עבור לתוכן העמוד
Menu

חולשת ארה"ב במזרח התיכון מדרבנת את צרפת לשוב לזירה

עסקת נשק היסטורית עם האמירויות • פגישה ראשונה של מנהיג מערבי עם יורש העצר הסעודי • רמזים לשובה של צרפת, כמדינה מערבית ראשונה, לסוריה

הנשיא מקרון שב לפאריס שבע רצון מאוד מתוצאות הביקורים שערך באימרויות ובערב הסעודית. הוא חתם עם נסיכי האמירויות על "חוזה היסטורי" לאספקת 80 מטוסי קרב מסוג ראפל, וכן תריסר מסוקי תקיפה ומטוסי איירבוס חדישים להובלת נוסעים בשווי כולל של יותר מ-20 מליארד דולר.

השיחות על העסקה עם האמרויות החלו לפני 15 שנים עוד בתקופת הנשיא סרקוזי, אך רק היום זכתה חברת המטוסים דאסו לחתום על "עסקת המאה" .

בכך הצליח מקרון להשכיח את פרשת ביטול חוזה בניית 12 צוללות גרעיניות שעמד לספק לאוסטרליה ובמקביל, הוא מעניק לצרפתים, כאשר מערכת הבחירות לנשיאות בעיצומה- תעסוקה מובטחת לאלפי עובדים בתעשייה האווירית והצבאית.

נציין כי לצרפת יש מאז 2009 גם בסיס צבאי באבו דאבי וקשרים תרבותיים וכלכליים מאוד הדוקים עם האמירויות ובחריין .

לאור העסקה הצרפתית החדשה נשאלת כמובן השאלה מה יהיה גורלם של מטוסי 35F בחוזה שחתם ממשל טראמפ עם האימרויות בזמן המשא ומתן על "הסכמי אברהם" והנורמליזציה עם ישראל.

מפלגות שמאל צרפתיות מותחות ביקורת על הביקור של הנשיא מקרון. לדבריהם, הוא מעניק נשק מתוחכם לנסיכויות טוטליטריות המפרות זכויות אדם. למה הן זקוקות לכל כך הרבה מטוסים כאשר המלחמה בתימן עדיין נמשכת? שואלים גם פרשנים.

הפגישה עם יורש העצר הסעודי בן סלמאן

בפגישתו עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן העלה אכן מקרון את המלחמה המנהלת סעודיה נגד החותים בתימן שנתמכים על ידי איראן. גם פגישה זו נמתחה ביקורת חריפה.
למעשה, מקרון הוא המנהיג המערבי הראשון שנפגש עם בן סלמאן מאז פרשת העיתונאי הסעודי שנרצח באוקטובר 2018 באיסטנבול. כידוע, הואשם סלמאן כאחראי לחסולו של העיתונאי בגלל בקורתו החריפה נגד הממלכה הסעודית.

גם המצב הכלכלי החמור בלבנון הועלה בשיחה ומקרון בקש מיורש העצר סלמאן להפסיק את החרם ולשוב ולהזרים כספים וסיוע ללבנון. כזכור, הציבה סעודיה אולטימטום ללבנון ודרשה את התפטרותו של השר ג'ורג' קורדאה' בגלל בקורתו על מעורבות סעודיה במלחמה בתימן ותמיכתו בחותי'ם. היא החזירה את שגרירה והקפיאה נכסים הקשורים גם לחיזבאללה.
מקרון החותר ליציבות הממשל בלבנון פעל בדיסקטיות ואכן הצליח להוביל להתפטרות השר הלבנוני. הוא עכשיו מאמין לאור פגישתו עם סלמאן והלחצים שהוא הפעיל בביירות כי קיימים אכן סכויים טובים שריאד תשוב לתמוך בממשלת לבנון.

בעיני הצרפתים תמיכתה של סעודיה בלבנון תורמת לדחיקת מעורבותה של איראן ומעמידה באור שלילי את החיזבאללה.

עתיד היחסים עם סוריה

מאז ששר החוץ של האמוריות, מוחמד בן זאיד, נפגש בדמשק עם הנשיא אסד, מאמינה צרפת כי הדרך נסללה לחידוש היחסים של מדינות נוספות עם סוריה אחרי שנותקו מאז פרצה מלחמת האזרחים במדינה .

עד היום התנתה צרפת את חידוש היחסים הדיפלומטים המלאים עם סוריה בסלוקו של אסד מהשלטון והעמדתו לדין על פשעי מלחמה, בגרוש כל הכוחות הזרים ובעריכת "בחירות דמוקרטיות" לנשיאות.

מאחר ואסד ממשיך להנהיג את סוריה בניגוד לכל התחזיות, מקרון מגשש היום כדי לחדש את היחסים ובמיוחד לסייע לסוריה בשיקום המדינה ההרוסה.

צרפת סגרה את שגרירותה במרס2012 אך לא גירשה את השגריר הסורי בפאריס ואף מינתה שגריר אישי לנשיא בדמשק. מקרון טרם החליט לפתוח מחדש את השגרירות והוא מינה בימים אלה את בריג'ט קרמי, מי שהייתה שגרירה בלוב ובמלטה לשגרירה אישית בדמשק. היא מחליפה שגריר שכהן בעבר בטהרן.

נזכיר כי הנשיא סרקוזי ערך לנשיא אסד קבלת פנים יוצאת דופן ב-14 ביולי2008 והנשיא שיראק העניק לאסד ב-2001 תואר אבירות כבוד…הוא הוחזר ב-2018…

מנדט שני וישראל

בעוד חמישה חודשים יערך הסיבוב הראשון לנשיאות צרפת ורבים הסיכויים שעמנואל מקרון יבחר מחדש לעוד חמש שנים. אם וכאשר יזכה בבחירות, אין ספק שהמנדט השני שלו יוקדש ליחסי חוץ.

ב-30 בנובמבר 2021 נפגש שר החוץ יאיר לפיד עם הנשיא מקרון וביקש ממנו להדק את הסנקציות על איראן ולאיים עליה באיום צבאי אמיתי כי רק זה ימנע ממנה להמשיך במרוץ שלה לגרעין.
עם החלשותה של ארה"ב ובמיוחד נסיגתה מאפגניסטן מתקרבת צרפת לסעודיה ולמדינות המפרץ והיא מנסה למלא את החלל שנוצר.

בזמן הקרוב יש לצפות להתערבות צרפת ביתר שאת בפתרון סכסוכים באזורינו בין היתר בלוב העומדת בפני בחירות לנשיאות.

אי תווך אמריקני לפתרון הבעיה הפלשתינית יאפשר לצרפת למלא גם כאן את החלל.

לכן, למרות היחסים הידידותיים של לפיד עם מקרון יש להקפיד מאוד לא להבטיח לצרפת מחוות ישראליות לפלשתיניים תמורת תמיכתה בעמדתנו במיוחד בנושא הגרעין האירני.