עבור לתוכן העמוד
Menu

חזבאללה גורר את לבנון להרפתקה מסוכנת

מרבית תושבי דרום לבנון זועמים על חזבאללה ומתנגדים לכניסה לעימות צבאי עם ישראל שיפגע ברכושם ובפרנסתם • כמה אינטרסים פנימיים ואזוריים הניעו את חזבאללה לשגר את הרקטות לעבר ישראל למרות שהוא מסתכן בגרירת לבנון לעימות צבאי שיהרוס את המדינה

אחד האירועים החשובים ביותר לאחר מתקפת הרקטות של חזבאללה על אזור הר דוב בסוף השבוע שעבר היה ההתקוממות של תושבי הכפר הדרוזי שוויא בדרום לבנון.

התושבים עצרו טנדר של חזבאללה, נושא משגר רב קני, שירה 19 רקטות מתוך בתי הכפר לעבר שטח ישראל, הם לכדו 4 פעילים של חזבאללה והיכו אותם ואחר כך מסרו אותם ואת הטנדר לידי צבא לבנון.

תושבי הכפר תיעדו את האירוע הזה בכמה סרטונים והפיצו אותם לאמצעי התקשורת, כך הגיעו הסרטונים לכל ערוצי הטלוויזיה המסקרים את המזה"ת ועוררו רעש גדול.

מנהיג חזבאללה חסן נצראללה נאלץ להתייחס לנושא בנאום שנשא ב-7 באוגוסט לרגל יום השנה ה-15 למלחמת לבנון השניה ואמר כי הוא נעצב מאוד לגלות שאנשיו צולמו בחזרה משיגור הרקטות. "אם היינו יכולים להגיע לאזור הזה מהכפרים שלנו היינו עושים זאת. חבל שמאשימים אותנו בכך. הרקטות שראיתם על אותו רכב מעידות על המשמעת של אנשי ההתנגדות – הם שיגרו רק 20 כפי שהורו להם."

"חלק מהתושבים הגנו על אנשי ההתנגדות ואני מודה לכל מי שהביע איתנו הזדהות. אנחנו מכירים את התושבים במקום – והם תומכים בהתנגדות. ובכל הנוגע לאלה שפגעו באנשינו, הסיתו למותם והפנו נשק לראשם – עליהם להישפט. כל אותם תושבים נמצאים תחת האיום של האויב הישראלי".

תת אלוף במילואים חסון חסון שהיה מזכיר הצבאי של הנשיא שמעון פרס ושל הנשיא ראובן ריבלין אומר כי חזבאללה ואיראן מנסים ליצר קרע בין העדה הדרוזית במזרח התיכון לבין ישראל, הוא שיבח את התנהגותם של הדרוזים תושבי הכפר שוויא והביע תקווה שגם שאר תושבי לבנון יפגינו אומץ כזה.

אחרי שארגון חזבאללה הפעיל לחצים על צבא לבנון הוא מיהר להחזיר את הטנדר עם משגר הרקטות לארגון חזבאללה ושיחרר את 4 פעילי חזבאללה שנמסרו לידיו על ידי תושבי הכפר שוויא.

התגובה של צבא לבנון איננה מפתיעה, חלק מאנשיו תומך בחזבאללה והחלק האחר חושש ממנו, אבל על פי דיווחים מדרום לבנון, לא רק התושבים הדרוזים בדרום לבנון מתנגדים לחזבאללה אלא גם התושבים הנוצרים ואפילו חלק מהתושבים השיעים.

הצטרפו אל ערוץ הטלגרם שלנו.

ארגון חזבאללה משרת את האג'נדה של איראן ולא של אזרחי לבנון, הוא רוצה לגרור את המדינה למלכודת של הסכסוכים האזוריים, האם תושבי לבנון זקוקים לאסון נוסף בדמות מלחמה עם ישראל בנוסף לאסון הכלכלי הפוקד אותם?

"מי ישקם את לבנון מהריסותיה אם תפרוץ מלחמה עם ישראל? שואלים תושבים בדרום לבנון, מספיק להסתכל ולראות מה קורה ברצועת עזה לאחר המלחמה האחרונה שיזם ארגון חמאס, בן בריתו של חזבאללה, שנמשכה 11 ימים, העולם איננו מוכן לתרום כסף לשיקום ואין לוח זמנים לבניית הבתים שנהרסו בהפצצות ישראל, איננו רוצים להיות במצב דומה".

ההתנגדות בלבנון לעימות צבאי עם ישראל איננה נובעת מ"אהבת ישראל" אלא מאינטרסים לבנוניים פנימיים, יש חשש גדול שמלחמה או עימות צבאי מוגבל עם ישראל עלולים להחזיר את לבנון ל"תקופת האבן", התשתית האזרחית בלבנון תהרס כולה, בתים יהרסו והכלכלה הרעועה תקרוס לגמרי, אף אחד לא רוצה לחזור לסיוט דומה לסיוט שהיה במלחמת לבנון השניה ב-2006, חזבאללה גרר אז את המדינה למלחמה עם ישראל לאחר שתקף סיור צה"ל בשטח ישראל וחטף 2 חיילים, מנהיג חזבאללה חסן נצראללה הודה אחרי המלחמה בטעותו, הביע חרטה ואמר שבראייה לאחור לא היה חוזר על המעשה.

חזבאללה מפגין כלפי חוץ שביעות רצון מירי הרקטות לישראל וטוען שהצליח להעביר את המסר לישראל בדבר השמירה על כללי המשחק משנת 2006, אבל הוא מודאג מההתקוממות של תושבי הכפר שוויא, לכן חשוב מאוד שישראל תיקח בחשבון את הדבר, בכל תקיפה עתידית בלבנון היא חייבת להקפיד על כך שהיא תתמקד במטרות צבאיות של חזבאללה ולהימנע ככל האפשר מפגיעה במטרות אזרחיות.

אינטרסים פנימיים ואזוריים

מתנגדי חזבאללה בלבנון התעוררו, ראש העדה הנוצרית מארונית בלבנון, הפטריארך בשארה א-ראעי גינה את ירי הרקטות של חזבאללה לעבר ישראל וקרא לצבא לבנון למנוע שיגורי רקטות מכיוון ש"הלבנונים עייפו ממלחמה ומהרס".

ככל שנוקף הזמן אפשר לראות כמה סיבות שהניעו את חזבאללה לשגר את מטח הרקטות הגדול מדרום לבנון לעבר שטח ישראל.

א.הרצון לקבע את כללי המשחק מ-2006 ולא לאפשר לישראל לקבוע כללי משחק חדשים.כולל רצון להראות לארגונים הפלסטינים בדרום לבנון כי הוא "בעל הבית" בדרום לבנון.

ב.לסייע לאיראן ולהסיט באמצעות התקפת הרקטות את תשומת הלב הבינלאומית מההתקפות האיראניות על ספינות זרות באזור המפרץ.

ראש ממשלת לבנון לשעבר סעד אלחרירי, ממתנגדי חזבאללה, אמר כי "דרום לבנון הפך לזירה של מאבקים אזוריים שלא ידועות תוצאותיהם, לבנון איננה צריכה להיות חלק מהמאבק הימי בין איראן לישראל המתרחש במפרץ עומאן".

ג. התקפת הרקטות הייתה בסמיכות זמנים ליום השנה לציון הפיצוץ בנמל ביירות, בלבנון מאשימים רבים את ארגון חזבאללה ומשטרו של בשאר אסד באחריות לפיצוץ ולחזבאללה היה אינטרס ברור להסיט את ההתעניינות והביקורת הציבורית מהנושא באמצעות ירי רקטות לעבר ישראל.

ד.הכנת דעת הקהל הלבנונית לטענות שישראל היא אחת הסיבות להתדרדרות המצב הכלכלי בלבנון.

האירועים בסוף השבוע בדרום לבנון נראים כרגע כהחלפת מסרים בין ישראל לחזבאללה באמצעות רקטות וירי פגזים, שני הצדדים מצהירים בפומבי כי אינם רוצים בהסלמה, אבל, ישנם גורמים פלסטינים בשטח, תומכי חמאס, הפועלים לחמם את הגבול וגם איראן עלולה לדרוש מחזבאללה להגביר את המתיחות באזור כדי להפעיל לחץ על ממשל ביידן בשיחות הגרעין בוינה.

בסוף החודש יסתיים המנדט של כוח יוניפ"יל בדרום לבנון, המנדט יחודש כנראה אך ישראל רוצה שלכוח יוניפ"יל יהיו יותר סמכויות לאכוף את החלטת האו"ם 1701 שהתקבלה בתום מלחמת לבנון השניה, זה כנראה לא יקרה, הקהיליה הבינלאומית רוצה בשקט ולא בעימותים עם איראן או חזבאללה.