו של רפעת אלאסד בן ה-84 לסוריה באישור הנשיא בשאר אסד. רפעת אלאסד הינו דודו של הנשיא הסורי וחזרתו לסוריה איפשרה לו להתחמק מעונש מאסר בכלא הצרפתי.

הוא הגיע לסוריה חודש לאחר שבית משפט לערעורים בצרפת אישר את עונש המאסר שנגזר עליו לאחר שהורשע בהלבנת הון ובמעילה בכספי ציבור.

 

רפעת אלאסד הינו אחיו הקטן של נשיא סוריה לשעבר חאפט' אלאסד, אביו של הנשיא הנוכחי בשאר אלאסד. הוא נולד בעיירה קרדאחה ליד העיירה לאד'קייה ב-1937 וסייע לאחיו חאפז במהלך השנים להשתלט על המדינה. הוא נמלט מסוריה ב-1984 לאחר שניסה להוביל ניסיון הפיכה נגד אחיו הנשיא , למרות זאת הוא זכה לקבל את המחילה של הבן בשאר אסד, נראה שקרבת הדם והרצון להגן על כל בני משפחת אסד, גברו על פני כל שיקול אחר.

הסכסוך בין שני האחים הסתיים בזמנו בפשרה משפחתית ורפעת יצא לגלות תמורת עשרות מליוני דולרים שהופקדו בחשבונותיו בבנקים בשוויץ, הוא קיבל גם כספים משליט לוב מועמר קד'אפי.

 

הוא חי בגלות באירופה במשך יותר משלושה עשורים, בשוויץ, צרפת וספרד, במהלך התקופה הזו הוא מתח ביקורת קשה על שלטונם של חאפז ושל בשאר אסד.

 

רפעת אלאסד שימש בתפקיד סגן נשיא סוריה ומפקד בכיר בצבא הסורי. הוא קיבל בסוריה ובעולם הערבי את הכינוי "הקצב מחמאת" לאחר שהכוחות שתחת פיקודו הטילו ב-1982 מצור על העיר חמאת וטבחו בעשרות אלפי אזרחים סונים, לפני כן, ב-1980 הוא היה אחראי לטבח בכלא תדמור שבו נהרגו  מאות אסירים חברי תנועת "האחים המוסלמים".

 

מעשי הטבח שלו נראים "קטנים" יחסית בהשוואה למעשי הטבח שעשה הנשיא הסורי בשאר אסד בבני עמו במהלך 10 השנים של מלחמת האזרחים בסוריה  שהחלה בשנת 2011 עם פרוץ תופעת "האביב הערבי".

 

הוא צוטט כאומר: "סטלין הקריב 10 מיליון בני אדם כדי לשמר את המהפכה הבולשביקית וסוריה חייבת לעשות את אותו הדבר כדי לשמר את המהפכה של מפלגת הבעת'."

 

הוא איים "להילחם ב-100 מלחמות, להרוס מיליון מבצרים ולהקריב מיליון הרוגים" כדי לשמור על הסדר במדינה.

 

במהלך שנות גלותו באירופה הוא לא הורשה לחזור לסוריה מלבד פעם אחת לצורך השתתפות בהלווית אמו בעיירה קרדאחה.

 

במהלך השנה החולפת, לאחר הנשיא בשאר אסד "נבחר" לקדנציה נוספת של 7 שנים, הוא פירסם ברכה על ניצחונו בבחירות.

 

תקדים לקראת פיוס לאומי בסוריה?

 

לא ברור אם גזר הדין שנגזר עליו בצרפת אסר על יציאתו מהמדינה או שהייתה כאן עסקה עם שלטונות צרפת, דהיינו ויתור על רכושו בצרפת בתמורה לאישור לעזוב את המדינה לסוריה.

 

ההערכה היא שהנשיא בשאר אסד לא ישלב את דודו הקשיש בשום תפקיד פוליטי או חברתי, זה היה כנראה התנאי שהוא הציב בפניו כדי לאשר לו לחזור לסוריה.

 

בשאר אסד גילה סלחנות כלפי דודו כדי למנוע תסיסה בקרב בני העדה  העלווית והיווצרות אופוזיציה נגדו. אם היה דוחה את בקשתו של רפעת אלאסד לחזור למולדתו ומניח לו לרצות עונש של 4 שנות מאסר בכלא הצרפתי.

בשנת 1980 ביצע משטר אסד טבח המוני בכלא פלמירה, בטענה שאסד היה נתון בניסיון חיסול כושל! בהוראת האב אסד, אחיו גידל את עוזריו על האסירים חסרי ההגנה כמו מפלצות, והרג 1,200 מהם בכדורים חיים, פצצות וסכינים!
בשנת 1980 ביצע משטר אסד טבח המוני בכלא פלמירה, בטענה שאסד היה נתון בניסיון חיסול כושל! בהוראת האב אסד, אחיו גידל את עוזריו על האסירים חסרי ההגנה כמו מפלצות, והרג 1,200 מהם בכדורים חיים, פצצות וסכינים!

גורמים סורים אומרים כי הנשיא בשאר אסד קיבל ערבויות מרוסיה כי דודו לא ינסה ליזום שום פעילות נגדו וכי הוא בסך הכל רוצה לסיים את חייו בעיר מולדתו.

 

באופוזיציה הסורית רואים בחזרתו של רפעת אלאסד תקדים לקראת פיוס לאומי והאפשרות שגם אישים פוליטיים מהאפוזיציה הסורית שנמלט לחו"ל מפני משטרו של בשאר אסד יורשו לחזור לסוריה בתנאים מסויימים ויתכן אף שחלק מהפליטים שנמלטו לטורקיה, למדינות ערב ולאירופה יוכלו לחזור למדינה.

 

אמצעי התקשורת הסורים והרשתות החברתיות שנאמנים למשטר משבחים את הנשיא בשאר אסד על החלטתו ההומניטרית לאפשר לדודו הקשיש לחזור למולדת למרות שבמשך עשרות שנים הוא נהג כ"בוגד", ניסה להדיח את אחיו מן השלטון  ותקף את המשטר הסורי ועל כך שבשאר אסד הצליח לגייס את תעצומות הנפש כדי להתגבר על משקעי העבר.