עבור לתוכן העמוד
Menu

חזבאללה מכין חזית חדשה מסוריה

ישראל חידשה את הפעילות נגד התשתית הצבאית שארגון חזבאללה מקים בדרום רמת הגולן באישור המשטר הסורי • ההערכה בישראל היא שמדובר בתשתית העומדת להפוך בקרוב למבצעית ולהוציא פיגועים נגד ישראל בעידודה של איראן ולכן יש לפגוע בה

אמצעי התקשורת הרשמיים של סוריה הטילו את האחריות על ישראל כי היא סיכלה ביום שני 2.3.20 ניסיון פיגוע צליפה במרחב צפון רמת הגולן. לפי הדיווח צה"ל תקף רכב המעורב בניסיון הפיגוע.  מצה"ל נמסר כי טיל אחד שוגר מאזור הגולן בישראל לעבר מכונית וישנם נפגעים.

 
סוכנות הידיעות הממשלתית בסוריה "סאנא", דיווחה לפני כן כי ישראל תקפה בטילים מרמת הגולן רכב אזרחי בעין אל-תינה באזור קוניטרה. נבדק האם מדובר בתגובת פעילי חיזבאללה בגולן לחיסול המיוחס לישראל בחד'ר.
 
 

ב-27 לינואר תקפו מסוקים של חיל האוויר הישראלי יעדים בסוריה באזור קונייטרה בדרום רמת הגולן הסורית, בתקיפה נפצעו 3 חיילים סורים.

כמה שעות לפני כן חוסל בכפר אלח'דר אזרח סורי בשם עימאד אלטוויל,הוא חוסל באמצעות מל"ט בעת שנסע במכוניתו וגורמים סורים מאשימים כי ישראל עמדה מאחורי החיסול.
עימאד אלטוויל היה פעיל בכיר של ארגון חזבאללה ובאופן רשמי הוא השתייך למליציה מקומית שהוקמה בגולן הסורי תחת השם "ההתנגדות הסורית לשחרור הגולן".
מדובר בתשתית צבאית לביצוע פיגועים נגד ישראל משטח סוריה שאת זרעיה הניחו בכירי חזבאללה סמיר קונטאר וג'יהאד מורנייה שחוסלו ע"י ישראל ב-2015.

הפעילות הצבאית של ישראל נגד התשתית הזו מעידה כי להערכת מערכת הביטחון הישראלית התשתית הזו עומדת להפוך למבצעית ולהתחיל בפעילות טרור נגד ישראל משטח סוריה, על פי הערכת גורמי מודיעין בישראל, התשתית הזו מתכננת להוציא פיגועי ירי נגד כוחות צה"ל לאורך הגבול ברמת הגולן שיכללו צליפה, שיגור טילי נ"ט מתקדמים והנחת מטעני חבלה, בדיוק אותו סוג של טרור שעושה ארגון הג'יהאד האסלאמי נגד כוחות צה"ל על גבול רצועת עזה.

בצה"ל יש גם חשש שהתשתית הזו תנסה לחטוף חיילים ישראלים.

ארגון חזבאללה התעלם לגמרי מחיסולו של עימאד אלטוויל ונמנע מלאמץ אותו ולהספידו,הוא מנסה להרחיק את עצמו מהפעילות הזו נגד ישראל ולהמשיך לשמור אותה כחשאית, כאילו מדובר בהתארגנות מקומית של התושבים הדרוזים בדרום סוריה נגד הכיבוש הישראלי.

החיסול של עימאד אלטוויל נועד להעביר מסר ישראלי לחזבאללה כי ישראל עומדת על המשמר ולא תאפשר לו לפתוח חזית חדשה נגדה וגם משמשת כאות אזהרה לתושבי הכפרים באזור שלא לאפשר לבניהם להתגייס לשורות חזבאללה.

חזבאללה מנסה מזה תקופה ארוכה לפתוח חזית חדשה נגד ישראל שלא תפעל משטח לבנון מתוך חשש שישראל תגבה מחיר כבד מלבנון והאשמה לכך תוטל על חזבאללה כפי שקרה במלחמת לבנון השנייה ב-2006.

נראה שאיראן מתחילה להתאושש מחיסולו של מפקד כוח "קודס" קאסם סולימאני והיא מאיצה בחזבאללה לקדם את הפעילות נגד ישראל משטח סוריה.

המצב הפוליטי בלבנון רעוע והכלכלה קורסת בעקבות האינתיפאדה שפרצה לפני כמה חודשים והביאה להתפטרותה של ממשלת סעד אלחרירי, לכן חזבאללה נזהר עוד יותר מכל פעילות צבאית נגד ישראל משטח המדינה כדי למנוע הסלמה.

צה"ל חשף כבר לפני יותר משנה את "תיק הגולן" של ארגון חזבאללה ואת ההכנות שלו להקים תשתית צבאית נגד ישראל משטח הגולן הסורי כדי להרתיע את הארגון להראות לו שישראל עוקבת ומכירה היטב את כל תוכניותיו, עפ"י גורמים ביטחוניים בישראל, החשיפה של צה"ל עיכבה את ההכנות של חזבאללה, אולם, נראה כי כעת התשתית שבנה עומדת להפוך למבצעית ולהתחיל בביצוע פיגועים נגד ישראל.

הפעילות הישראלית נגד התשתית הזו מעידה על מודיעין מדויק ומעקב הדוק אחרי ההכנות של חזבאללה ואיראן לפגוע בישראל, בדיוק כפי שישראל חשפה את מתקני יצור הטילים המדוייקים של חזבאללה בבירות ואת מערך המנהרות הסודי של הארגון שנועד לחדירה לתוך שטח ישראל.

גורמים ביטחוניים בישראל אומרים כי הפעילות של תשתית חזבאללה בדרום הגולן הסורי נעשית בידיעה מלאה ובאישור של הצבא הסורי שאף מעניק לה חסות,הפעילות הזו כוללת בין היתר תצפיות לעבר כוחות צה"ל ואיסוף מודיעין בשיתוף עם הצבא הסורי, לכן ידיה של ישראל אינן כבולות בכל הקשור לפגיעה ביחידות הצבא הסורי שמסייעות לה בדרום רמת הגולן.
ראש הממשלה בנימין נתניהו העלה כמה פעמים את נושא הפעילות של חזבאללה בגולן הסורי בשיחותיו על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין,הפעילות של חזבאללה ואיראן בדרום הגולן הסורי מערערת את היציבות בסוריה ועלולה להביא להסלמה בגבול עם ישראל.

ישראל לא לקחה אחריות על חיסולו של עימאד אלטוויל ועל הפצצת היעדים באזור קונייטרה, המשך השמירה על מדיניות העמימות הינו הדרך הנכונה במסגרת המאבק נגד ההתבססות האיראנית בסוריה.

גם חזבאללה מתרחק תקשורתית מהתשתית הצבאית שהקים בדרום רמת הגולן הסורי וזה מאפשר לישראל להמשיך ולתקוף אותה ללא המולה תקשורתית, להערכת גורמי ביטחון בישראל, ההתרחקות התקשורתית של חזבאללה מהאירועים האחרונים מעדיה כי אין בכוונתו להגיב צבאית על הפעילות הישראלית.